Culture of entrepreneurship through research as a pedagogical strategy supported by TIC
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.90Keywords:
Entrepreneurship culture, research as a pedagogical strategy, information and communication technologies.Abstract
Entrepreneurship culture fosters thoughts and actions, aimed at generating economic income, taking advantage of resources and opportunities, based on the development of a global vision, where a calculated risk must be managed, the result of which is the creation of value that benefits entrepreneurs, companies or organizations. The objective of this study was to strengthen the culture of entrepreneurship through research as a pedagogical strategy in educational institutions. Using a methodology based on the trajectory of the trajectories of inquiry. The data collection techniques were the field diary and the semi-structured interview. A non-probabilistic sampling of intentional type was carried out to select the sample that consisted of twenty-five (25) students of the seventh grade with ages ranging from eleven (11) to thirteen (13) years of the IED John F. Kennedy of the municipality of Aracataca, Magdalena. The results yielded new perspectives to develop the enterprise with a diversity of handcrafted products in a variety of recyclable materials.
Downloads
References
Belloch (2012). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el aprendizaje. Universidad de Valencia.
Camacho, T., Flórez M., Gaibao, D., Aguirre M., Pasive Y., Murcia, G. (2012) Estrategias pedagógicas en el ámbito educativo. Bogotá, D.C.
Cochran, M., y Lytle, S. (2003). “Más allá de la certidumbre: Adoptar una actitud indagadora sobre la práctica”. En: A. M. Liberman, J. L. Miller (Eds.). La indagación como base de la formación del profesorado y la mejora de la educación. Barcelona: Octaedro.
Córdova, A, & Campoverde, V. (2008) Influencia del programa de formación “jóvenes en acción” en el desarrollo de las capacidades empresariales en los/las estudiantes del 5º grado de educación secundaria del área educación para el trabajo de la Institución Educativa Parcemón Saldarriaga Montejo. ah pachitea. Piura, Perú.
Duarte, T., Ruiz, M. (2009) Emprendimiento, una opción para el desarrollo. Scientia Et Technica, vol. XV, núm. 43, diciembre, 2009, pp. 326-331. Universidad Tecnológica de Pereira. ISSN 0122-1701. Pereira, Colombia.
Espinoza, K. (2007). Competencias laborales y prácticas educativas de docentes de enseñanza media técnico profesional. Tesis de grado, Santiago, CIUP. Chile.
Flores, A (s.f). Diseño De Comunidades Emprendedoras, Solidarias Y Democráticas. Trabajo de campo: “Cátedra de Emprendimiento y Empresariado Solidario para Jóvenes de Municipios de Colombia”, Colegio Francisco Julián Olaya, La Mesa (Cundinamarca). Bogotá.
Hernández, H., & Jiménez, A. (2015). Responsabilidad social empresarial, zona urbana del distrito de Barranquilla: estudio etnográfico. Económicas CUC, 36(2), 9-18.
Lapresta, A (2013) EVOLUCION Y DESARROLLO DE LOS SERVICIOS DE APOYO A EMPRENDEDORES Y EMPRESAS EN EL AMBITO DEL MEDIO RURAL. universidad de Valladolid. España.
LEVIE, J.; AUTIO E.; (2008): A Theoretical grounding and test of the GEM model. Busines Media. LLC
LEY 1014 (2006): Fomento de la Cultura del Emprendimiento en Colombia
Maculan, A.-M., Jiménez , C., & Castellanos, O. (2015). Aprendizaje en el proceso de incubación de empresas de base tecnológica. Económicas CUC, 36(1), 15-48.
Mariño, G. “El diálogo en la educación de jóvenes y adultos. Dos propuestas pedagógicas para implementarlo”. En: El taller dialógico / la recuperación de experiencias laborales. Bogotá. OEI. 2010.
Martínez, F. (2009): “Programa Socio-Educativo para el desarrollo de la cultura emprendedora entre los jóvenes” Revista Iberoamericana de Educación.
Muñoz, C, & Vera, D. (2011). Fomentando la cultura del emprendimiento en estudiantes del primer ciclo del Colegio IED Fernando Mazuera Villegas, Sede C. Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá D.C.
Oleagordia, I. (s.f.). Estrategias educativas para el uso de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. En: Revista Iberoamericana de la educación, N° 9.
Pertuz, V., Navarro, A., Rojas, G, & Quintero, L. (2016) Perfil docente y fomento de la cultura del emprendimiento: búsqueda de una relación. Educación y Educadores, vol. 19, núm. 1, pp. 29-45. Universidad de La Sabana Cundinamarca, Colombia.
Pereira, M. (2016). Hacia la construcción de un derecho energético ambiental como disciplina autónoma. Jurídicas CUC, 12(1), 177-204. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/juridcuc.12.1.2016.10
Picardo, O., Balmore, R., & Escobar, J. (2004). Diccionario enciclopédico de ciencias de la educación. San Salvador: El Salvador.
Rozo, J., Martin, A., Fagua, A., & Ávila, Y. (2016). Estrategias de gamificación aplicadas al diagnóstico de la incorporación pedagógica de las TIC en una comunidad académica. Cultura Educación Y Sociedad, 4(1).
Saavedra Sueldo, C., Urrutia, S., Paravié, D., Rohvein, C., & Corres, G. (2014). Una propuesta metodológica para la determinación de capacidades estratégicas en pymes industriales. INGE CUC, 10(2), 43 - 50. Recuperado a partir de https://52.0.212.120/ingecuc/article/view/489
Villalba , M., Hurtado , H., Guarín , H., & Casas , J. (2013). Innovación en pymes artesanales de Morroa, Sucre, 2012. Económicas CUC, 34(1), 15-28.
Zambrano, O., Espitia, S & Hernández, J. (2016). Cultura del emprendimiento en instituciones de educación superior: estrategia de inclusión social. Revista desarrollo gerencial. Universidad Simón Bolívar. Barranquilla, Atlántico.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.