Pedagogical Strategies Mediated by Tic, for Healthy Living
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.23Keywords:
Pedagogical strategies; TIC; Coexistence; Family; school; society.Abstract
The objective of this study is to identify situations of cyberbullying at the Liceo Ariguaní Educational Institution to develop actions that allow children, youth and parents to strengthen interpersonal relationships and promote healthy coexistence. The research is qualitative, descriptive, structured interview was used as an instrument and applied to 40 students from grades 5 to 9 of the Urban Headquarters of Girls. conclusions can be said that the importance of the family, school and community and what role these three pillars play in the formation of the human being; however, pedagogic strategies and the participation of the entities to promote harmonious educational environments must be strengthened.
Downloads
References
Antolín, L., Oliva, A., Pertegal, M., & López, A. (2012). Desarrollo y validación de una escala de valores para el desarrollo positivo adolescente. Psicothema (en línea), 153-159.
Avendaño ,I;Cortés O , Guerrero Hilda( 2015) Competencias sociales y tecnologías de la información y la comunicación como factores asociados al desempeño en estudiantes de básica primaria con experiencia de desplazamiento forzado Diversitas: Perspectivas en Psicología, vol. 11, núm. 1, 2015, pp. 13-36 Universidad Santo Tomás Bogotá, Colombia.http://www.scielo.org.co/pdf/dpp/v11n1/v11n1a02.pdf.
Berra, M & Fernandez, R. (2017). Convivencia escolar y habilidades sociales. Documento recuperado de: https://educrea.cl/convivencia-escolar-y-habilidades-sociales/
Cruz, E. (2016). El ciclo de protesta 2010-2016 en Colombia. Una explicación. Jurídicas CUC, 12 (1), 31-62. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/juridcuc.12.1.2016.3.
Del rey, R. (2009). Convivencia Escolar: fortaleza de la comunidad educativa y protección ante la conflictividad escolar. ISSN 02 Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 159-180.
Elipe, P., Ortega, R., Hunter, S. C., & Del Rey, R. (2012). Inteligencia emocional percibida e implicación en diversos tipos de acoso escolar. Psicología Conductual, 169-181.
Espino, E. (2014). La Prensa. Documento recuperado de: https://impresa.prensa.com/opinion/importancia-educativa-Eduardo-Espino-Lopez_0_3852364804.html
García L., & Lopez, R. (2012). Convivir en la escuela. Una propuesta para su aprendizaje por competencias. Revista de Educación. 531-555. Documento recuperado de: https://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulosre356/re35622.pdf?documentId=0901e72b81203172
García, C. (2012). Familia y convivencia escolar. (Tesis de Maestría). Facultad de Educación. Universidad de Almería. España. Documento recuperado de:http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/1178/Garcia_Escamilla_Carmen_Maria.pdf?sequence=1
Giménez, A., Maquilón, J., & Arnaiz P. (2014). Acceso a las tecnologías, rendimiento académico y cyberbullying en escolares de secundaria. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 119-133.
Gutiérrez, J. (2014). Costos sociales de transacción de la ley de restitución de tierras en Colombia: un país sin reforma agraria. Juridicas CUC, 10(1), 157-196.
Hernández, H., & Jiménez, A. (2015). Responsabilidad social empresarial, zona urbana del distrito de Barranquilla: estudio etnográfico. Económicas CUC, 36(2), 9-18.
Herrera – Tapia. (2014). Las acciones colectivas en Colombia frente a una realidad global: El derecho de consumo. Justicia, No. 25 - pp. 70-81 - Junio 2014 - Universidad Simón Bolívar - Barranquilla, Colombia.
Millán, T. (2012). Investigación cualitativa. Universidad de las Américas. Documento recuperado de. https://metodoinvestigacion.wordpress.com/2008/02/29/investigacion-cualitativa/
Min Tic. (2017). En Tic Confío. Documento recuperado de: http://www.enticconfio.gov.co/que-son-las-tic-significado
Ministerio, E. (2013). Ley de convivencia escolar. Documento recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-322486.html
Mora, J. (2015). Cyberbullying: un nuevo reto para la convivencia en nuestras escuelas. Información psicológica, vol. 3. (94).60-70.
Moreno, D. (2009). Relación entre el clima familiar y el clima escolar: el rol de la empatía, la actitud hacia la autoridad y la conducta violenta en la adolescencia. Red de Revistas Científicas de América y El Caribe, 123 -136.
Muñoz, M., Lucero, B., Cornejo C., Muñoz, P & Araya, N. (2014). Convivencia y clima escolar en una comunidad educativa inclusiva de la provincia de Talca, Chile. Revista electrónica de investigación educativa. Vol. 16. (2). P.p-32.
Mursi, S. (2012). Acoso escolar y estrategia de prevención en educación Básica escolar y nivel medio. (Tesis de Pregrado). Universidad Tecnológica intercontinental. San Lorenzo, Paraguay.
Samper, J., & Maussa, E. (2014). Desarrollo moral y competencias ciudadanas en la juventud universitaria. Juridicas CUC, 10(1), 43-60.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.