Argumentative competence through research as a pedagogical strategy in basic education
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.12Keywords:
Argumentative competence; research as a pedagogical strategy; basic educationAbstract
Competencies are abilities, skills and knowledge that a person has to respond to a situation without limiting itself to it, these are measured according to the performance with which it is carried out, where pedagogical strategies play a decisive role in the motivation of the student. The study sought to strengthen cognitive skills through research as a pedagogical strategy in basic education. It is guided under the methodological guidelines of the IEP with a design based on the trajectories of inquiry, a sample of forty (40) eighth grade (8) baccalaureate students was selected from the Departmental Educational Institution Foundation, located in the department of Magdalena For the collection of information, a structured questionnaire was used, through a survey to assess the implemented strategies supported by the IEP. The results showed various pedagogical strategies for the development of argumentative competences through research as a pedagogical strategy in basic education.
Downloads
References
Alarcón, D., Cortes, A., & Rodríguez, V. (2016). Competencias Cognitivas, evaluación constructivista. Redalyc.
Calderón, C., & Sarmiento, J. (2014). Estrategias pedagógicas para el de-sarrollo de las competencias interpre-tativas argumentativas en la lectura y escritura en español en los estudian-tes de Educación Básica del Colegio de la Universidad Libre. Universidad Libre.
Cruz, M., & Carmona, M. (2014). Competencias argumentativas en estudiantes de educación superior. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM.
Franco, M. (2010). Estrategias de enseñanza y la comprensión lectora. Revista Cultura, Educación, Sociedad–CES, 1(1).
Guzmán, Y., Flores, R., & Tirado, F. (2013). Desarrollo de la competencia argumentativa en foros de discusión en línea: una propuesta constructivista. Anales de Psicología, vol. 29.
Jiménez, A. (2010). Competencias en argumentación y uso de pruebas: 10 ideas claves. Barcelona, GRAÓ.
Marín, F., Niebles, M., Sarmiento, M., & Valvuena, S. (2017). Mediación de las tecnologías de la información en la comprensión lectora para la resolución de problemas aritméticos de enunciado verbal. Revista Espacios Vol. 38 (Nº 20).
Mejía, M. R., & Manjarrés, M. H. (2010). Las pedagogías fundadas en la investigación. Búsquedas en la reconfiguración de la educación. Revista Internacional Magisterio 42: 16-26. Colombia.
Pérez, R., & Víquez, D. (2010). Los grupos de discusión como metodología adecuada para estudiar las cogniciones sociales. Actualidades en Psicología.
Ramos, A., Herrera, J., & Ramírez, M. (2010). Desarrollo de habilidades cognitivas con aprendizaje móvil: un estudio de casos. Revista Científica de educomunicaciones.
Rojas, L. R. (2014). Competencias en lenguaje: relaciones entre la escuela y las pruebas de Estado. ICFES.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.