Identifying skills profiles adressed to the personal development of teachers
Keywords:
Education; skills; profileAbstract
With regard to current obtained results from the PISA tests and the internal scholar assessment named Saber Pro, it has demonstrated that is needed to enhance aca-demic skills from a comprehensive development not only for teachers but also for students. The present article is aimed to determine trends that characterize skills, which are addressed to develop personal development of teachers. The methodological design of this research was carried out under a descriptive scope out based on an extensive literature review process as well primary as secondary sources were used. The obtained results have demonstrated that skills focused on not only social construction, metacognitive development, motivation in meaningful learning, fostered values, but also transfer-able skills taking into account contexts from real life to professional development are significant required skills for teachers. To sum up, it can be said that by developing the above-mentioned skills the academic performance of the students in Colombia, related to the above-mentioned assessments, can be reflected through actual outcomes.
Downloads
References
Álvarez, M. (2015). Perfil de docente en el enfoque basado en competencias. Revista electrónica educare XV (1). 9 9 -107.
Andrade, L. (2007). Del Tema al Objeto de Investigación en la Propuesta Epistemológica de Hugo Zemelman. Retrieved April 23, 2015 from http://www.facso.uchile.cl/publicaciones/moebio/mobile/30/andrade.html
Araya, I. (2012). Construyendo el perfil por competencias para el profesional en Educación Comercial. Revista Electrónica Educare,16(3) 203-226.
Araya, M. (2011). Competencias en educación: Ideas para el diseño curricular desde la deliberación práctica y crítica, basada en el desarrollo humano y la transformación social. Re-vista Electrónica Educare , XV (1). 10 9 -121.
Argudín, Y. (S.F). Educación basada en competencias. Retrieved May 23, 2015 from http://www.cop-mexico.com.mx/blog/wp-content/uploads/2013/03/Argud%C3%ADn-Educaci%C3%B3n_basada_en_competencias.pdf
Barrera, F. M., & Rodríguez, C. ( 2012). Calidad de la Educación Básica y Media en Colombia: Diagnóstico y Propuestas. Retrieved May 18, 2014 from, de http://www.urosario.edu.co/urosario_files/7b/7b49a017-42b0-46de-b20f-79c8b8fb45e9.pdf
Barrera, F., Maldonado, D., & Rodrí-guez, C. (Octubre de 2012). Calidad de la educación básica y media en Colombia: Diagnóstico y propuestas.Retrieved December 2, 2015 from http://www.urosario.edu.co/urosa-rio_files/7b/7b49a017-42b0-46de-b20f-79c8b8fb45e9.pdf
Barreto, R. & Blanco, G. (2008). Necesidad y Utilidad de la categoría “competencia en la ciencia pedagógica. Revista Iberoamericana de Educa-ción. 45 (1).1681-5653.
Cano, M. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior.,Revista de currículum y formación del profesorado.12 (3). 3-15.
Carpio, H (2013). El enfoque por competencias desde la perspectiva del desarrollo humano. aspectos básicos y diseño curricular. Av.psicol. 21(1) 9-22
Catalano, A., Avolio, S. & Sladogna, M (2004). Diseño curricular basado en normas de competencia laboral: conceptos y orientaciones metodoló-gicas. 1º . ed. Buenos Aires: Banco Interamericano de Desarrollo.
Colodrón, M. F. (10 de Junio de 2004). El rol del psicólogo de la educación. Retrieved May 23, 2015 from http://www.cop.es/colegiados/m-02744/
Correa, J. (2007). Orígenes y desarrollo conceptual de la categoría de competencia en el contexto edu-cativo. Retrieved April 13, 2016, from http://www.urosario.edu.co/urosario_files/b8/b8754809-11fa-4288-96a0-9d0cf5651eda.pdf
Correa, J. (2007). Orígenes y desarrollo conceptual de la categoría de competencia en el contexto educativo -Facultad de Rehabilitación y Desarrollo Humano. Bogota: Editorial. Cummings, L. & Schwab, P. (1985). Recursos Humanos: Desempeño y Evaluación. México. Trillas.
Díaz, Á. (2011). Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula. Revista Ibe-roamericana de Educación Superior RIES. 2(5). 3-23
De Zubira, T. (2006). Los modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante. Retrieved May 23, 2015 from https://es.scribd.com/doc/56496963/1-Modelos-pedagogi-cos-Julian-De-Zubiria
Educar Chile (2006). Perfil y com-petencias en educación. Retrieved June 25, 2016, from http://www.educarchile.cl/ech/pro/app/detalle?id=106197
Echeverria, B. (2002). Gestión de la competencia de acción profesional.Revista de investigación educativa. 2(1).7- 43.
Fernández, R. (S.F). Competencias profesionales del docente en la sociedad del siglo XXI. Retrieved December 10, 2015 http://www.uclm.es/profe-sorado/ricardo/cursos/competencia-profesionales.pdf
García, J. (2011). Modelo Educativo basado en competencias: Importancia y necesidad. Actualidades Investigativas en Educación, 11(3) 1-24.
