Reading competencies and writers through the research as a pedagogical strategy
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.01Keywords:
Reading competencias; skills writers; research and pedagogical strategy.Abstract
Reading skills are integrated into the development
of any social relationship by encouraging
participation, which involves various variables
and levels of oral language. The study sought to
strengthen reading and writing skills through
the IEP in primary basic education. It was addressed under the methodological guidelines of
the IEP, with a design based on the trajectories of
inquiry, using techniques of qualitative research
necessary for the collection of information. As a
population under study, forty-two (42) students
from third to fifth were selected from the Delicias
and main offices of the Departmental Educational
Institution Fossy Marcos María, headquarters.
It is concluded that the selected sample has deficiencies in the reading and writing processes.
Situation that motivated to develop the present
study to strengthen reading skills with the aim
of improving fluency, reading comprehension and
oral and written production.
Downloads
References
Acosta, S., & García, M. (2012). Estrategias de enseñanza utilizadas por los docentes de biología en las universidades públicas. Rev. Omnia, 18(2).
Altamar, M. (2010). Estrategias que promuevan el uso de las TIC. Liceo Bolivariano Evelia Ávila De Pimentel. Venezuela.
Arce, G. (2005). Las competencias comunicativas en el contexto pedagógico. Revista Ingenio Libre. Vol. 4.
Ausubel, D. (2002) Adquisición y retención del conocimiento. Ed. Paidós. Madrid.
Botello, S. (2013). La escritura como proceso y objeto de enseñanza. Tesis de maestría. Universidad de Tolima. Ibagué.
Carr, N. (2011). Superficiales ¿Qué está haciendo internet con nuestras mentes? Madrid, Taurus.
Chiavenato, I., & Villamizar, G. (2009). Gestión del talento humano. Editorial, McGraw-Hill Education.
Cochran, M Y Litle, S. (2006). Más allá de la certidumbre adoptar una actitud indagadora sobre la práctica. Ed. Octaedro. Barcelona 2006.
Cruz, L. (2012). Proyecto de aula en TIC, me divierto y aprendo lectoescritura. Universidad de Nariño.
Franco, M. (2012). Estrategias de enseñanza para la promoción de la comprensión lectora desde el aprendizaje significativo. Cultura, Educación, Sociedad, 3(1), 175-186.
González, D. (2013). Importancia de los para textos en la lectura e Interpretación de Textos Literarios. Rev. Multiciencias.,180-189.
Jiménez Serpa, J., & Salas Rondón, M. (2017). Aplicación de modelos econométricos para estimar la aceptabilidad de una tasa por congestión vehicular. INGE CUC, 13(2), 60-78. https://doi.org/10.17981/ingecuc.13.2.2017.08
Marín González, F., Niebles Lezama, M., Sarmiento Arzuza, M., & Valvuena Duarte, S. (2017). Mediación de las tecnologías de la información en la comprensión lectora para la resolución de problemas aritméticos de enunciado verbal. Revista Espacios, Vol. 38 (Nº 20).
Martínez, M. (2014). Los estilos de aprendizaje de los estudiantes y las estrategias didácticas de enseñanza de los maestros de matemática del noveno año de educación general básica de la ciudad de Cuenca. (Master's thesis).
Mariño, G. (2010). El diálogo en la educación de jóvenes y adultos. Dos propuestas pedagógicas para implementarlo. En: El taller dialógico / la recuperación de experiencias laborales. Bogotá. OEI. 2010.
Mejía, M. R., & Manjarrés, M. H. (2010). Las pedagogías fundadas en la investigación. Búsquedas en la reconfiguración de la educación. Revista Internacional Magisterio 42: 16-26. Colombia.
Molina, P., & Lucero, M. (2013). Propuesta pedagógica para mejorar la competencia interpretativa. (Doctoral dissertation, Universidad de la Sabana).
Ortega, P., Peñuela, D & López, D. (2009). Sujetos y prácticas de la pedagogía crítica. Ediciones El Búho. Bogotá.
Pozo, J. & Gómez, M. (2006). Aprender y enseñar ciencia. Ediciones Morata. 5ta. Edición. Madrid.
Reyzábal, M. (2012). Las Competencias Comunicativas y Lingüísticas, Clave Para La Calidad Educativa. Reice.
Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10 (4), 63-77.
Thorne, C, Morla, K., Uccelli, P., Nakano, T., Mauchi, B., Landeo, L., Vásquez, A. & Huerta, R. (2011). estrategias de comprensión de lecturas mediadas por TIC. Una alternativa para mejorar las capacidades lectoras en primaria. Pontificia Universidad Católica del Perú.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.