School coexistence for learning and good treatment of all: Towards a better understanding of the concept
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.8.2.2017.01Keywords:
School coexistence; learning; Valoras UC programAbstract
Like all the concepts that public policy puts in vogue, the “School Coexistence” is nowadays a polysemic construct, which many when asked to define or explain what it is that allows a “good” school coexistence, must recognize ignorance. The experience in the field shows trends: those who associate school coexistence with a warm environment, with friendly and non-violent human relations; and others that associate good coexistence with a disciplined environment, understood as being orderly, respectful, obedient to school work. Valoras UC is a program of “School Coexistence for the Learning and Good Treatment of All” of the P. Universidad Católica de Chile, proposes that school coexistence should be adjectived by the object of the school, the integral learning of all. The proposal consists of “thinking of the school as a learning community with the goal of learning and good treatment for all” (Valoras UC, 2017). The learning requires a good social relationship between peers and an affectionate bond with the teachers, both are foundational of the trust and the physiological disposition so that the neural networks related to a meaningful and comprehensive learning are activated. This means that if the coexistence in the school does not allow everyone to learn and that this be in a good treatment environment, we would not be talking about “good school life”. The Good School Coexistence should be expressed in a good climate, which allows good learning, of all.
Downloads
References
Aronson, E. (2001). Nobody left to hate. Teaching compassion after Columbine. Nueva York: H. Holt.
Banks, J. (2008). Diversity, group identity, and citizenship education in a global age. Educational Researcher 37(3), 129-139.
Bazdresch Parada, M. (2009). La vida cotidiana escolar en la formación valoral: un caso. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(2), 50-71.
Bickmore, K. (2004). Discipline for democracy? School districts management of conflict and social exclusion. Theory and Research in Social Education, 32(1), 75-97.
Blaya, C. (2010) Violencia en los centros educativos: Perspectivas europeas. En Alfredo Furlán Violencia en los centros educativos conceptos, diagnósticos e intervenciones. Buenos Aires: Noveduc.
Carbajal, P. (2013). Convivencia democrática en las escuelas. Apuntes para una reconceptualización. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 13-35.
Chaparro, M. et al (2015). Violencia escolar en América Latina y el Caribe: superficie y fondo. UNICEFF.
Cohen, E. (2006). Equitable classrooms in a changing society. Handbook of the Sociology of Education, 265-283.
Debarbieux, E. (2003). Violencia escolar: un problema mundial. www.unesco.org
Delors, J., et al. 1996. La educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Paris: UNESCO.
Dewey, J., (1967., Democracia y Educación. Una introducción a la Filosofía de la educación, Buenos Aires, Editorial Losada.
Diaz-Aguado,M.J. (1996). Programas de educación para la tolerancia y prevención de la violencia en los jóvenes. Cuatro volúmenes y dos vídeos. Madrid: Instituto de la Juventud, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
Dina Krauskopf (2006). Estado del arte de las experiencias y proyectos de prevencion de la violencia en ambitos escolares, Organizacion Panamericana de la Salud (OPS).
Durkheim, E. (2000), Determinación del hecho moral. Sociología y filosofía, Miño y Dávila Editores, Buenos Aires.
Eljach, S. (2006), Violencia escolar en América Latina y el Caribe: Superficie y fondo. UNICef Oficina Regional para América Latina y el Caribe Edificio 102, Ciudad del Saber, Clayton Panamá, República de Panamá
Esperanza, J. (2001). La convivencia escolar. Un problema actual. Los problemas de la convivencia escolar. Un enfoque práctico. Madrid: Federación de Enseñanza de CC. OO, 22-40.
Félix, V., Soriano, M., Godoy, C. y Martínez, I. (2007). Prevención de la violencia y promoción de la convivencia escolar en la comunitat valenciana. Aula Abierta, 1, 2(36), 97–110
Fierro Evans, María Cecilia. (2013). Convivencia inclusiva y democrática: Una perspectiva para gestionar la seguridad escolar. Sinéctica, (40), 01-18.
