Multimodal texts for the strengthening of emotional intelligence

Authors

  • Kenia Pava Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Álvaro Acuña Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Candelario Bentham Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Deiber Madrid Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Nelvis Martinez Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Dairo Ríos Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Edie Acosta Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Hernando Franco Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Rafael Herrera Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • José Mejía Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Yamir Martínez Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Genor Padilla Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Irene Villamizar Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Álvaro Pérez Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Deiber Madrid Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • María Rodríguez Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Nairobis Silva Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Yoleidys Silva Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Juvenal Herrera Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)
  • Deibis Rojas Institución Educativa Departamental de Janeiro. Magdalena (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.2.2018.07

Keywords:

Emotional intelligence; emotions; multimodal texts; VLO; ICTs in education

Abstract

Emotional intelligence is the ability of the human being to control their emotions, and in this way improve intra and interpersonal relationships and these are the ones that play a fundamental role in the life of the human being. The general objective of this research is to strengthen emotional intelligence through multimodal texts in IED Janeiro in the department of Magdalena. The study was carried out from the qualitative perspective, using the structured interview as a technique for gathering information. The participating actors were ninth grade students with the participation of (30) in the research. As conclusions, it can be highlighted that participants are motivated to learn and participate in the management and control of present emotions when they come into contact with the teaching-learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avendaño ,I;Cortés O , Guerrero Hilda( 2015) Competencias sociales y tecnologías de la información y la comunicación como factores asociados al desempeño en estudiantes de básica primaria con experiencia de desplazamiento forzado Diversitas: Perspectivas en Psicología, vol. 11, núm. 1, 2015, pp. 13-36 Universidad Santo Tomás Bogotá, Colombia.http://www.scielo.org.co/pdf/dpp/v11n1/v11n1a02.pdf.

Bizquerra Alcina, R., Pérez González, J. C., & García Navarro, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. Revista Complutense de Educación, 27(2), 339. Obtenido de https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/52196/48126.

Ciro, C. (2012). Aprendizaje Basado en Proyectos (A.B.Pr) Como estrategia de enseñanza y Aprendizaje en la Educación Básica y Media. Universidad nacional de Colombia. Recuperado de: www.bdigital.unal.edu.co/9212/1/43253404.2013.pdf .

Fernandez, P., & Extremera, N. (2015). INTELIGENCIA EMOCIONAL Y EDUCACION. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6. Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/155/15506205.pdf.

Fernández-Martínez, A. M., & Montero-García, I. (2016). Aportes para la educación de la Inteligencia Emocional desde la Educación Infantil. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(1), 53-66. Obtenido de http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v14n1/v14n1a03.pdf.

Garzón E; Acuña, L. (2016). Integración de los proyectos transversales al currículo: una propuesta para enseñar ciudadanía en ciclo inicial. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", Vol. 16 p. 1-26. Recuperado de http://imss.redalyc.org/articulo.oa?id=44746861010.

Guerrero. H, Cepeda,M.(2016) Uso de estrategias pedagógicas para el fortalecimiento de la convivencia escolar de jóvenes vulnerables.http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ped/article/view/12501.

Lantieri, L., & Goleman, D. (2009). Inteligencia Emocional Infantil (III ed.). Barcelona, España: Aguilar. Obtenido de https://www.murciaeduca.es/cpjaracarrillo/sitio/upload/Inteligencia_Emocional_Infantil_y_Juvenil._Daniel_Goleman.pdf.

Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (Vol. 9). (R. d. psicología, Ed.) Lima, Perú. Obtenido. de http://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4033

MinEducación. (Abri/Mayo de 2004). Al tablero. Obtenido de Una llave maestra Las TIC en el aula: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87408.html.

Orjuela, D. (2010). Acercamiento a la integración curricular de las tic. Praxis & Saber. Vol. 1, p. 111-136. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=477248386007

Salcedo, J. (2009). La investigación Acción en la transformación e integración curricular. Un diálogo crítico desde la IED Delia Zapata Olivella. Revista actualidad pedagógica N° 54/Julio – Dic. 2009. Recuperado de: https://revistas.lasalle.edu.co/index.php/ap/article/download/961/868.

Sánchez, H. (2013). La actividad científico – investigativa en educación. Revista Científico-Metodológica, No. 57, pp.21-25, julio-diciembre. Recuperado de: http/:www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634164005 .

Published

2018-11-15

How to Cite

Pava, K., Acuña, Álvaro, Bentham, . C. ., Madrid, D. ., Martinez, N. ., Ríos, D. ., Acosta, E. ., Franco, H. ., Herrera, R. ., Mejía, J., Martínez, Y., Padilla, G., Villamizar, I., Pérez, Álvaro ., Madrid, D., Rodríguez, M., Silva, N., Silva, Y., Herrera, J., & Rojas, D. (2018). Multimodal texts for the strengthening of emotional intelligence. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(2), 77–85. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.2.2018.07