Enhancing critical thinkig through metacognition analysis (HMT)
Keywords:
Metacognitive; mediation; strategy; critical thinking; skills; didacticAbstract
The present article is aimed to describe the process of de-veloping critical thinking through a didactic proposal by applying metacognition analysis, results from this work demonstrated that critical thinking skills of a group of eight grade high school students at the public institution “Cristóbal Colón” in the municipality of Morroa, in Su-cre have improved after have implemented the mentioned proposal. The methodological design used in this research work was quasi-experimental which was classified into two main groups as control also as experimental. This study was carried out during the third and fourth academic terms in 2005. The HCTAES Halpern test (2006) was applied in order to assess the above-mentioned groups. Finally the experimental group (8°-2) achieved the highest level com-pared with the control one, according to the range of levels of critical thinking argued by Torres y Beltrán (2001).
Downloads
References
Amestoy, M. (2001), La investigación so-bre el desarrollo y la enseñanza de las habilidades del pensamiento. Conferencia presentada en el VI congreso nacional de investigación educativa I. Colima, México.
Anaya, G. (1992), Cognitive development among undergraduates. Diseertation abstracts international, 53: 1811
A. Aragón, E. y Caicedo, A. (2009), La enseñanza de estrategias metacognitivas para el mejoramiento de la comprensión lectora. Estado de la cuestión, vol. 5, Núm. 12. Universidad Pontificia Bolivariana. Colombia.
Argudín, Y. y Luna, M. (2001), Desarrollo del pensamiento crítico. Libro del profesor. México: Plaza y Valdés editores.
Argudín, Y. (2003), Aprender a pensar le-yendo bien. Plaza y Valdés editores.
Baker, L y Brown, A. (1984) “Cognitive monitoring in Reading” en Flood, J, (Eds) Understanding Reading Comprehensión: Cognition, Language and the Structure of Prose, Delaware: I.R.A.
Bandura, A. (1977), Self – efficacy: toward unifying theory of behavior change. Psychological Review, 84, 191–215.
Beltrán, J. (1993), Procesos, estrategias y técnicas de aprendizajes. Madrid: síntesis.
Beltrán, J. (1996), Inteligencia, pensamiento crítico y pensamiento creativo. En J. Beltrán Llera y C. Genovard (dir), Psicología de la instrucción. Madrid: Síntesis.
Beyer, B. (1991), Teaching, Skills; a Han-dbood for elementary School. Boston.
Boisvert, J0. (2004), Formación del pensamiento crítico. Fondo de cultura económica. México.
Brooke, N. y Parker, R. (2003), Critical thinking. Universidad de California.
Campbell, D. y Stanley, J. (1963), Experimental and quasi experimental designs for research on teaching. En N. L. Gage (Ed), Handbook of research teaching. Chicago, IL: Rand McNally.
Campos, A. (2007), Pensamiento crítico. Técnicas para su desarrollo. Bogotá: Aula abierta magisterio.
Carlino, P. (2005), Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Argentina. Fondo de cultura económica.
Caseres, F. (2000), Estrategias cognitivas para la lectura crítica. Trillas.
Coleman, J. y Fults, B. (1982), Self-concept and gifted classroom: The roleof social comparisons. Gifted Child Quarterly, 26, 116–120.
Díaz, F. (2001), Habilidades de pensa-miento crítico sobre contenidos his-tóricos en alumnos de bachillerato. Revista Mexicana de investigación educativa, 6 (13)
Eco, U. (1995). Interpretación y sobrein-terpretación, Cambridge, University Press.
Ennis, R. (1987), A toxonomy of critical thinking disposition and abilities, In J. Boykoff, & R. Stemberg (Eds), Teaching Thinking Skills. 9–26. New York, N. Y Freeman and Company
Facione, P. (1998), Critical thinking: What it is and why it counts. Mill-brae, CA: California Academic Press.
Feuerstein, R. (1980). Instrumental en-richment: An intervention program for cognitive modifiability. Baltimore: University Park.
