Reading comprehension through research as a pedagogical strategy supported by TIC

Authors

  • Zamir Alfredo Montero Pertuz IED John f Kennedy (Colombia)
  • Edinson Villa-Castañeda IED John f Kennedy (Colombia)
  • Lisbeth Taborda-Cotes IED John f Kennedy (Colombia)
  • Martha Cabarcas-Matta IED John f Kennedy (Colombia)
  • Meira Sierra-Rodríguez IED John f Kennedy (Colombia)
  • Abel Polo-Domínguez IED John f Kennedy (Colombia)
  • Nely Vides-Pertuz IED John f Kennedy (Colombia)
  • Alicia Barraza-Sierra IED John f Kennedy (Colombia)
  • Christian Rivera-Acosta IED John f Kennedy (Colombia)
  • Gustavo Vélez-García IED John f Kennedy (Colombia)
  • Martha Vivero-Vargas IED John f Kennedy (Colombia)
  • Edwin Angarita-Jaimes IED John f Kennedy (Colombia)
  • María Hernández-Maldonado IED John f Kennedy (Colombia)
  • Zamir Montero-Pertuz IED John f Kennedy (Colombia)
  • Caterine Lizarazo-Barrera IED John f Kennedy (Colombia)
  • Luis Alemán-Escobar IED John f Kennedy (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.18

Keywords:

reading comprehension, research as a pedagogical strategy, information and communication technologies.

Abstract

At present, educational systems seek different strategies to strengthen reading processes, based on new information and communication technologies as a means of motivation that generates learning and dynamizes the pedagogical practices of teachers. The purpose of the study was to strengthen reading comprehension through research as a pedagogical strategy supported by ICT information and communication technologies. This was guided under the methodological guidelines of the IEP with a design based on the trajectories of inquiry. The participant observation and the field diary were used as data collection techniques. The population consisted of forty (40) elementary school students aged between eight (8) and twelve (12) years of the IED John F. Kennedy of the municipality of Fundación-Magdalena. There was evidence of an advance in reading comprehension through research and virtual tools, observing greater interest and performance in the classroom through these strategies

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argudín, Y. (2005). Educación basada en competencias. México, D.F.: Trillas.

Ausubel, D. (2001). Adquisición y retención del conocimiento. Madrid: Paidós.

Duque, I. (22 de abril de 2017). La investigación como estrategia pedagógica en el aula [Mensaje en un blog]. Recuperado de: https://compartirpalabramaestra.org/columnas/la-investigacion-como-estrategia-pedagogica-en-el-aula

Giroux, S. y Tremblay, G. (2004). Metodología de las Ciencias Humanas. La investigación en acción. México, D.F.: Fondo de cultura económica.

Hodgins, W. (1992). Evaluating the correspondence of educational software to learning theories. Recuperado de https://dl.acm.org/citation.cfm?id=2491845.2491882&coll=DL&dl=ACM

Imbernón, F. (2007). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó.

Institución Tecnológica Colegio Mayor de Bolívar. (2013). Proyecto estratégico de fomento a la permanencia PEFPE: objetos virtuales de aprendizaje. Recuperado de: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-345057_recurso_2.pdf

Jiménez Serpa, J., & Salas Rondón, M. (2017). Aplicación de modelos econométricos para estimar la aceptabilidad de una tasa por congestión vehicular. INGE CUC, 13(2), 60-78. https://doi.org/10.17981/ingecuc.13.2.2017.08

González, D. (2013). Importancia de los paratextos en la lectura e Interpretación de Textos Literarios. Multiciencias. Abril-junio, 180-189. Disponible en: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90428841010> ISSN 1317-2255

Lasso, R. (2013). Importancia de la lectura. Recuperado de: http://bivir.uacj.mx/LibrosElectronicosLibres/UACJ/Importancia_de_la_lectura.pdf.

Lechner, N. (2002). Las sombras del mañana. La dimensión subjetiva de la política. Santiago de Chile: LOM.

Marciales, G. (2003). Pensamiento crítico: diferencias en estudiantes universitarios en el tipo de creencias, estrategias e inferencias en la lectura crítica de textos (Tesis). Universidad Complutense de Madrid. Madrid. Recuperado de http://biblioteca.ucm.es/tesis/edu/ucm-t26704.pdf

Mejía. M. y Manjarres, M. (2011). La investigación como estrategia pedagógica una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo XXI. Praxis & Saber, 2(4), 127-177.

República de Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (2017). Objetos virtuales de aprendizaje e informativos. Documento en línea. Recuperado de: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/directivos/1598/article-172369.html

Rojas, C. (2015). Objetos virtuales de aprendizaje como herramienta para la enseñanza del álgebra en el grado octavo de la Institución Educativa Ana de Castrillón. (Tesis). Universidad. Nacional de Colombia. Medellín. Recuperado de: https://www.google.com.co/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi-8aOGgdXXAhUl64MKHZygCA0QFggsMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.bdigital.unal.edu.co%2F51453%2F101%2F98587117.2016.pdf&usg=AOvVaw0o4yBt-ELt4l9ZwSSjRTw6

Schon, D. (1991). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Madrid: Paidós.

Published

2018-12-04

How to Cite

Montero Pertuz, Z. A., Villa-Castañeda, E. ., Taborda-Cotes, L. ., Cabarcas-Matta, M., Sierra-Rodríguez, M., Polo-Domínguez, A. ., Vides-Pertuz, N. ., Barraza-Sierra, A. ., Rivera-Acosta, C. ., Vélez-García, G. ., Vivero-Vargas, M., Angarita-Jaimes, E. ., Hernández-Maldonado, M., Montero-Pertuz, Z., Lizarazo-Barrera, C., & Alemán-Escobar, L. . (2018). Reading comprehension through research as a pedagogical strategy supported by TIC. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 153–160. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.18

Most read articles by the same author(s)