Implementation of technological tools as a pedagogical strategy

Authors

  • Milciades Camargo - Romero C.E.D. Rural de Niñas Isla del Rosario Pueblo Viejo Sede Escuelas de Niñas. Magdalena (Colombia)
  • Eliana Ruiz- Martínez C.E.D. Rural de Niñas Isla del Rosario Pueblo Viejo Sede Escuelas de Niñas. Magdalena (Colombia)
  • Ramón Abello–Urueta C.E.D. Rural de Niñas Isla del Rosario Pueblo Viejo Sede Escuelas de Niñas. Magdalena (Colombia)
  • Sandra Hernandez–Sarmiento C.E.D. Rural de Niñas Isla del Rosario Pueblo Viejo Sede Escuelas de Niñas. Magdalena (Colombia)
  • Nielsen Arévalo–Reslen C.E.D. Rural de Niñas Isla del Rosario Pueblo Viejo Sede Escuelas de Niñas. Magdalena (Colombia)
  • Olga Ospino–Bustamante C.E.D. Rural de Niñas Isla del Rosario Pueblo Viejo Sede Escuelas de Niñas. Magdalena (Colombia)

Keywords:

Research; technological tools; pedagogical processes; educational community; pedagogical practices

Abstract

The objective of this research was to implement technological tools to improve the pedagogical process in the C.E.D. Rural Girls Rosario Island. The development of the study is framed in authors like Moreira, Rodríguez, under a quantitative view, from the analytical empirical paradigm and with a descriptive scope. The students participating in the study were the students and teachers of the IED Mario E Pereira. For the collection of information, a survey with closed questions was used. As conclusions, it is highlighted that the results allow to show that the students know about the technologies and that they already make art of the students 'and teachers' lives, that motivates them to carry out activities using them and that they manipulate with greater favoribility some of these tools, so Therefore, the school must base its practice on the implementation of digital portals to which the educational population has access

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azorin C. (2015). Integración pedagógica de wix en educación primaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, Vol. 163-177. Recuperado de Ministerio Nacional de Educación (MEN). (2016). Revisión de políticas nacionales de educación: La Educación en Colombia. OCDE. Educación in Colombia (3).http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36841180011.

Duque, I. (2016). La investigación como estrategia pedagógica en el aula. Compartir aula maestra. Documento Recuperado de: https://compartirpalabramaestra.org/columnas/la-investigacion-como-estrategia-pedagogica-en-el-aula.revista de Pedagogía, vol. 32, núm. 90, enero-junio, 2011, pp. 13-43. Universidad Central de Venezuela. Recuperado de: http:/www.redalyc.org/articulo.oa?id=65920055002

Guerrero. H, Cepeda, M.(2016) Uso de estrategias pedagógicas para el fortalecimiento de la convivencia escolar de jóvenes.

Herrera, B. (2014) Las acciones colectivas en Colombia frente a una realidad global: El derecho de consumo. En revista Justicia, No. 25 - pp. 70-81.

Mejía, M & Manjarrez, M. (2011). La investigación como estrategia pedagógica una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo xxi. Revista de educación y pedagogía Praxis y Saber. Recuperado de: file:///C:/Users/HP/Downloads/Dialnet-LaInvestigacionComoEstrategiaPedagogica-4044548.pdf

Martínez, Royert JC. (2014). Modelo de evaluación del Proceso de Atención de Enfermería. [Tesis doctoral], Universidad del Atlántico, Atlántico, Barranquilla. doi:10.13140/RG.2.2.35792.00000

Mejía, M & Manjarrez, M. (2013). La investigación como estrategia pedagógica una propuesta desde el sur. Ediciones desde abajo. Bogotá. Colombia.

Palencia, E. Carvajal, P. & Rodríguez, F. (2016) La nomocracia sustrato de las corrientes judicialistas en el derecho colombiano. En Revista de la Facultad de Derecho, No. 41, 191-214. http://dx.doi.org/10.22187/rfd201628

Sabino, Carlos (1992): “El proceso de la investigación”. Editorial Panapo. Caracas, Venezuela. Tesis de investigación recuperado http://tesisdeinvestig.blogspot.com.co/2014/06/tecnicas-e-instrumentos-de.html

Villarroel F (2012). El constructivismo. y su papel en la innovación educativa. Revista de Educación y Desarrollo, 20. Enero-marzo de 2012. Recuperado de: www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/20/020_Villarruel.pdf

Published

2018-11-16

How to Cite

Camargo - Romero, M., Ruiz- Martínez, E., Abello–Urueta, R. ., Hernandez–Sarmiento, S. ., Arévalo–Reslen, N. ., & Ospino–Bustamante, O. . (2018). Implementation of technological tools as a pedagogical strategy. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(2), 159–167. Retrieved from https://ojstest.certika.co/culturaeducacionysociedad/article/view/2097