Flavell, J. (1976), Metacognitive aspects of problem solving. En B. Resnick (Ed), The nature of intelligence. Hillsdale: LEA.
Flavell, J. H; Friederichs, A. G; & Hoyt, J.D. (1970) Developmental changes in memorization processes. Cognitive psychology, 1, 324–340.
Friere, P. (2006). Pedagogía de la autono-mía saberes necesarios para la prác-tica educativa. Siglo XXI Editores.
Fuentes, S. (2013). Implementación de un programa de intervención para el desarrollo de habilidades de pensamiento crítico. Trabajo de maestría, SUE Caribe. Sincelejo, Colombia.
Glaser, R. (1984), Education and the role of knowledge American Psychologist, 9, 5 -10.
Gordon, L. (1994), El efecto de enseñar las destrezas de pensamiento crítico en un curso introductorio de enfer-mería. Revista Latino-am, enfermagem, 2, (2), 115–127.
Halpern, D. (1998), Teaching critical thinking for transfer across domains American psychologist, 53 (4), 449-455.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2004), Metodología de la investi-gación. McGrawHill. Chile. 501 pp.
Hernández, S, at all (2006). Metodología de la investigación, cuarta edición Mc Graw Hill.
Herrera, A, y Villalba A. (2012). Procesos de lectura crítica, mediación pedagógica para propiciar desarrollo de habilidades de pensamiento crítico en estudiantes universitarios. Trabajo de maestría. SUE Caribe. Sincelejo, Colombia.
Jiménez, R; V. (2004), Metacognición y comprensión lectora: Evaluación de los componentes estratégicos (procesos y variables) mediante la elaboración de una escala de conciencia lectora (Escola), Universidad Complutense de Madrid. Lineamientos curriculares de lengua cas-tellana. Ministerio de Educación Nacional. 1998.
Lipman, M. (1991), Thinking in education. Cambridge University Press. 273. pp.
Lipman, M. (1997). Pensamiento comple-jo y educación. Madrid: Ediciones de la torre
Mayor, J., Suengas, A. y González, J. (1995). Estrategias metacognitivas. Aprender a aprender y aprender a pensar. Paidós: Madrid.
Mcpeck, J. (1981). Critical Thinking and Education, St. Martin’s Press, Nueva York
Nieto, A. y Saiz, C. (2008). Relación entre habilidades y las disposiciones del pensamiento crítico. The spanish journal of Psychology, 01, 001. Universidad de Salamanca. España.
Paul, R. y Elder, L. (2003). La mini guía para el pensamiento crítico, conceptos y herramientas. Disponible en www. Criticalthinking. Org.
Priestley, M. (1996). Técnicas y estrategias de pensamiento Crítico. México: Trillas. p 7, 15, 57, 83, 91, 158.
Reuven, F. (1980). Instrumental Enrichment: An Intervention Program for Cognitive Modifiability. Baltimore: University Press.
Ríos, O (2011). Desarrollo de habilidades de pensamiento crítico en las ciencias sociales a través de la implementación de organizadores gráficos en la educación media rural de montería. Trabajo de maestría. SUE Caribe. Montería, Colombia.
Saiz, C. (2002). Enseñar o aprender a pensar, Escritos de Psicología, 6,53 -72.
Siegel, H. (1990). Informal logic and the nature of critical thinking. J. E. Mc-peck, Critical Thinking: Dialogue and Dialectic. New York. Routledge, Chapman and Hall, Inc.
Solé, I. (1993). Estrategias de lectura, Barcelona. ED. Graó.
Tijeros, L. (2002). La seducción de la lectura en edades tempranas. Editorial: aulas de verano.
Torres, N. y Beltrán, M. (2011). Desarrollo de habilidades cognitivas a través de un programa de intervención de química. Qurriculum, 24, 117 – 140.
Zamudio, G. (1991). Estanislao Zuleta y la Educación. Serie maestros gestores de nuevos caminos. Bogotá: Ediciones Altamir.
Zuleta, E. (1996). Lógica y crítica. Lecciones de filosofía. Cali: Valle del Cauca. Fundación Estanislao Zuleta. P 19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.