Socio-economic context on the academic performance of the student through research as a pedagogical strategy

Authors

  • Marlie Atzene Tique - Gutiérrez Institución Educativa Departamental 23 de Febrero. Magdalena (Colombia)
  • Juan Andres Camacho-Anaya Institución Educativa Departamental 23 de Febrero. Magdalena (Colombia)
  • Yeny del Carmen Segura–Guevara Institución Educativa Departamental 23 de Febrero. Magdalena (Colombia)
  • Ramiro Orozco–Torregrosa Institución Educativa Departamental 23 de Febrero. Magdalena (Colombia)
  • Lileiva Luz Ortega–Moreno Institución Educativa Departamental 23 de Febrero. Magdalena (Colombia)
  • Mileima Iriarte–Ariza Institución Educativa Departamental 23 de Febrero. Magdalena (Colombia)
  • Jaqueline Martínez–Rudas Institución Educativa Departamental 23 de Febrero. Magdalena (Colombia)
  • Judith Gutiérrez–Pérez; Institución Educativa Departamental 23 de Febrero. Magdalena (Colombia)
  • Never Alfonso Cáceres–Fernández Institución Educativa Departamental 23 de Febrero. Magdalena (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.13

Keywords:

Socioeconomic context; academic performance; research as a pedagogical strategy

Abstract

The educational institution 23 February is immersed in a social context where socioeconomic problems converge where students lack tranquility and stability in their family life, factors foster a climate of affective insecurity little record for a good school adaptation. The study sought to identify the influence of socioeconomic context on student academic performance through Research as a Pedagogical Strategy (IEP) in FDI February 23. It was guided under the qualitative approach, with an Investigation Action Participation (IAP) design. It was found that the socio-cultural be havior of children and young people from vulner able sectors is evident in the daily school as the generate behaviors such as: constant indiscipline, demotivation, physical and verbal aggression, emotional problems, desertion, reprobation, distraction, little interest in learning, among other situations, which affects the educational process taught by teachers from different educational in stitutions and the attention of students in general.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bravo, H. (2008). Estrategias pedagógicas. Córdoba. Universidad del Sinú.

Erazo, A. (2012) Rendimiento académico un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades; Revista Vanguardia Psicológica; Universidad Manuela Beltrán, Vol. 2.

Fernández, C. (2013). Rendimiento escolar y contexto social en educación primaria. (Trabajo de pregrado).

Gaxiola, J., & Contreras, Z. (2012). Influencia de la residencia metas y contexto social en el rendimiento académico de bachilleres. Revista Electrónica de Investigación Educativa. Vol. 14. Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México. Editorial Mc Graw Hill.

Huaynate, V., & Anshiri, J. (2014). Factores familiares y sociales que determinan el internamiento por actos delictivos de los adolescentes albergados en el centro de atención residencial hogar para niños y adolescentes san josé inabif derivados por los juzgados de familia de la corte superior de justicia de la libertad, durante el año 2013.

Mejía, M., y Manjarrés M. (2010). Las pedagogías fundadas en la investigación. Búsquedas en la reconfiguración de la educación. Revista Internacional Magisterio 42: 16-26. Colombia.

Miquel, J., Expósito, M., & Sempere, S. (2014). Determinantes del rendimiento académico en los estudiantes de grado. Un estudio en administración y dirección de empresas. Revista de investigación educativa, 32(2), 379-392.

Mora, M., Sandoval, Y., & Acosta, M. (2013). Estrategias pedagógicas y didácticas para el desarrollo de las inteligencias múltiples y el aprendizaje autónomo. Revista de Investigaciones UNAD, 12(1), 101-128.

Ortega, P. P. (2009). Sujetos y prácticas de la pedagogía crítica. Bogotá: El Búho.

Suarez, C., & Lourdes, M. (2015). Importancia de la autoestima en niños y niñas de Educación Inicial de 3-4 años en los meses de agosto-noviembre del año lectivo 2015-2016 de la Escuela 18 de octubre.

Torres, A. (2007). La educación popular.Trayectoria y actualidad. Bogotá: El Búho.

Published

2018-02-27

How to Cite

Tique - Gutiérrez, M. A., Camacho-Anaya, J. A., Segura–Guevara, Y. del C., Orozco–Torregrosa, R., Ortega–Moreno, L. L., Iriarte–Ariza, M., Martínez–Rudas, J., Gutiérrez–Pérez;, J., & Cáceres–Fernández, N. A. (2018). Socio-economic context on the academic performance of the student through research as a pedagogical strategy. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(1), 171–180. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.13