Interactive pedagogical program for the environmental reforestation of the EUN Policarpa Salavarrieta

Authors

  • Martha Suarez Prieto IED de Básica y Media de Concordia. Magdalena (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.2.2018.14

Keywords:

Pedagogical program; environmental reforestation; articulation

Abstract

The description of a pedagogical program is made, which allows the environmental reforestation of the Educational Institution, Policarpa Salavarrieta, according to the institutional pedagogical model, under the theoretical referents of Perdomo, A. & Diaz, W. (2015), (Soto, 2011), (Macgregor, & Ortega, 2013). A qualitative approach is assumed, 21 students from the fourth grade were taken as a sample. Among the findings found, it is important to highlight students' general knowledge about environmental degradation, and they also demonstrate knowledge to carry out reforestation processes, although there is a lack of appropriation to harmonize an environmental program from the IEP, articulated with the different subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaldía Mayor de Bogotá. (s.f.). Importancia de los árboles en el contexto urbano. Documento recuperado de: http://ambientebogota.gov.co/documents/10157/2066438/Importancia+de+los+%C3%A1rboles+urbanos.pdf

Alvarado, A., Guajardo, F. & Devia, S. (2011). Manual de plantación de árboles en áreas urbanas. Legado. Vol. 1 (1). Santiago de Chile. Documento recuperado de: http://www.conaf.cl/cms/editorweb/institucional/Manual_de_Plantacion_de_Arboles_en_Areas_Urbanas.pdf.

Chávez. (s.f). Arborización. Universidad Nacional de Colombia. Documento recuperado de: https://arquitectura.medellin.unal.edu.co/images/imagenes/pdf/arborizacin.pdf

Ecología Urbana: Experiencias en América Latina. Navarro-Sigüenza. Vol. 2. (1). Bloomfield, G. & Calle, A. (s.f). Principios para la restauración de bosques tropicales: La reforestación. Elti. Vol. 1 (1).

Florez, N., Carvajal, A., Florez, L. & Rincón A. (2012). Estrategias pedagógicas para transformar el entorno escolar de la institución educativa el quebradòn del Municipio de Rioblanco desde el trabajo social con estudiantes del grado once. (Tesis de Pregrado). Universidad del Tolima. Rioblanco, Tolima, Colombia.

Fundación Gondwana. (s.f.). Principales especies y características para la arborización de las zonas agrarias. Documento recuperado de: https://miradaverde.files.wordpress.com/2012/10/funcion-de-arboles-bosques.pdf

Jaramillo, J. (1997). Guía para el diseño, construcción y operación de rellenos sanitarios manuales.

Línea Verde. La reforestación. Documento recuperado de: http://www.lineaverdeceutatrace.com/lv/consejos-ambientales/reforestemos/reforestemos.pdf

Lopez, J., Giraldo, N. & Lopez, M. Proyecto de Educación Ambiental. (Proyecto de aula).

Marmolejo, L., Torres, P., Oviedo, E., Bedoya, E., Amezquita, C., Klinger, R., Albán, F, & Díaz, L. (2009). Flujo de residuos: Elemento base para la sostenibilidad del aprovechamiento de residuos sólidos municipales. Ingeniería y competitividad. Vol. 1. (2). Universidad del Valle. Colombia.

Novo, M. (2009). La educación ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible. Revista de Educación. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Madrid, España.

PNUMA. (1990). Educación ambiental: modulo para la formación de profesores de ciencias y de supervisores para escuelas secundarias. Orelac. Santiago de Chile. Documento recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0007/000714/071480so.pdf

Reyes, A. & Gutierrez, J. (2010). Los servicios ambientales de la arborización urbana: Retos y aportes para la sustentabilidad de la Ciudad de Toluca. Quivera. Vol. 12(1). Universidad Autónoma de México. México.

