Home Gardening Family: Strategy for the strengthening of interpersonal relationships and coexistence
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.30Keywords:
Family home gardens relationships; coexistence; crops.Abstract
The family home gardens are a collective commitment to take care of the environment and become a healthy strategy of consumption, encouraging the participation of educational communities. The present investigation has like objective Identify the benefits that generates to creation of familiar homemade gardens, to improve the interpersonal relations and of coexistence, of the Educational Institution Departmental Liceo Ariguaní: Sede El Retiro. The study is approached from a qualitative perspective, with a descriptive scope and with a population made up of students, teachers and parents. The survey and observation were used as a technique. Among the conclusions we can highlight that family home gardens are a motivating strategy not only for students, but for the educational community in general, being a means of income generation, a contribution to caring for the environment and a contribution to the consumption of natural and healthy foods.
Downloads
References
Arias. M., (2012); Rivas, P., y Rodríguez. L (2013). Huertos caseros en Costa Rica y América. Ambientico. Vol.3 (243). P.p 2-31.Documento recuperado de: http://www.ambientico.una.ac.cr/pdfs/ambientico/243.pdf.
Blaya, C., Debarbieux, E., Alamillo, R. y Ortega Ruiz, R. (2006). Clima y violencia escolar. Un estudio comparativo entre España y Francia. Revista de Educación, 339, 293-315.
Constitución Política De Colombia. (1991). www.constitucioncolombia.com. Obtenido de http://www.constitucioncolombia.com/titulo-2/capitulo-2/articulo-44
Cruz, E. (2016). El ciclo de protesta 2010-2016 en Colombia. Una explicación. Jurídicas CUC, 12 (1), 31-62. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/juridcuc.12.1.2016.3.
Erazo, O. (2010). Reflexiones sobre la violencia escolar. Revista de Psicología GEPU, 1 (3), 74 - 86.
Forero, O. (2011). La violencia escolar como régimen de visibilidad. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 4 (8). Bogotá Colombia.
Gómez, E. (2015). Evaluación de la estrategia pedagógica de huertas caseras para mejorar la nutrición y desempeño escolar en la Institución Educativa Agropecuaria “Santa Rita”, la Vega Cauca. Popayán.
Gómez, H. (2015). Evaluación de la estrategia pedagógica de huertas caseras para mejorar la nutrición y desempeño escolar en la Institución Educativa Agropecuaria “Santa Rita”, La Vega Cauca. (Tesis de Pregrado). Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. Popayán, Colombia.
Gómez, L. y Ortega, W. (2012). La huerta Escolar y las TIC para un mejor futuro. Campamento, Antioquia. [Citado, Febrero 6 de 2015]. Documento recuperado de: http://wadithortega.wordpress.com/2012/11/25/la-huerta-escolar-y-las-tic-para-un-mejor/
Guerrero. H, Cepeda. (2016) El impacto del líder comunitario en el siglo Xxi. Editorial Universitaria De La Costa. Barranquilla-Colombia.
Herrera – Tapia. (2014). Las acciones colectivas en Colombia frente a una realidad global: El derecho de consumo. Justicia, No. 25 - pp. 70-81 - Junio 2014 - Universidad Simón Bolívar - Barranquilla, Colombia.
Instituto Agustin Codazzi. (2015). Instituto-Geográfico-Agustín-Codazzi. Obtenido de http://studylib.es/doc/7199891/ley-1753-de-2015---instituto-geogr%C3%A1fico-agust%C3%ADn-codazzi
Jares, X. (2008). Formación del Profesorado para la convivencia. IV Congreso de Convivencia: “Profesorado y Convivencia” MEC, Madrid, España. Documento recuperado de: http://multiblog.educacion.navarra.es/iibarrog/files/2010/04/Jares.pdf
Mazzini. C. (2012). Secuencias didácticas y huerta escolar. Obtenido de http://arconrecursosisfd119pep.blogspot.com.co/p/blog-page.html.
Palacios, J., Amud, N y Perez, D. (2016). implementación de huertas escolares como estrategia de enseñanza-aprendizaje de la biología de grado sexto en la Institución Educativa Agrícola De Urabá Del Municipio De Chigorodó y de grado séptimo de la Institución Educativa Rural Zapata, De Necoclí, Departamento De Antioquia. (Tesis de Maestría). Universidad Pontifica Bolivariana. Medellín, Colombia.
Palacios, M. (2016). Implementación de huertas escolares como estrategia de enseñanza aprendizaje. Medellín - Colombia. catarina.udlap.mx. (s.f.). Recuperado el 2017, de http://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/lco/oropeza_c_f/capitulo4.pdf
See, (2009). El Huerto escolar como recurso de enseñanza – aprendizaje de las asignaturas del currículo de educación básica. Documento recuperado de: http://www.fao.org/ag/humannutrition/21877-061e61334701c700e0f53684791ad06ed.pdf
Soto, A. (2011). Las áreas verdes urbanas: Una alternativa para mejorar el microclima urbano. Cultura y Sociedad. Vol. 1 (1) Documento recuperado de: Macgregor, I. & Ortega, R. (2013).
Vera, J. (2015). La huerta escolar como estrategia didáctica para el desarrollo de competencias científicas en la Institución Educativa Maestro Pedro Nel Gómez. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia. Sede Medellín.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.