Solid waste management through research as a pedagogical strategy in school

Authors

  • Eder Enrique Jiménez - Londoño Institución Educativa Departamental Rodrigo Vives de Andreis. Magdalena (Colombia)
  • Rabib del Carmelo Flórez–Romero Institución Educativa Departamental Rodrigo Vives de Andreis. Magdalena (Colombia)
  • Olman Parra–Cristancho Institución Educativa Departamental Rodrigo Vives de Andreis. Magdalena (Colombia)
  • Robinson Zúñiga–Rincones Institución Educativa Departamental Rodrigo Vives de Andreis. Magdalena (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.20

Keywords:

Solid waste management; research as a pedagogical strategy; school

Abstract

In recent years, man has significantly increased the production of solid waste. In addition, the lack of awareness of this problem has limited the possibility of consolidating a culture of environmental conservation. The study sought to promote solid waste management through research as a pedagogical strategy in the school. It was guided under the qualitative approach, with a participation action research design. Techniques were used as field diary and participant observation. The analysis unit consisted of one hundred and twenty (120) students from the Rodrigo Vives de Andreis educational institution in Zona Bananera, Magdalena. The results showed that through the process of inquiry the students became aware of the environment, which was reflected through talks on pollution, solid waste management and recycling. In addition, they designed cartons of cardboard that they distributed to the institution to collect and separate them. The trashmanejo de residuos sólidos, investigación como estrategia pedagógica, escuela.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carrato, A., & Marval, R. (2007). Propuesta de un programa de educación ambiental para la conservación del agua y recolección de residuos sólidos, aplicable a las comunidades. Universidad del Oriente, Venezuela.

Cochran, M Y Litle, S. (2006). Más allá de la certidumbre adoptar una actitud indagadora sobre la práctica. Ed. Octaedro. Barcelona.

García, H., Toyo, L., Acosta, Y., Rodríguez, L., & El Zauahre, M. (2015). Percepción del manejo de residuos sólidos urbanos fracción inorgánica en una comunidad universitaria. Multiciencias, Vol. 14(3).

Garmendia, A, y Dávila, A. (2006). Minimización y Manejo ambiental de los residuos sólidos. Editorial, Semarnat. México.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México. Editorial Mc Graw Hill.

Herrera, K., & Bravo, E. (2013). Perspectiva de la ecología en la comprensión de los comportamientos ambientales. Omnia, 19 (3), 20-30.

Mariño, G. (2010). El diálogo en la educación de jóvenes y adultos. Dos propuestas pedagógicas para implementarlo. En: El taller dialógico / la recuperación de experiencias laborales. Bogotá. OEI.

Medina, M. (2017). Reciclaje de desechos sólidos en América Latina. Frontera Norte, 11(21), 7-31.

Mejía, M., & Manjarrés, M. (2010). La Investigación como Estrategia Pedagógica. Programa Ondas – Colciencias.

Moyano, E. (2012). Manejo de residuos en la institución educativa departamental instituto de promoción social. Liberia, viotá. Perspectivas bioéticas.

Ortega, P., Peñuela, D & López, D. (2009). Sujetos y prácticas de la pedagogía crítica. Ediciones El Búho. Bogotá.

Picardo, O., Balmore, R., & Escobar, J. (2004). Diccionario enciclopédico de ciencias de la educación. San Salvador: El Salvador.

Pozo, J. & Gómez, M. (2006). Aprender y enseñar ciencia. Ediciones Morata. 5ta. Edición. Madrid.

Quiñónez Cortez, L. I. (2016). Contaminación ambiental por manejo de residuos sólidos en casa hogar infanto-juvenil femenina propuesta de un plan de manejo.

Ramírez, R. (2018). Tendencias emergentes de la gestión de talento humano en las organizaciones. Pp. 101-107.

Sáez, A., & Urdaneta, J. (2014). Manejo de residuos sólidos en América Latina y el Caribe. Omnia, Vol. 20 (3).

Sandoval, A, & Barrera S. (2017). Estudio de la relación costo-beneficio para la aplicación de un programa de educación ambiental de manejo de residuos sólidos en la unidad de planeación zonal 71 de la localidad de suba, en Bogotá. (Bachelor's thesis, Universidad Distrital Francisco José de Caldas).

Published

2018-11-14

How to Cite

Jiménez - Londoño, E. E., Flórez–Romero, R. del C. ., Parra–Cristancho, O. ., & Zúñiga–Rincones, R. . (2018). Solid waste management through research as a pedagogical strategy in school. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(1), 253–264. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.20