Sandoval. C. (2002). Investigación cualitativa. ARFO. Bogotá Colombia. Documento recuperado de: https://panel.inkuba.com/sites/2/archivos/manual%20colombia%20cualitativo.pdf

Sauvé, L. (1999). La educación ambiental entre la modernidad y la posmodernidad: En busca de un marco educativo de referencia integrador. Tópicos. Vol. 1. (2). México.

Sellitz, C. (1994). Metodología de la investigación. México: Editorial Prentice Hall Hispanoamericana.

Sheth, J. y Parvatiyar, A. (1995). Ecological imperatives and the role of marketing. En advances in environmental marketing. New developments in practice, theory and research. New York: The Hayworth press. Pp. 3-20.

Sheth, J. y Sidosia, R. (1999). Revisting marketing’s lawlike generalizations. Journal of the academy of marketing science. Vol. 27 No. 1. 71-87.

Sierra, R. (2007). Tesis Doctorales y trabajos de investigación científica. España: International Thompson editores Spain.

Soto, A. (2011). Las áreas verdes urbanas: Una alternativa para mejorar el microclima urbano. Cultura y Sociedad. Vol. 1 (1) Documento recuperado de: Macgregor, I. & Ortega, R. (2013).

Stanley, L., Lasonde, K. y Weiss, J. (1996). The relationship between environmental issue involvement and environmentally-concious behavior: an exploratory study. Advances in consumer research. No. 23. Pp. 183-188.

Stern, P. (2000). Toward a coherent theory of environmentally significant behavior. Journal of Social Issues, 56(3), 407-424.

Stern, P. C., Dietz, T. & Kalof, L. (1993). Value orientations, gender and environmental concern. Environment an Behavior, 25(3), 322-348.

Stern, P., Dietz, T. y Black, J. S. (1986). Support for environmental protection: The role of moral norms. Population and Environment, Vol. 8 (1), 204-222.

Stern, P., Dietz, T. y Guagnano, G. (1995). The New Ecological Paradigm in Social-psychological context. Environment and Behavior, 27(6), 723-743.

Suárez, E. (1996). La participación ambiental como conducta altruista. En Ciudad y medio ambiente desde la experiencia humana. Mongrafies Psico/Socio/Ambientals, 10 (pp. 289-294). Barcelona, España.: Universitat de Barcelona.

Tamayo, M. (1993). El proceso de la investigación científica. Fundamentos de investigación con manual de evaluación de proyectos. Segunda edición. México: Editorial Limusa, S.A. Grupo Noriega Editores. 170 pp.

Toledo, V. y González, M. (2007). El metabolismo social: Las relaciones entre la sociedad y la naturaleza. Recuperado el 20 de noviembre de 2012 en: http://www.uv.mx/personal/fpanico/files/2011/04/Toledo-y-Gonzalez-de-Molina-Metabolismo-social.pdf

Vining, J. & Ebreo, A. (1992). Predicting Recycling Behavior from Global and Specific Environmental Attitudes and Changes in Recycling Opportunities. Journal of Applied Social Psychology, 22(20), 1580-1607.

Wagner, S. (1997) Understanding Green Consumer Behavior: A Qualitative Cognitive Approach. UK: Routledge.

Weigel, R. & Weigel, J. (1978). Environmental concern: The development of a measure. Environment and Behavior, 10(1), 3-15.

Wood, D. (1991). Corporate social performance revisited. Academy of management review. Vol. 16 No. 4. Pp. 691-718.

Zeithaml, C. y Zeithaml, V. (1984). Environmental management: Revising the marketing perspective. Journal of marketing. Vol. 48. Pp. 46-53.

Zikmund, W. y Stanton, W. (1971). Recycling solid wastes: A channels-of-distribution problem. Journal of marketing. Vol. 35. Pp. 34-39.

Published

2018-11-16

How to Cite

Suarez Prieto, M. (2018). Interactive pedagogical program for the environmental reforestation of the EUN Policarpa Salavarrieta. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(2), 147–158. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.2.2018.14