Literary-Literary Strategies to Improve School Coexistence

Authors

  • Agustina Caro IED Simón Bolívar, Sede Jorge Eliecer Gaitán (Colombia)
  • Cristian Ávila IED Simón Bolívar, Sede Jorge Eliecer Gaitán (Colombia)
  • Delia Visbal IED Simón Bolívar, Sede Jorge Eliecer Gaitán (Colombia)
  • Elides Barrios IED Simón Bolívar, Sede Jorge Eliecer Gaitán (Colombia)
  • Enemith Atencia IED Simón Bolívar, Sede Jorge Eliecer Gaitán (Colombia)
  • Gisela Mugno IED Simón Bolívar, Sede Jorge Eliecer Gaitán (Colombia)
  • Jose España IED Simón Bolívar, Sede Jorge Eliecer Gaitán (Colombia)
  • Piedad Peña IED Simón Bolívar, Sede Jorge Eliecer Gaitán (Colombia)
  • Yadira Baena IED Simón Bolívar, Sede Jorge Eliecer Gaitán (Colombia)
  • Ángel Cujia IED Simón Bolívar, Sede Jorge Eliecer Gaitán (Colombia)
  • Carmen Celis IED Simón Bolívar, Sede Jorge Eliecer Gaitán (Colombia)
  • Juana Anaya IED Simón Bolívar, Sede Jorge Eliecer Gaitán (Colombia)
  • Rosa Rada IED Simón Bolívar, Sede Jorge Eliecer Gaitán (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.16

Keywords:

Playful - literary strategies; school life; school performance, values, spaces for reflection.

Abstract

     The objective of this study is to design pedagogical play strategies to improve school coexistence, and poor school performance in the Simon Bolivar FDI: Jorge Eliecer Gaitán Headquarters, and for this, frequent problems in classrooms are identified, the practice of values, spaces for reflection and dissemination of healthy coexistence are created in the IED Simón Bolívar, headquarters Jorge Eliecer Gaitán. The methodology used for the research is of a qualitative nature of a descriptive nature, using specific techniques for the collection of information such as observation, and the interview, applied to 30 students of the 5th grade of the Jorge Eliecer Gaitán campus. As results, the active participation of those involved was evidenced, achieving harmony and creating spaces of healthy coexistence in the IED.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arrieta, M. (2016). Los masones en el mundo: Geopolítica masónica. La historia de los hijos de la luz. Córdoba, España: Editorial Almuzara.

Avendaño, I., Cortés, O., Guerrero, H. (2015) Competencias sociales y tecnologías de la información y la comunicación como factores asociados al desempeño en estudiantes de básica primaria con experiencia de desplazamiento forzado Diversitas: Perspectivas en Psicología, vol. 11, núm. 1, 2015, pp. 13-36 Universidad Santo Tomás Bogotá, Colombia.

Berrios, Ll y Buxarrais, M. (2013) Educación en valores: análisis sobre las expectativas y los valores de los adolescentes. Educ. Educ. Vol. 16, No. 2, 244-264. Documento recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v16n2/v16n2a03.pdf

Contini, N., Coronel, C., Levin, M. & Hormigo, K (2010). Las habilidades sociales en contextos de pobreza. Un estudio preliminar con adolescentes de la Provincia de Tucumán. Perspectivas en Psicología, 7, 112 – 120. Recuperado de http://www.seadpsi.com.ar/revistas/index.php/pep/article/view/22/19

Decreto (1965). Diario Oficial de la República de Colombia No 48910. Bogotá, Colombia, 11de Septiembre de 2013. Documento recuperado de: http://www.defensoria.gov.co/public/Normograma%202013_html/Normas/Decreto_1965_2013.pdf

Domínguez, J. López, A. y Álvarez, E. (2015). Implicación de variables sociales y educativas en la conducta asertiva adolescente. Aula Abierta, 43(1), 26-31. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4945422

Flores, M. (2002). Asertividad: una habilidad social necesaria en el mundo de hoy. Revista de la Universidad Autónoma de Yucatán, (221), 34-47. Recuperado de: http://www.cirsociales.uady.mx/revUADY/pdf/221/ru2214.pdf

Gaeta, L., y Galvanovskis, A. (2009). Asertividad: Un Análisis Teórico-Empírico. Enseñanza e Investigación en Psicología, 14 (2), 403-425. Recuperado de http://www.redalyc.org:9081/articulo.oa?id=29211992013 García, M., Gomaríz, M.,

Hernández, M y Parra, J. (2010). La comunicación entre la familia y el centro educativo, desde la percepción de los padres y madres de los alumnos. Educatio Siglo XXI, Vol. 28 nº 1. 157-188

Herrera, B., Certain, R., & Calderón, M (2014).La norma hipotética fundamental desde el Paradigma Interpretativo. Justicia Juris, 10(2), 17-27.

Jacques, D. (1994). Los cuatro pilares de la educación, en la Educación encierran un tesoro. Documento recuperado de: https://www.uv.mx/dgdaie/files/2012/11/CPP-DC-Delors-Los-cuatro-pilares.pdf.

Martín, M y Gairín, J. (2004). Las instituciones educativas en la encrucijada de los nuevos tiempos: retos, necesidades, principios y actuaciones. Tendencias Pedagógicas 9, (3) 21-26.

Martín, M y Gairín, J. (2007). La participación de las familias en la educación: Un tema por resolver. Bordón. 59 (1), 113-151.

Monsalve, M., Franco, M., Monsalve, R., Betancur, V., Ramírez, D. y Ramírez, D. (2009). Desarrollo de las habilidades comunicativas en la escuela nueva. Revista Educación y Pedagogía21 (55), 189-210. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/viewFile/9766/8979

Muñoz, J., Rodriguez, D y Barrera, A. (2013). Herramientas para la mejora de las organizaciones educativas y su relación con el entorno. Perspectiva educación. Vol.52.nº1 97-123.

Ochoa, R. (2015). Comportamiento Electoral de los Colombianos durante las elecciones presidenciales del año 2010. Jurídicas CUC, 11(1), 209-220. doi: http://dx.doi.org/10.17981/juridcuc.11.1.2015.9

Ortega, P. Y Mínguez, R. (2001). Los valores en la educación. Dialnet plus. N°13. 284-287.Barcelona España. Documento recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5311055

Romero-Acosta, K., & Contreras Banques, E. (2015). Revisión teórica sobre el post-conflicto: una oportunidad para empoderar a mujeres víctimas de desplazamiento. Cultura Educación y Sociedad, 6(1). Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/757

Salmerón, C. (2010).Desarrollo de la competencia social y ciudadana a través del aprendizaje colaborativo. (Tesis Doctoral). Universidad de Granada, España.

Published

2018-12-04

How to Cite

Caro, A., Ávila, C., Visbal, D., Barrios, E. ., Atencia, E., Mugno, G., España, J. ., Peña, P. ., Baena, Y. ., Cujia, Ángel ., Celis, C. ., Anaya, J. ., & Rada, R. (2018). Literary-Literary Strategies to Improve School Coexistence. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 131–140. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.16