Reading and writing through research as a pedagogical strategy supported by ICT

Authors

  • Berenice Del Carmen Vargas Guerrero Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Adulfo Perea-Hernández Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Andrés Colina -Páez Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Dannilys Carrilo-Álvarez Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Delia Meriño-Bermúdez Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Diosa Bolaño-Hernández Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Elaine Olarte-Faillace Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Gerardo Castro-Hernández Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Gilma Rodríguez–Zúñiga Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Helena Gámez–Lobo Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Katerine Padilla–Jiménez Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Loly Padilla–Jiménez Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Luis Martínez–Ordoñez Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Luz Charris–Matute Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Luzdary Ibarra–Orozco Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Mary Arévalo–Fandiño Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Milena Rodríguez–Hernández Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Miriam Gutiérrez–Daza Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Oswaldo Villa–Carmona Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Rosa Núñez– Anaya Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Saidaith Pérez–Cervantes Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Sol Navarro–Montenegro Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)
  • Yina Duran–Varela Institución Educativa Departamental Rafael Núñez. Magdalena (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.16

Keywords:

Reading; writing; research as a pedagogical strategy; information and communication technologies

Abstract

Literacy processes are fundamental in teaching from elementary school to the development of knowledge areas. The purpose of the study was to strengthen the reading and writing processes through research as a pedagogical strategy supported by ICT. A qualitative study was carried out, with an action research model, from a descriptive, exploratory, cross-sectional design. The population was conformed by forty (40) students of the IED Rafael Núñez of the municipality of Algarrobo, Magdalena. Using as collection techniques, participant observation and field diary. There was an increase in students' interest in reading and writing when implementing the use of ICT as a stimulus in their communication and oral skills. Significant advances were observed with the implementation of these pedagogical strategies that impact the teaching-learning process in a positive way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altamar, M. (2010). Estrategias que pro-muevan el uso de las TIC. Venezuela: Liceo Bolivariano Evelia Ávila de Pimentel.

Ávila, P. (s.f). Leer bien para escribir mejor, estrategias docentes para la enseñanza de la lectura y la escritura. España: UNED.

Belloch, (2012). Las Tecnologías de la In-formación y Comunicación en el aprendizaje. Universidad de Valencia.

Botello, S. (2013) La escritura como proceso y objeto de enseñanza. [Tesis de maes-tría]. Universidad de Tolima, Ibagué.

Brousseau, G. (2007) Iniciación al estudio de la teoría de las situaciones didác-ticas, Buenos Aires: Zorzal.

Camargo, C. (2015). La investigación como estrategia pedagógica en la Guajira, desde una perspectiva de la inclusividad y diversidad como nuevo paradigma para el desarrollo de habilidades, destrezas y competencias. Educación y ciudad, (29), 149-162.

Cochran, M. y Litle, S. (2003). Más allá de la certidumbre adoptar una actitud indagadora sobre la práctica. Barcelona: Octaedro.

Cruz, L. (2012). Proyecto de aula en TIC, me divierto y aprendo lectoescritura. Universidad de Nariño.

Díaz, Á. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didác-tica.Revista Iberoamericana de Edu-cación Superior (RIES), 4(10). 3-21.

Franco, M., Blanco, P. y Cortés, O. (2013). Papel de las habilidades metalingüís-ticas en los procesos de lectura y escritura en la educación superior. Escenarios, 11(2), 82-86.

Finocchio, A. (2009). Conquistar la escritura. Saberes y prácticas escolares. Buenos Aires: Paidós.

González, D. (2013). Importancia de los paratextos en la lectura e Interpretación de Textos Literarios. Multiciencia s, 13(2).180-189.

Lasso, R. (2013). Importancia de la lectu-ra. Juárez: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Mariño, G. (2010). El diálogo en la educación de jóvenes y adultos. Dos propuestas pedagógicas para implementarlo. En el taller dialógico/la recuperación de experiencias laborales. Bogotá, D.C. OEI.

Perrenoud, P. (2012) Cuando la escuela pretende preparar para la vida. Barcelona: Grao-Colofón.

Picardo, O., Balmore, R. y Escobar, J. (2004). Diccionario enciclopédico de ciencias de la educación. San Salvador: El Salvador.

Oleagordia, I. (2001). Estrategias educativas para el uso de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. Revista Iberoamericana de la educación, 25(1). 1-13.

Reyzábal, V. (2012) Las competencias comunicativas y lingüísticas, clave para la calidad educativa. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 10(4). 63-77.

Thorne, C., Morla, K., Uccelli, P., Nakano, T., Mauchi, B., Landeo, L., Vásquez, A. & Huerta, R. (2011). Efecto de una plataforma virtual en comprensión de lectura y vocabulario: Una alternativa para mejorar las capacidades lectoras en primaria. Revista de Psicología, 31(1). 3-35.

Published

2018-11-15

How to Cite

Vargas Guerrero, B. D. C., Perea-Hernández, A., Colina -Páez, A., Carrilo-Álvarez, D., Meriño-Bermúdez, D., Bolaño-Hernández, D., Olarte-Faillace, E., Castro-Hernández, G., Rodríguez–Zúñiga, G., Gámez–Lobo, H., Padilla–Jiménez, K., Padilla–Jiménez, L., Martínez–Ordoñez, L., Charris–Matute, L., Ibarra–Orozco, L., Arévalo–Fandiño, M., Rodríguez–Hernández, M., Gutiérrez–Daza, M., Villa–Carmona, O., Núñez– Anaya, R., Pérez–Cervantes, S., Navarro–Montenegro, S., & Duran–Varela, Y. (2018). Reading and writing through research as a pedagogical strategy supported by ICT. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(1), 208–218. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.16