Reading and writing through research as a pedagogical strategy supported by ICT
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.16Keywords:
Reading; writing; research as a pedagogical strategy; information and communication technologiesAbstract
Literacy processes are fundamental in teaching from elementary school to the development of knowledge areas. The purpose of the study was to strengthen the reading and writing processes through research as a pedagogical strategy supported by ICT. A qualitative study was carried out, with an action research model, from a descriptive, exploratory, cross-sectional design. The population was conformed by forty (40) students of the IED Rafael Núñez of the municipality of Algarrobo, Magdalena. Using as collection techniques, participant observation and field diary. There was an increase in students' interest in reading and writing when implementing the use of ICT as a stimulus in their communication and oral skills. Significant advances were observed with the implementation of these pedagogical strategies that impact the teaching-learning process in a positive way.
Downloads
References
Altamar, M. (2010). Estrategias que pro-muevan el uso de las TIC. Venezuela: Liceo Bolivariano Evelia Ávila de Pimentel.
Ávila, P. (s.f). Leer bien para escribir mejor, estrategias docentes para la enseñanza de la lectura y la escritura. España: UNED.
Belloch, (2012). Las Tecnologías de la In-formación y Comunicación en el aprendizaje. Universidad de Valencia.
Botello, S. (2013) La escritura como proceso y objeto de enseñanza. [Tesis de maes-tría]. Universidad de Tolima, Ibagué.
Brousseau, G. (2007) Iniciación al estudio de la teoría de las situaciones didác-ticas, Buenos Aires: Zorzal.
Camargo, C. (2015). La investigación como estrategia pedagógica en la Guajira, desde una perspectiva de la inclusividad y diversidad como nuevo paradigma para el desarrollo de habilidades, destrezas y competencias. Educación y ciudad, (29), 149-162.
Cochran, M. y Litle, S. (2003). Más allá de la certidumbre adoptar una actitud indagadora sobre la práctica. Barcelona: Octaedro.
Cruz, L. (2012). Proyecto de aula en TIC, me divierto y aprendo lectoescritura. Universidad de Nariño.
Díaz, Á. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didác-tica.Revista Iberoamericana de Edu-cación Superior (RIES), 4(10). 3-21.
Franco, M., Blanco, P. y Cortés, O. (2013). Papel de las habilidades metalingüís-ticas en los procesos de lectura y escritura en la educación superior. Escenarios, 11(2), 82-86.
Finocchio, A. (2009). Conquistar la escritura. Saberes y prácticas escolares. Buenos Aires: Paidós.
González, D. (2013). Importancia de los paratextos en la lectura e Interpretación de Textos Literarios. Multiciencia s, 13(2).180-189.
Lasso, R. (2013). Importancia de la lectu-ra. Juárez: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.
Mariño, G. (2010). El diálogo en la educación de jóvenes y adultos. Dos propuestas pedagógicas para implementarlo. En el taller dialógico/la recuperación de experiencias laborales. Bogotá, D.C. OEI.
Perrenoud, P. (2012) Cuando la escuela pretende preparar para la vida. Barcelona: Grao-Colofón.
Picardo, O., Balmore, R. y Escobar, J. (2004). Diccionario enciclopédico de ciencias de la educación. San Salvador: El Salvador.
Oleagordia, I. (2001). Estrategias educativas para el uso de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. Revista Iberoamericana de la educación, 25(1). 1-13.
Reyzábal, V. (2012) Las competencias comunicativas y lingüísticas, clave para la calidad educativa. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 10(4). 63-77.
Thorne, C., Morla, K., Uccelli, P., Nakano, T., Mauchi, B., Landeo, L., Vásquez, A. & Huerta, R. (2011). Efecto de una plataforma virtual en comprensión de lectura y vocabulario: Una alternativa para mejorar las capacidades lectoras en primaria. Revista de Psicología, 31(1). 3-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.