Factors that intervene in the learning of reading and writing in the children of Tasajera

Authors

  • Kelly Villegas IED Rural de Tasajera. Magdalena (Colombia)
  • Roberto Avendaño IED Rural de Tasajera. Magdalena (Colombia)
  • Nubia Cáceres IED Rural de Tasajera. Magdalena (Colombia)
  • Nelsy Charris IED Rural de Tasajera. Magdalena (Colombia)
  • María L´´opez IED Rural de Tasajera. Magdalena (Colombia)
  • Katheryn Palacios IED Rural de Tasajera. Magdalena (Colombia)
  • Gilma Torres IED Rural de Tasajera. Magdalena (Colombia)
  • Yomaira Ruiduiaz IED Rural de Tasajera. Magdalena (Colombia)
  • Ana Bornachera IED Rural de Tasajera. Magdalena (Colombia)
  • Dennys Caballero IED Rural de Tasajera. Magdalena (Colombia)
  • Yulieth Maldonado IED Rural de Tasajera. Magdalena (Colombia)
  • Elizabeth Cabana IED Rural de Tasajera. Magdalena (Colombia)
  • Francisco Gutiérrez IED Rural de Tasajera. Magdalena (Colombia)
  • Nayibis Moreno IED Rural de Tasajera. Magdalena (Colombia)
  • Alma Carbono IED Rural de Tasajera. Magdalena (Colombia)
  • Venancio Serrano IED Rural de Tasajera. Magdalena (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.2.2018.04

Keywords:

Intervention; learning; reading-writing

Abstract

The objective of this research was to identify the factors that intervene in the learning of literacy in the fourth grade boys and girls belonging to the Rural Departmental Educational Institution of Tasajera, tomorrow morning, venue number 2, La Gloria. The development of the study was framed in a non-experimental design of descriptive type, in which the phenomenon is observed as it is presented in its natural environment for subsequent analysis, without intentionally manipulating its variables, and contextualized in a Transectional study where the data is collected in a single moment. As a technique for collecting information, the survey was used and a questionnaire and four pedagogical activities were applied as an instrument. As conclusions, it is necessary to develop by the teacher strategies that promote the reinforcement of the processes that intervene in the learning of the reading and writing, involving the whole educational community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ander-Egg, E. (2006). Métodos y Técnicas de Investigación. Social _III. (Vol. III). Buenos Aires, Argentina: Lumen Humanitas. Obtenido de https://www.google.com.co/search?q=ander+egg+2006&oq=ander+egg+2006&aqs=chrome..69i57.2270j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8.

Avendaño ,I;Cortés O , Guerrero Hilda( 2015) Competencias sociales y tecnologías de la información y la comunicación como factores asociados al desempeño en estudiantes de básica primaria con experiencia de desplazamiento forzado Diversitas: Perspectivas en Psicología, vol. 11, núm. 1, 2015, pp. 13-36 Universidad Santo Tomás Bogotá, Colombia.http://www.scielo.org.co/pdf/dpp/v11n1/v11n1a02.pdf.

Bravo, L. (2001). Psicología de las dificultades del aprendizaje escolar (Séptima ed.). Santiago de Chile, Chile: Universitaria S.A. Obtenido de http://biblioteca.salamandra.edu.co/libros/Psicologia%20de%20las%20dificultades%20del%20aprendizaje%20escolar.pdf.

Carrasco, J. (2004). Una didáctica para hoy: cómo enseñar mejor. Ediciones Rialp.

Cabero, J. (2003). Principios pedagógicos, psicológicos y sociológicos del trabajo colaborativo: su proyección en la telenseñanza. Paidós Ibérica. In Redes de comunicación en la enseñanza: las nuevas perspectivas del trabajo corporativo (pp. 129-156).

Curiche, D. (2015). Desarrollo de habilidades de pensamiento crítico por medio de aprendizaje basado en problemas y aprendizaje colaborativo mediado por computador. Tesis inédita de maestría. Universidad de Chile, Santiago de Chile.

Dourado, & Cardoso. (1998). La enseñanza del lenguaje escrito en un modelo interactivo‎. Obtenido de https://sites.google.com/site/adquisiciondelalectura/modelo-interac/6-aprendizaje-del-codigo-y-del-principio-alfabetico.

