Training in values through traditional games using research as a pedagogical strategy

Authors

  • Nayibis Nayeth Barrios – Gómez IED Tercera Mixta, Sede Las Palmas (Colombia)
  • Dalgy Gutiérrez–Pabón IED Tercera Mixta, Sede Las Palmas (Colombia)
  • Víctor Montenegro–Maldonado IED Tercera Mixta, Sede Las Palmas (Colombia)
  • Ibis Pineda–Zurita IED Tercera Mixta, Sede Las Palmas (Colombia)
  • Margarita Barros–Sánchez IED Tercera Mixta, Sede Las Palmas (Colombia)
  • Nayibis Barrios–Gómez IED Tercera Mixta, Sede Las Palmas (Colombia)
  • Nesle Rivera–Martínez IED Tercera Mixta, Sede Las Palmas (Colombia)
  • Olga Olivares-Mancilla IED Tercera Mixta, Sede Las Palmas (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.91

Keywords:

training in values, traditional games, research as a pedagogical strategy

Abstract

The game is of vital importance in the construction of knowledge and the development that the child acquires to face the different situations of life, through games, children get to get in touch with the world and have a series of experiences in a pleasant way and nice. The objective of the study was to promote the formation of values ​​through traditional games using research as a pedagogical strategy. This was guided under the methodological guidelines of the IEP with a design based on the trajectories of inquiry. The participant observation and the field diary were used as data collection techniques. The population was conformed by forty (40) students of the Third Mixed IED, Sede Las Palmas of the municipality of Magdalena Foundation. It was evidenced that children understood and accepted the rules of the games, becoming aware of their own limitations favored the development of social skills during the interaction with their peers of the activities using different forms of communication, a treatment towards others based on the respect and dignity as basic pillars of human rights.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernabeu, N. y Goldstein, A. (2009). Creatividad y aprendizaje. Madrid: Narcea

Camacho, N. (2014). Propuesta de trabajo sobre los juegos tradicionales en educación infantil. [Tesis]. Universidad de Valladolid. Madrid.

Cardona, A. (2000). Formación de valores: Teoría, Reflexiones y respuestas. México, D.F.: Editorial Grijalbo.

Crespillo, E. (2010). El juego como actividad de enseñanza-aprendizaje. Estudios pedagógicos, 68, 14-19.

Debesse, M. (1967). Las etapas de la educación. Buenos Aires: Nova.

Demarchi Sánchez, G., Aguirre Londoño, M., Yela Lozano, N., & Viveros Chavarria, E. (2015). Sobre la dinámica familiar. Revisión documental. Cultura Educación y Sociedad, 6(2). Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1049

Dinello, R., Jiménez, C., y Motta, J. (2005). Lúdica, cuerpo y creatividad. Bogotá, D.C.: Cooperativa Magisterio.

Huizinga, J. (1938). Homo ludens. El juego y la cultura. Amsterdam: University Press

Jiménez, C. (1996). La Lúdica como Experiencia Cultural. Bogotá, D.C.: Cooperativa Editorial del Magisterio.

Jiménez, J. (2009). Los juegos tradicionales como recursos didácticos en la escuela. Innovación y experiencias educativas, 23, 1-17.

Jordán, B. (1996). Tus hijos de 1 a 3 años. 5ª ed. Madrid: Palabra.

Méndez, A. y Fernández, J. (2011). Análisis y modificación de los juegos y deportes tradicionales para su adecuada aplicación en el ámbito educativo. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 19, 54-58.

Pérez, M.C. (2011). El patio de recreo y los juegos tradicionales en la educación infantil. Pedagogía magna, 11, 347-353.

Pujol, E., y González, I. (2010). El gran libro de cuentos con valores. Barcelona: Parramon.

Puericultura el Arte de la Crianza. Bogotá, D.C.: Editorial Médica Panamericana.

Sarmiento, L.M. (2008). La enseñanza de los juegos tradicionales ¿una posibilidad entre la realidad y la fantasía? Educación Física y Deporte, 115-122.

Vygostky, L. (1993). Pensamiento y lenguaje. Obras Escogidas. Tomo II. Madrid: Visor.

Yagüe Sanz, V. (2002). Juegos de ayer y de siempre. Madrid: S.L.

Published

2018-12-10

How to Cite

Barrios – Gómez, N. N., Gutiérrez–Pabón, D., Montenegro–Maldonado, V., Pineda–Zurita, I., Barros–Sánchez, M., Barrios–Gómez, N., Rivera–Martínez, N., & Olivares-Mancilla, O. (2018). Training in values through traditional games using research as a pedagogical strategy. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 775–782. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.91