Fierro, Cecilia y Guillermo Tapia (2013), “Hacia un concepto de convivencia escolar”, en Alfredo Furlán y Terry Spitzer (coords.) (2013), Convivencia, disciplina y violencia en las escuelas 2002- 2012, México, ANUIES/COMIE, Colección Estados del Conocimiento, pp. 71-86.
Fischman, G. y Haas, E. (2012). Beyond Idealized Citizenship Education: Embodied Cognition, Metaphors, and Democracy. Review of Research in Education, 36(1), 169-196.
Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. Nueva York: The Continuum International Publishing Group, Inc.
Furlán, Alfredo y Terry Spitzer (2013). Convivencia, disciplina y violencia en las escuelas 2002-2012, México, ANUIES/COMIE, Colección Estados del Conocimiento.
Gallardo, P. (2009). Educación ciudadana y convivencia democrática. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (Marzo), 119-133.
Gladden, M. (2002). Reducing school violence: Strengthening student programs and addressing the role of school organizations. Review of Research in Education, 26, 263-299.
Hirmas, C. y Eroles, D. (coord.) (2008). Convivencia democrática, inclusión y cultura de paz. Lecciones desde la práctica educativa innovadora en América Latina. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe (OREALC/ UNESCO).
Hirmas, C. y Carranza, G. (2009). Matriz de indicadores sobre convivencia democrática y cultura de paz en la escuela. III Jornadas de Cooperación Iberoamericana sobre Educación para la Paz, la Convivencia Democrática y los Derechos Humanos. San José de Costa Rica.
IANNI, O. (2002). Teorías de la globalización. México: Siglo XXI.
Kohlberg, L.; F.C. Power y A. Higgins (1997). La educación moral según Lawrence Kohlberg. Barcelona, Gedisa.
Martínez, M.,(1999). La psicología humanista: un nuevo paradigma psicológico. México: Trillas.
Morrison, K., Robbins, H. y Rose, D., (2008). Operationalizing culturally relevant pedagogy: A synthesis of classroom-based research. Equity y Excellence in Education, 41(4), 433-452.
Ortega, R., & Sánchez, V. (2011). Juvenile dating and violence. In C. P. Monks & I. Coyne (Eds.) Bullying in different contexts. (pp. 113-136). Cambridge: Cambridge University Press.
Ortega, R.; Del Rey, R. y Fernández, I. (2003). Working together to prevent school violence: The Spanish response. En P. K. Smith (ed.), Violence in Schools: The Response in Europe (pp. 209- 240) Londres: Routledge.
Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe (2003). Deserción escolar: Un problema urgente que hay que abordar. Formas y Reformas de la Educación, Serie Políticas, vol. 5, n. 14, 1-4.
Ramírez, S. y Justicia, F. (2006). El maltrato entre escolares y otras conducta –problema para la convivencia. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 9, 4, 265-290.
Ray, J. (2005). Beyond tolerance and persecution. Reassesing our approach to Medieval convivencia. Jewish Social Studies, 11(2), 1-18.
Shyman, E. (2011). A comparison of the concepts of democracy and experience in a sample of major works by Dewey and Freire. Educational Philosophy and Theory, 43(10), 1035-1046.
Trianes, M.V. y Fernández-Figarés, C. (2001). Aprender a ser persona y a convivir: Un programa para secundaria. Bilbao: Descleé de Brower.
Touriñán, J. M. (2005). Educación en valores; educación intercultural y formación para la convivencia pacífica. Eduga: Revista Galega do Ensino, 13(47), 1367-1418.
Valoras UC (2017). Nuestra propuesta. http://valoras.uc.cl/quienes-somos/nuestra-propuesta
Viguer, P. y Avià, S. (2009). Un modelo local para la promoción de la convivencia y la prevención de la violencia entre iguales desde el ámbito comunitario. Cultura y Educación, 21(3), 345– 359.
Vygotsky, L. (1993). Pensamiento y Lenguaje. En L. Vygotsky, Obras Escogidas (Tomo II). Madrid: Visor. (Trabajo original de 1934).
Westheimer, J. y Kahne, J. (2004). Educating the “Good” Citizen: Political Choices and Pedagogical Goals. Political Science and Politics, 37(2), 241-247.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.