Citizen competencies as generators of environmental culture

Authors

  • William Santander De La Cruz IED San Juan Bautista. Magdalena (Colombia)
  • Viviana Ovalle Lopez IED San Juan Bautista. Magdalena (Colombia)
  • Mary Luz Cervantes Manjarrez IED San Juan Bautista. Magdalena (Colombia)
  • Julio Villamil Ferrer IED San Juan Bautista. Magdalena (Colombia)
  • Asnirelda Rivera Gómez IED San Juan Bautista. Magdalena (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.2.2018.06

Keywords:

Citizenship competencies; environmental education; conservation of the environment; participation

Abstract

Citizen competencies are a component that promotes favorable habits towards the environment, which is why the present study has focused on the strengthening of citizen competencies that allow the conservation of the environment through the promotion of values, such as responsibility, the respect and the sense of belonging to the ecological resources for the improvement of the educational quality, through the transversal processes in the science, technology and innovation areas. The research of quantitative type, of descriptive scope, and the survey was applied as an instrument of information gathering. Within the results it can be said that there is a great motivation on the part of the students to acquire environmental competences, however, activities must continue to be developed under the direction of the teachers and that they should look for the design of strategies to achieve this end.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avendaño ,I; CortésO Guerrero H. ( 2015) Competencias sociales y tecnologías de la información y la comunicación como factores asociados al desempeño en estudiantes de básica primaria con experiencia de desplazamiento forzado Diversitas: Perspectivas en Psicología, vol. 11, núm. 1, 2015, pp. 13-36 Universidad Santo Tomás Bogotá, Colombia.http://www.scielo.org.co/pdf/dpp/v11n1/v11n1a02.pdf.

González. C. (2007). Reciclaje: para la protección del ambiente y los recursos naturales. Documento recuperado de: http://www.uprm.edu/taubetapi/library/docs/Presentacion%20Charla%20de%20Reciclaje.pdf

Guerrero. H, Cepeda,M.(2016) Uso de estrategias pedagógicas para el fortalecimiento de la convivencia escolar de jóvenes vulnerables.http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ped/article/view/12501.

López, M., Giraldo, N., & Lopez M. (s.f). Proyecto de Educación ambiental. Documento de revisión recuperado de: http://www.itinelsantuario.edu.co/docs/Proyecto_de_educacion_ambiental__actualizado_1.pdf

Martìnez, J. C., Berthel, Y., & Vergara, M. S. (2017). Síndrome de Burnout en profesores y su relación con el aprendizaje de los estudiantes de básica primaria de una institución educativa oficial de Sincelejo (Colombia), 2016. Revista Salud Uninorte, 33 (2) .118-128. http://dx.doi.org/10.14482/sun.33.2.10538

Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (Vol. 9). (R. d. psicología, Ed.) Lima, Perú. Obtenido de http://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4033

Meza Botero, M. C., Escallón Largacha, J. E., Rodríguez, C., Moreno Franco, M. F., & Ucrós Pinzón, N. (2011). Orientaciones para la institucionalización de las competencias ciudadanas. (M. d. Nacional, Ed.) Bogotá, Colombia: Amado Impresores S.A.S. Obtenido de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-314549_recurso_2.pdf

Min-Educación. (2002). Estándares Básicos de competencias ciudadanas. Obtenido de Ministerio de Educación Nacional: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf4.pdf.

Novo, M. (2009). La educación ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible. Revista de Educación. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Madrid, España. Documento recuperado de: http://www.revistaeducacion.mec.es/re2009/re2009_09.pdf

Ortiz, A. (2009). Desarrollo del pensamiento y las competencias báicas congmitivas y comunicativas. Cuba: Litoral. Obtenido de https://www.autoreseditores.com/book_preview/pdf/000000728.pdf?1506924227

PNUMA. (1990). Educación ambiental: modulo para la formación de profesores de ciencias y de supervisores para escuelas secundarias. Orelac. Santiago de Chile. Documento recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0007/000714/071480so.pdf

Sauvé, L. (1999). La educación ambiental entre la modernidad y la posmodernidad: En busca de un marco educativo de referencia integrador. Tópicos. Vol. 1. (2). México. Documento digital recuperado de: http://www.ecominga.uqam.ca/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_1/5/2.Sauve.pdf

Secretaría de Medio Ambiente y recursos naturales. (s.f). Residuos sólidos urbanos: La otra cara de la basura. Documento recuperado de: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/39412/RESIDUOS_SOLIDOS_URBANOS-_ENCARTE.pdf

UNESCO. (2014). Indicadores de cultura para el desarrollo. París, Francia. Obtenido de http://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/iucd_manual_metodologico_1.pdf

UNICEF. (s.f). Experiencias urbanas de gestión integral de residuos en 10 municipios de Argentina. Documento recuperado de: https://www.unicef.org/argentina/spanish/EcoclubesbajaWEB.pdf.

Published

2018-11-15

How to Cite

Santander De La Cruz, W., Ovalle Lopez, V. ., Cervantes Manjarrez, . M. L. ., Villamil Ferrer, J. ., & Rivera Gómez, A. . (2018). Citizen competencies as generators of environmental culture. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(2), 67–76. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.2.2018.06