Citizen culture and student coexistence from the use of research as a pedagogical strategy supported by Information and communication technologies

Authors

  • Adela Borja Orozco Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)
  • Aura Caballero Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)
  • Rita Pertuz Ortiz Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)
  • María Romero Ortiz Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)
  • Manuel Rodríguez Vega Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)
  • Yanelis Lidueñas Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)
  • Cristóbal García Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)
  • Luis Gutiérrez Ceballos Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)
  • Nilson Ortiz Torregroza Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)
  • Hugo Orozco Gutiérrez Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)
  • Guadalupe Ortiz Pozo Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)
  • Matías Vargas Morales Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)
  • Ena Orozco Orozco Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)
  • Josman Álvarez Ternera Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)
  • Luz Mila Mercado Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)
  • Nancy De La Hoz Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)
  • Saime Pertuz Orozco Institución Educativa Agropecuaria Otilia Mena Álvarez (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.10

Keywords:

Citizen culture, School life, Research as a pedagogical strategy, Information and communication technology.

Abstract

The integration into the curriculum of research as a pedagogical strategy (IEP) and the use of information and communication technologies (ICT) generates novel proposals from which it is proposed to impact the student community in the development of citizen culture and the improvement of school coexistence. The purpose of this research is to generate citizen culture and student coexistence from the use of the IEP supported by ICT. The study is of a qualitative, proactive type. The population consisted of 190 students of the Otilia Mena Álvarez Agricultural Educational Institution. For data collection, a diagnosis was made based on the ICT of the citizen culture and school coexistence in the institution, and work tables and workshops of contextualized experiences were developed with students, teachers and parents. From the research, as a pedagogical strategy it was possible to foster the critical reflection of the students in the face of the problem of school coexistence and civic culture highlighting tolerance, good personal relationships and respect for individual differences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfaro, A. C., Peralta, G. M., Hurtado, J. L. G., & Contreras, Y. C. (2014). La convivencia y la mediación de conflictos como estrategia pedagógica en la vida escolar. Revista Panorama Económico, (22), 169-190.

Belalcazar, C. y Molina, M. (2017). Socialización de experiencias educativas mediadas por TIC en pro de la convivencia y cultura de paz. Tesis de Maestría, Centro de tecnologías de la academia. Universidad de la Sabana, p.p. 2-135.

Bolívar, A. (2004). Ciudadanía y escuela pública en el contexto de diversidad cultural. Revista Mexicana de investigación Educativa, 9 (20), 15-38.

Colciencias (2011). Las Comunidades de Aprendizaje, Prácticas, Saber, Conocimiento y Trasformación Apoyadas en las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación. Bogotá D.C.

Garrell, T. (2009). Aprender a convivir. Laboratorio Educativo. Caracas.

Hernández G. de V. J; Alvarado P., L. y Velazco G., J. (2013). Participación ciudadana, tecnologías de información-comunicación y opinión pública. TEACS, año 5, No. 11, ISSN Nº 1856-9773

Illera, M. (2005) Convivencia y cultura ciudadana: Dos pilares fundamentales del derecho policivo. Revista de Derecho. (23), 240-259.

Marrugo, G., Gutiérrez, J., Concepción, I. Concepción, M. (2016). Estrategia de Convivencia Escolar Para la Formación de Jóvenes Mediadores de Conflictos. Escenarios, 14 (1), p,p. 72-84

Megías, M. (2011). La convivencia escolar y cómo resolver los conflictos y la violencia en el aula. Granada: ADICE.

Mejía, M. & Manjarrez, M. (2010). La investigación como estrategia pedagógica: Una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo XXI. Programas ONDAS- Colciencias.

Mena, I., Romagnoli, C. & Valdés, A. (2006). Convivencia escolar. Documento Valoras UC.

Ministerio de Educación Nacional. 2006. Plan Nacional Decenal de Educación PNDE 2006-2016. Bogotá (Colombia). Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-312490_archivo_pdf_plan _decenal.pdf. Consultado el 15.07.2015

Ramírez, C. (2010), “Las TICS en el Aula”, NNTT, Granada. 2010

Romero-Acosta, K., & Contreras Banques, E. (2015). Revisión teórica sobre el post-conflicto: una oportunidad para empoderar a mujeres víctimas de desplazamiento. Cultura Educación y Sociedad, 6(1). Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/757

Ruiz-Silva, A. & Choux, E. (2005). La formación de competencias ciudadanas. Bogotá: Asociación Colombiana de Facultades de Educación ASCOFADE.

Samper, J. & Maussa, E. (2014). Desarrollo moral y competencias ciudadanas en la juventud universitaria. Jurídicas CUC, 10 (1), 43 - 60.

Valenzuela, G. - Rochin, L. (2013). Libertad de expresión y su impacto en la democracia. Jurídicas CUC, 9 (1), 89 – 100.

Villa, I.. (2013). Competencia Lectora y el Uso de las Nuevas Tecnologías de la Información y Comunicación Reading competition and the use of new technologies of information, 11(1), 7–22.

Published

2018-12-03

How to Cite

Borja Orozco, A., Caballero, A., Pertuz Ortiz, R. ., Romero Ortiz, M., Rodríguez Vega, M., Lidueñas, Y., García, C., Gutiérrez Ceballos, L. ., Ortiz Torregroza, N., Orozco Gutiérrez, H., Ortiz Pozo, G., Vargas Morales, M., Orozco Orozco, E., Álvarez Ternera, J., Mercado, L. M. ., De La Hoz, N., & Pertuz Orozco , S. (2018). Citizen culture and student coexistence from the use of research as a pedagogical strategy supported by Information and communication technologies. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 85–90. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.10