Learning strategies mediated by an application for the rescue of handicrafts

Authors

  • Neyis Jiménez - Fonseca IED José De La Luz Martínez. Magdalena (Colombia)
  • Juan Morales–Marín IED José De La Luz Martínez. Magdalena (Colombia)
  • Leonel Martinez–Navarro IED José De La Luz Martínez. Magdalena (Colombia)
  • María Ferreira - Cortés IED José De La Luz Martínez. Magdalena (Colombia)
  • Romualda Arias–Soto IED José De La Luz Martínez. Magdalena (Colombia)
  • Edier Olivero–Navarro IED José De La Luz Martínez. Magdalena (Colombia)
  • Iromaldi Solano–Mindiola IED José De La Luz Martínez. Magdalena (Colombia)
  • Edgar Palmera–Aguilar IED José De La Luz Martínez. Magdalena (Colombia)
  • Emiro Santos–Rojas IED José De La Luz Martínez. Magdalena (Colombia)
  • María Alvarado–Valencia IED José De La Luz Martínez. Magdalena (Colombia)
  • Adelfo Morales–Cogollo IED José De La Luz Martínez. Magdalena (Colombia)
  • Luis Mejía–Roja IED José De La Luz Martínez. Magdalena (Colombia)
  • Alexander Herrera–González IED José De La Luz Martínez. Magdalena (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.2.2018.11

Keywords:

Crafts; culture; learning strategies; application; competences

Abstract

The development of this study is based mainly on the rescue of the culture of the Santa Teresiana community, through the design of handicrafts, therefore, the main objective is to design learning strategies mediated by an application for the rescue of handicrafts in the IED José De la Luz Martinez. The research is qualitative, descriptive in scope, under a Transeccional-descriptive analytical design, the population consists of 13 students of the 10th grade. As conclusions can be inferred that students are motivated to participate in the execution of activities hand in hand with crafts made and available in the region, however, it is required to implement technological tools that favor and facilitate the work, which is working throughout the educational community with the support of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alady. (s.f). Capacitación a artesanos para desarrollar capacidades para exportación a países de la región. DAPMDER Nº 22-10. Documento recuperado de: http://www.aladi.org/nsfaladi/estudios.nsf/d61ca4566182909a032574a30051e5ba/bf61e74c140f6ec20325794f006ca17b/$FILE/22-10.pdf

Artesanías de Colombia S.A.S (2006). Producción, capacitación y comercialización de artesanías indígenas y tradicionales populares de los departamentos de Amazonas, Caquetá y Putumayo. Corpoamazonia. Documento recuperado de: http://www.artesaniasdecolombia.com.co/propiedadintelectual/comunidades/artesanias-colombia-talla-madera-amazonas.pdf

Contreras. (2007). Características de los sistemas de producción artesanal en Enea (Typha latifolia) en las zonas rural y urbana del municipio de Montería, Departamento de Córdoba. (Tesis de Maestría). Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá D.C. Colombia.

Fonart. (s.f). Manual de Diseño y Desarrollo de Productos Artesanales. Artesanías de tabasco. Documento recuperado de: http://www.redmujeres.org/biblioteca%20digital/manual_diseno_artesanales.pdf.

González, R. y Nuñez J. (1999). Las estrategias e Aprendizaje: revisión teórica y conceptual. Revista Latinoamericana de Psicología. Vol. 31. N°3. 425-461. La Coruña, España.

Guzman, A., Alfonso, M y García, F. (2010). Diseño, Artesanía e identidad. Experiencias académicas locales de Diseño Artesanal en Colombia el Salvador. Axis Mundi. Bogotá, Colombia. Documento recuperado de: http://www.unimayor.edu.co/web/uploads/DA_e_Identidad_ISBN_978-958-98334-8-3.pdf

Guzmán, A. y Trujillo, M. (2008). Emprendimiento social. Revisión de la literatura. EG Estudios Gerenciales. Vol. 24 No. 109. 6-14.

Martínez, G. (2011). Modelo de atención integral para el sector artesanal a partir sistematización de la experiencia: participación y formación ciudadana de la comunidad perteneciente a la cooperativa de artesanos del centro de Pereira entre los años 2008 – 2010. (Tesis de Pregrado). Universidad Católica de Pereira, Colombia.

Ministerio de Educación Nacional. (MEN). (2011). La cultura del emprendimiento en los centros educativos. Documento recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-307150_archivo_pdf_guia39.pdf

Mora, Y. (1972). Bases Culturales en la enseñanza del diseño artesanal. Asociación Colombiana de promoción Artesanal y por Artesanías de Colombia S. A. Documento recuperado de: http://biblioteca.icanh.gov.co/DOCS/MARC/texto/REV-0915V17a-2.PDF.

Proyecto Educativo Institucional. (PEI). (2012). Caracterizacione Slegales. Documento recuperado de: https://master2000.net/recursos/menu/214/508/mper_arch_8583_P.E.I.%20ACTUALIZADO%20(JUNIO%202012).pdf

Soto Salas, H y Martinez , J,.C. (2017) La evaluación: más allá del concepto; noción en los enfoques de evaluación. En González Velasco J M (coord.) Educación Emergente. Paradigma del Siglo XXI. (pp77-89). Bolivia. Editorial. PRISA Ltda

UNESCO (2005). Encuentro entre Diseñadores y Artesanos Guía práctica. Graft Revival Trust. Documento recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001471/147132s.pdf

El nuevo diseño Artesanal en el mundo. Documento recuperado de: http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/6825/15CAPITULO9.pdf;sequence=15

Villalba, M., Hurtado, H., Guarín, H. & Casas, J. (2013). Innovación en pymes artesanales de Morroa, Sucre, 2012. Revista Económicas CUC, Vol. 34, No. 1, pp. 15-28. Barranquilla, Colombia: Editorial Educosta.

Published

2018-11-16

How to Cite

Jiménez - Fonseca, N., Morales–Marín, J. ., Martinez–Navarro, L. ., Ferreira - Cortés, M., Arias–Soto, R. ., Olivero–Navarro, E. ., Solano–Mindiola, I. ., Palmera–Aguilar, E. ., Santos–Rojas, E. ., Alvarado–Valencia, M. ., Morales–Cogollo, A. ., Mejía–Roja, . L. ., & Herrera–González, . A. . (2018). Learning strategies mediated by an application for the rescue of handicrafts. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(2), 117–128. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.2.2018.11