Prevention of sexual violence through research as a pedagogical strategy in basic education

Authors

  • Belkys Varela Suarez IED Francisco de Paula Santander

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.15

Keywords:

prevention of sexual violence, research and pedagogical strategy, basic education.

Abstract

Sexual violence is a problem of public health that is increasing, becoming a national scourge, appearing especially within the family nucleus, but also manifested in the various institutions of the social collective. The study sought to prevent sexual violence through research as a pedagogical strategy in basic education. It was guided under the Research approach as a pedagogical strategy. Where tools were used as field diary and participant observation. The analysis unit consisted of forty (40) students of the IED Francisco de Paula Santander, Simón Bolívar campus of Fundación - Magdalena. The results showed that the students did not have previous knowledge about sexual violence, after the integration of the IEP into the classroom from the social area, the appropriation and socialization of the acquired knowledge was achieved through the process of inquiry by the students. students with teacher support.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almonte, C., Insunza, C., y Ruiz, C. (2002). Abuso sexual en niños y adolescentes de ambos sexos. Revista chilena de neuropsiquiatría, 40(1), 22-30.

Anceschi, A. (2009). La violenza familiare: aspetti penali, civil e criminologici. Torino: G. Giappichelli.

Bravo, H. (2008). Estrategias pedagógicas. Córdoba. Universidad del Sinú.

Cetrulo, R. (2001). Alternativas para una acción transformadora: Educación popular, ciencias y política. Montevideo. Ediciones Trilce. Instituto del Hombre.

De Souza, J. (2001). Recife: Edições Bagaço.

Gadotti, M. (2003). Perspectivas actuales de la educación. Buenos Aires: Siglo XXI.

Gómez, S., & Cobo, D. (2013). Abuso sexual en niños. Revista Gastrohnup. Volumen 15 Número 1 Suplemento 1.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México. Editorial Mc Graw Hill.

Mariño, G. (2010). El diálogo en la educación de jóvenes y adultos. Dos propuestas pedagógicas para implementarlo. En: El taller dialógico/la recuperación de experiencias laborales. Bogotá: OEI.

Mejía, M. R. y Manjarrés M. H. (2010). Las pedagogías fundadas en la investigación. Búsquedas en la reconfiguración de la educación +Revista Internacional Magisterio 42: 16-26. Colombia.

Mejía, M. (2011). Las escuelas de la globalización. El conflicto por su reconfiguración. Bogotá: Desde Abajo.

Meresman, S. (2011). Es parte de la vida. Material de apoyo sobre educación sexual y discapacidad para compartir en familia.

Mignolo, W. (2003). Capitalismo y geopolítica del conocimiento. Buenos Aires: Paidós

Ministerio de Educación en Colombia. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article- 173947.html

Miranda, M. (2014). Familia y emociones: un reto pedagógico en la búsqueda de la salud en México. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 2.

Morillo, B; Montero, L; Colmenares, Z. (2012). Conocimiento de los padres en el abuso sexual infantil. Revista electrónica, Universidad de Carabobo de Venezuela,

OMS, (2016). Violencia sexual en Latinoamérica y el Caribe: Análisis de datos secundarios.

Ortega, P. (2009). Sujetos y prácticas de la pedagogía crítica. Bogotá: El Búho.

Paolucci, E. O., Genuis, M. L. y Violato, C. (2011). A meta-analysis of the published research on the effects of child sexual abuse. The Journal of Psychology, 135 (1), 17-36

Pereda, N. (2010). Consecuencias psicológicas a largo plazo del abuso sexual infantil. Revista Electrónica, Vol. 31 No.2.

Pozo, J. y. (2006). Aprender y enseñar ciencia. Madrid: Morata.

Torres, A. (2007). La educación popular. Trayectoria y actualidad. Bogotá: El Búho.

UNICEF. Abuso sexual a niños, niñas y adolescentes. Guía conceptual. 72 p, 24-25. Primera edición, junio de 2013 Disponible en: http://www.unicef.org/argentina/spanish/ educacion_Abuso_Sexual_170713.pdfwww.unicef.org/ argentina/spanish/educacion_Abuso_Sexual_170713.pdf‎. Consultado el 11 de febrero 2014.

Published

2018-11-14

How to Cite

Varela Suarez, B. (2018). Prevention of sexual violence through research as a pedagogical strategy in basic education. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(1), 194–207. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.15