Medicinal plants as a pedagogical strategy for the conservation of the environment
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.2.2018.12Keywords:
Medicinal plants; pedagogical strategy; alternative medicine; diseases; environmentAbstract
Medicinal plants have been used since ancient times to treat ailments in humans but the greatest amount of information on the use of this alternative medicine is possessed by the elderly. The objective of the present investigation then is to identify the medicinal plants of the region to encourage the curative use and promote environmental conservation. The sources of knowledge are identified and finally the use of medicinal plants in the region for the treatment of diseases is disseminated and encouraged. The research is quantitative, descriptive in scope. We worked with the students of the Ides Arcesio Cáliz Amador. By way of conclusion it is important to highlight that students distinguish medicinal plants, have knowledge about their use, however, they require more training on the subject.
Downloads
References
Acuña, M y Gil L. (2014). Descripción de los factores motivacionales en el comportamiento de consumo de telefonía móvil en estudiantes universitarios. (Tesis de Pregrado). Barranquilla, Colombia.
Herrera, K., Ramirez, M Y De la Hoz M. (2015). Relación entre las prácticas ambientales y el modelo de la conducta planificada, en los trabajadores de una empresa de insumos químicos en la ciudad de Barranquilla. (Tesis de Pregrado). Barranquilla, Colombia.
Herrera, K y Bravo, E. (2013). Perspectiva de la ecología en la comprensión de los comportamientos ambientales En: Venezuela
Omnia 1315-8856 Universidad Del Zulia.
Arango, S. (2004). Guía de plantas medicinales de uso común en Salento Colombia. Missouri Botánica Garden. Documento recuperado de: http://www.mobot.org/plantscience/ccsd/Publication%20Articles/GuiaMedicinales.pdf
Cruz, J. (2007). Más de cien plantas medicinales. Perz Galdós. Documento recuperado de: http://www.lacasadelvolcan.es/DOCUMENTOS/100PM.pdf.
Escamilla, B y Moreno, P. (2015). Plantas medicinales. Printed in México. ISBN 978-607-7579-44-1. Primera edición. México. Documento recuperado de: http://www.itto.int/files/itto_project_db_input/3000/Technical/Manual%20plantas%20medicinales.pdf
Fundación Salud y Naturaleza. (2007). Libro blanco de los herbolarios y las plantas medicinales. Papaver rhoeas L. Documento recuperado de: https://www.fitoterapia.net/archivos/200701/260307libro-2.pdf?1
Linares, N. (2013). La farmacia de la Naturaleza. UPA Madrid. Documento recuperado de: http://www.fademur.es/_documentos/ponencias/Ponencia_Fademur_farmacia_OK.pdf
Fundación Secretos Para Contar. (2014). Los secretos de las plantas 50 plantas medicinales en su huerta. Secretos para contar. Tercera Edición. Documento recuperado de: http://libros.secretosparacontar.org/wpcontent/uploads/2015/04/los_secretos_de_las_platas.pdf
Cosme, I. (2008). El uso de las plantas medicinales. Revista Intercultural. Documento recuperado de: https://cdigital.uv.mx/bitstream/123456789/8921/1/tra6_p23-26_2010-0.pdf
Núñez Flórez, E., Vergara Ortiz, R., & Bocanegra García, J. (2014). Sistema experto basado en lógica difusa tipo 1 para determinar el grado de riesgo de preeclampsia. INGE CUC, 10(1), 43-50. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/ingecuc/article/view/341
Sanz, D. & Crissien, T., García, J. & Patiño M. (2017). Marketing educativo como estrategia de negocio en universidades Privadas. En Desarrollo Gerencial Revista de la Facultad de Ciencias Económicas Administrativas y Contables de la Universidad Simón Bolívar-Colombia, 9(1), 160-175.
Sauvé, L. (1999). La educación ambiental entre la modernidad y la posmodernidad: En busca de un marco educativo de referencia integrador. Tópicos. Vol. 1. (2). México.
Novo, M. (2009). La educación ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible. Revista de Educación. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Madrid, España.
PNUMA. (1990). Educación ambiental: modulo para la formación de profesores de ciencias y de supervisores para escuelas secundarias. Orelac. Santiago de Chile. Documento recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0007/000714/071480so.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.