Echavarria, Maria Cecilia (1985).desarrollo ya atención en niños de 7 a 12 años. Editorial universidad estatal a distancia. sanjose costa rica 1985

Feo, R. (2010). Orientaciones Básicas Para El Diseño De Estrategias Didacticas. Tendencias Pedagogicas(16), 219-236.

Guerrero. H, Cepeda,M.(2016) Uso de estrategias pedagógicas para el fortalecimiento de la convivencia escolar de jóvenes vulnerables.http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ped/article/view/12501.

Jiménez, J. E. (1992). Infancia y aprendizaje. Obtenido de file:///C:/Users/HP/Downloads/Dialnet-MetaconocimientoFonologico-48388.pdf.

Jiménez, J. E. (2010). Desarrollo de los procesos cognitivos de la lectura en alumnos normolectores y alumnos con dificultades especificas de aprendizaje. Santa Cruz de Teneerife, España. Obtenido de http://www.ince.mec.es/revistaeducacion/re353/re353_13.pdf.

Lorenzo, J. R. (2006). Principio alfabético y aprendizaje de la lectura. Argentina. Obtenido de https://ansenuza.unc.edu.ar/comunidades/bitstream/handle/11086.1/739/Principio%20alfab%C3%A9tico%20y%20aprendizaje%20de%20la%20lectura.pdf?sequence=1.

Martinez , J. C., Berthel, Y., & Vergara, M. S. (2017). Síndrome de Burnout en profesores y su relación con el aprendizaje de los estudiantes de básica primaria de una institución educativa oficial de Sincelejo (Colombia), 2016. Revista Salud Uninorte, 33 (2) .118-128. http://dx.doi.org/10.14482/sun.33.2.10538

Martínez, Royert JC. (2014). Modelo de evaluación del Proceso de Atención de Enfermería. [Tesis doctoral], Universidad del Atlántico, Atlántico, Barranquilla. doi:10.13140/RG.2.2.35792.00000

Miguelez, M. M. (2006). La investigaciópn cualitativa (síntesis conceptual). Revista II PSI, 09, 123, 146. Obtenido de Http://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/investigacion_psicologia/v09_n1/pdf/a09v9n1.pdf.

Morais, A. y. (1987). Por un enfoque psicolinguistico del aprendizaje de las lecturas y sus dificultades. Bruselas, Bélgica. Obtenido de http://www.um.es/langpsy/Docencia/Lenguaje/Practicas/Dislexia/Alegria.1985.IA.pdf.

Orellana, E., & Bravo, L. (1999). Procesos predictivos del aprendizaje inicial de la lectura en primer año básico. Chile. Obtenido de https://biblat.unam.mx/pt/revista/boletin-de-investigacion-educacional/articulo/procesos-predictivos-del-aprendizaje-inicial-de-la-lectura-en-primer-ano-basico.

Pradas, M. (2004). Obtenido de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/rio_2008/37_horche-marco.pdf.

Rivera, I. D. (2000). La enseñanza de la Lectoescritura. Obtenido de http://114.red-88-12-10.staticip.rima-tde.net/mochila/sec/monograficos_sec/ccbb_ceppriego/lengua/infantil/ensenanza_lectoescritura.pdf.

Roberto Hernández Sampieri, C. F. (2006). Metodología de la investigación (4 ed.). Ciudad de México: McGraw-Hill. Obtenido de https://investigar1.files.wordpress.com/2010/05/1033525612-mtis_sampieri_unidad_1-1.pdf

Rosseau, J.-J. (2000). La educación en J.J. Rousseau: un antecedente metodológico de la enseñanza basada en la. Obtenido de https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/42646/44231

Valverde Riascos, Y. (2014). Lectura y escritura con sentido y significdo, como estrategia pedagógica en la formación de maestros. San Juan de Pasto, Colombia. Obtenido de http://www.actiweb.es/educadora_andrea_reyes/archivo6.pdf.

Published

2018-11-15

How to Cite

Villegas, K., Avendaño, R. ., Cáceres, N. ., Charris, N. ., L´´opez, M., Palacios, K. ., Torres, G., Ruiduiaz, Y. ., Bornachera, A. ., Caballero, D. ., Maldonado, Y., Cabana, E. ., Gutiérrez, F., Moreno, N., Carbono, A., & Serrano, V. (2018). Factors that intervene in the learning of reading and writing in the children of Tasajera. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(2), 43–55. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.2.2018.04