Argumentative competence through research as a pedagogical strategy in basic education

Authors

  • Elida Esther Flórez - Jassan Institución Educativa Departamental Colombia. Magdalena (Colombia)
  • Alfredo Said Quinto–Pérez Institución Educativa Departamental Colombia. Magdalena (Colombia)
  • Alma Bruna Cortes–Peralta Institución Educativa Departamental Colombia. Magdalena (Colombia)
  • Andrés Augusto Sánchez–Cervantes Institución Educativa Departamental Colombia. Magdalena (Colombia)
  • Arelis Asceneth Pérez–Charris Institución Educativa Departamental Colombia. Magdalena (Colombia)
  • Claribeth Contreras–Quiroz Institución Educativa Departamental Colombia. Magdalena (Colombia)
  • Daniel Mendoza–Fadul Institución Educativa Departamental Colombia. Magdalena (Colombia)
  • Doralis Ibeth Jiménez–Herrera Institución Educativa Departamental Colombia. Magdalena (Colombia)
  • Ernesto Rafael Miranda–Ropain Institución Educativa Departamental Colombia. Magdalena (Colombia)
  • Fabián David Caballero–Chacón Institución Educativa Departamental Colombia. Magdalena (Colombia)
  • Maritza Del Carmen Diazgranados–Corrales Institución Educativa Departamental Colombia. Magdalena (Colombia)
  • Nelly Sofía Amaris–Villalba Institución Educativa Departamental Colombia. Magdalena (Colombia)
  • Olga Luz Henríquez–Henríquez Institución Educativa Departamental Colombia. Magdalena (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.12

Keywords:

Argumentative competence; research as a pedagogical strategy; basic education

Abstract

Competencies are abilities, skills and knowledge that a person has to respond to a situation without limiting itself to it, these are measured according to the performance with which it is carried out, where pedagogical strategies play a decisive role in the motivation of the student. The study sought to strengthen cognitive skills through research as a pedagogical strategy in basic education. It is guided under the methodological guidelines of the IEP with a design based on the trajectories of inquiry, a sample of forty (40) eighth grade (8) baccalaureate students was selected from the Departmental Educational Institution Foundation, located in the department of Magdalena For the collection of information, a structured questionnaire was used, through a survey to assess the implemented strategies supported by the IEP. The results showed various pedagogical strategies for the development of argumentative competences through research as a pedagogical strategy in basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, D., Cortes, A., & Rodríguez, V. (2016). Competencias Cognitivas, evaluación constructivista. Redalyc.

Calderón, C., & Sarmiento, J. (2014). Estrategias pedagógicas para el de-sarrollo de las competencias interpre-tativas argumentativas en la lectura y escritura en español en los estudian-tes de Educación Básica del Colegio de la Universidad Libre. Universidad Libre.

Cruz, M., & Carmona, M. (2014). Competencias argumentativas en estudiantes de educación superior. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM.

Franco, M. (2010). Estrategias de enseñanza y la comprensión lectora. Revista Cultura, Educación, Sociedad–CES, 1(1).

Guzmán, Y., Flores, R., & Tirado, F. (2013). Desarrollo de la competencia argumentativa en foros de discusión en línea: una propuesta constructivista. Anales de Psicología, vol. 29.

Jiménez, A. (2010). Competencias en argumentación y uso de pruebas: 10 ideas claves. Barcelona, GRAÓ.

Marín, F., Niebles, M., Sarmiento, M., & Valvuena, S. (2017). Mediación de las tecnologías de la información en la comprensión lectora para la resolución de problemas aritméticos de enunciado verbal. Revista Espacios Vol. 38 (Nº 20).

Mejía, M. R., & Manjarrés, M. H. (2010). Las pedagogías fundadas en la investigación. Búsquedas en la reconfiguración de la educación. Revista Internacional Magisterio 42: 16-26. Colombia.

Pérez, R., & Víquez, D. (2010). Los grupos de discusión como metodología adecuada para estudiar las cogniciones sociales. Actualidades en Psicología.

Ramos, A., Herrera, J., & Ramírez, M. (2010). Desarrollo de habilidades cognitivas con aprendizaje móvil: un estudio de casos. Revista Científica de educomunicaciones.

Rojas, L. R. (2014). Competencias en lenguaje: relaciones entre la escuela y las pruebas de Estado. ICFES.

Published

2018-11-14

How to Cite

Flórez - Jassan, E. E., Quinto–Pérez, A. S. ., Cortes–Peralta, A. B. ., Sánchez–Cervantes, A. A. ., Pérez–Charris, A. A. ., Contreras–Quiroz, C. ., Mendoza–Fadul, D. ., Jiménez–Herrera, D. I. ., Miranda–Ropain, E. R. ., Caballero–Chacón, F. D. ., Diazgranados–Corrales, M. D. C. ., Amaris–Villalba, N. S. ., & Henríquez–Henríquez, O. L. . (2018). Argumentative competence through research as a pedagogical strategy in basic education. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(1), 160–170. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.12