Training in values through Research as a Pedagogical Strategy in school

Authors

  • Fray Garcia Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)
  • Eunice Pertuz-Acevedo Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)
  • Carolina Martínez-Pulido Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)
  • Deisy Luna-Muñoz Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)
  • Emma González Aarón Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)
  • Evelci Salas Mendoza Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)
  • Fanny Suarez Araujo Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)
  • Graciela De la Cruz-Manga Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)
  • Héctor Olaya Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)
  • Matilde Mejía Rodríguez Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)
  • Mayerlis Taborda Cotes Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)
  • Merly Pertuz Pérez Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)
  • Norma Lozano-Márquez Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)
  • Nuris Puerto-Polo Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)
  • Olga Oñate-Brujes Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)
  • Paola Pareja-Agamez Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)
  • Silvana Chiquillo-Baldomino Institución educativa Buenos Aires, sede San Martin (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.97

Keywords:

Training in values, play, research, basic education.

Abstract

Education has presented significant changes throughout the 21st century, where the role of the teacher and the pedagogical strategies used in the classroom are fundamental elements that favor the teaching - learning process. In this article we sought to promote the formation of values ​​through Research as a Pedagogical Strategy in basic education. A descriptive, field and transactional study was carried out, to select the sample, a convenience sampling was carried out where one hundred and eighty (180) students from the IED Buenos Aires, San Martin campus were selected in courses comprised between the first and fifth years of primary school. , where activities were proposed according to the level of schooling and age. At present, there are difficulties at the level of school coexistence in their students, conflicts in the classroom, which impede the timely development of classes, are observed more frequently in the educational institution of Buenos Aires, for this reason, it is imperative to design a educational project aimed at promoting the formation of values ​​through research as an IEP pedagogical strategy, to encourage students to have effective relationships that contribute to the improvement of interpersonal relationships

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arufe, V. (2011). La educación en valores en el aula de educación física. ¿mito o realidad? Revista Digital de Educación Física. Vol. 2, Núm. 9.

Botero, C. (2006). Los ejes transversales como instrumento pedagógico para la formación en valores. Revista Politécnica. Vol. 2, Núm. 3.

Conejo, P. (2012). El valor formativo de la música para la educación en valores. Revista de Educação e Humanidades, Vol. 2, pág. 263-278.

Díaz, A. (2006). La educación en valores: Avatares del currículum formal, oculto y los temas transversales. Revista electrónica de investigación educativa. vol. 8 no. 1.

Galrin, J., & Fernández, J. (2010). Enseñar matemáticas con recursos de ajedrez. Revista. Tendencias Pedagógicas. vol. 1. nº 15.

Gómez, M. (2006). Introducción a la metodología de la investigación científica. Editorial brujas. España.

Hernández, R., Fernández, C., Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación (5ta ed.). The MacGraw-Hill. México.

Landinez-Lamadrid, D. C., Ramirez-Ríos, D. G., Neira Rodado, D., Parra Negrete, K., & Combita Niño, J. P. (2017). Shapley Value: its algorithms and application to supply chains. INGE CUC, 13(1), 61-69. https://doi.org/10.17981/ingecuc.13.1.2017.06

Mariño, G. (2010). “El diálogo en la educación de jóvenes y adultos. Dos propuestas pedagógicas para implementarlo”. En: El taller dialógico / la recuperación de experiencias laborales. Bogotá. OEI. 2010.

Mejía, M & Manjarrés, M. (2010) La Investigación como Estrategia Pedagógica. Programa Ondas – Colciencias.

Núñez, E., & Ravina , R. (2017). Análisis del nivel de competitividad empresarial en el panorama publicitario colombiano fundamentada en el éxito creativo y la responsabilidad ética y jurídica. Juridicas CUC, 13(1), 9-28.

Ortega, P., Peñuela, D & López, D. (2009). Sujetos y prácticas de la pedagogía crítica. Ediciones El Búho. Bogotá.

Parra, J. (2003). La Educación en valores y su práctica en el aula. Revista Tendencias Pedagógicas Vol. 8. Pág. 69.

Pino, M., & Urrego, Y. (2013). La importancia de las funciones ejecutivas para el desarrollo de las competencias ciudadanas en el contexto educativo. Cultura Educación y Sociedad, 4(1).

Pozo, J. & Gómez, M. (2006) Aprender y enseñar ciencia. Ediciones Morata. 5ta. Edición. Madrid.

Sabino, C. (2006). Como hacer una tesis y elaborar todo tipo de escritos. Editorial Panapo. Venezuela.

Sisiruca , M., & Salazar, C. (2014). Valores éticos de la responsabilidad social interna en centros de producción audiovisual. Económicas CUC, 35(1), 79-90.

Vital, M. (2009). La investigación en los procesos de enseñanza aprendizaje. Rev. Vida Científica No. 6.

Published

2018-12-10

How to Cite

Garcia, F., Pertuz-Acevedo, . E. ., Martínez-Pulido, . C. ., Luna-Muñoz, D. ., González Aarón, E., Salas Mendoza, . E. ., Suarez Araujo, . F. ., De la Cruz-Manga, . G. ., Olaya, H., Mejía Rodríguez, . M. ., Taborda Cotes, M., Pertuz Pérez, . M. ., Lozano-Márquez, N., Puerto-Polo, . N. ., Oñate-Brujes, O., Pareja-Agamez , P., & Chiquillo-Baldomino, S. . (2018). Training in values through Research as a Pedagogical Strategy in school. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 823–828. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.97