Gómez, M. R. (2011). El modelo educa-tivo basado en competencias en el bachillerato mexicano y el desarrollo de habilidades de información. Revista Chilena de Bibliotecología Infoconexión, 2(1) 1-28.
González, O. (S.F). Evaluación basada en competencias. Retrieved June 10, 2015 http://www.colombiaaprende.edu.co/html/productos/1685/arti-cles-178627_ponen7.pdf
González, V., & González, R. (2008). Competencias genéricas y forma-ción profesional: un análisis desde la docencia universitaria. Revista Iberoamericana de Educación, 47(1) 185-209.
Ginisty, D. (1997). Au centre du debat sur les competences. Journal de L ́A F P A. 103 (1). 18-19.Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES. (2012). Co-lombia en PISA 2012. Informe na-cional de resultados. Resumen eje-cutivo. Retrieved March 20, 2016: http://www2.icfes.gov.co/resultados-estudio-pisa-2012
Le Boterf , G. (1996). De la competence a la navigattion professionnelle. Pa-ris: De organisations.
Levy- Levoyer (1997). Gestion de las competencias. Barcelona: Gestion 2000
Luengo, J. (2004). La educación como objeto de conocimiento. El concepto de educación. En A. Pozo, M. Del Mar, Á. José, J. Luengo, & E. Otero, Teorías e instituciones contemporáneas de educación. Madrid: Biblioteca Nueva.
Navarro, G. (2013). Las 10 competen-cias claves del recurso humano. Retrieved June 20, 2016, from http://es.slideshare.net/glynch3/21-08-10-competencias-laborales
McClelland, D (1973). Las competencias. Retrieved June 20, 2016, from http://www.perfildecompetencias.com/
Mertens, L. (2000). La gestión por Competencia laboral en la empresa y la formación profesional. Retrieved June 21, 2016, from http:// www.oei.es
Ministerio de Educación Nacional. (19 de Junio de 2002). Decreto 1278 de Junio 19 de 2002. Colombia.
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Plan Nacional Decenal de Educación 2006-2016. Retrieved March 10, 2016, from http://www.plandecenal.edu.co/html/1726/arti-cles-166057_edinicial.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (Enero-Marzo de 2008). Colombia: qué y cómo mejorar a partir de la prueba PISA. Retrieved May 13, 2016, from. http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-162392.html
Ministerio de Educación Nacional. (Mayo de 2008). Evaluación de Desempeño de Docentes y Directivos Docentes.Obtenido de Directiva ministerial sobre evaluación de desempeño de docentes y direstivos docentes: Re-trieved May 17, 2016, from http://www.mineducacion.gov.co/1621/arti-cle-158375.html
Montalvo, A. (2014). Desarrollo de talento humano basado en competencias. Retrieved June 20, 2016, from http://es.slideshare.net/crisrm1/desarrollo-de-talento-humano-basado-en-com-petencias
Montmollin, M. (1984). La decouverte. Paris: Le Taylorisme.
Moreno, T. (2009). Competencias en educación superior: un alto en el camino para revisar la ruta de viaje. Perfiles educativos, Vol XXVI (124) 69-92.
Moreno, T. (2012). La evaluación de competencias en educación. Sinéctica, 3(1) 1-20.
Perrenoud, A. (2011). Competencia de docente en la educación básica. Retrieved March 10, 2016,http://www.redalyc.org/pdf/447/44722178014.pdf
Ramírez, L., & Medina, M. G. (2008). Educación basada en competencias y el proyecto Tuning en Europa y Latinoámerica. Su impacto en México. Ideas CONCYTEG(39), 97-114.
Riesco, M. (2008). El enfoque por competencias en el EEES y sus implicacio-nes en la enseñanza y el aprendizaje. Tendencias pedagógicas. 13. 79-105.
Rodríguez, H. (2007). El paradigma de las competencias hacia la educación superior. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Re-flexión , Vol XV(1) 145-165.
Román, M., & Torrecilla, F. J. M. (2008). La evaluación del desempeño docente: objeto de disputa y fuente de oportunidades en el campo educativo. Revista Iberoamericana de Evaluación Educati-va, 1(2), 1-6.
Sarramona, J. (1989). Fundamentos de educación. España: Grupo Edi-torial CEAC.T u n i ng (2 0 0 5 ). P r oye c t o de tu n i ng A mé-rica Latina. Retrieved March 10, 2016,http://tuning.unideusto.org/tuningal/index.php?option=com_docman&Itemid=191
Tobon, S. (2006). Aspectos básicos de la formación basada en com-petencias. Retrieved March 18, 2016. http://www.urosario.edu.co/CGTIC/Documentos/aspectos_ba-sicos_formacion_basada_compe-tencias.pdf
Torrado, M. (1998). De la evaluación de aptitudes a la evaluación de competencias. Bogota: Serie Investigación
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) & International Bureau of Education (IBE). (Mayo de 2009). Conocimiento complejo y competencias educativas. Retrieved April 9, 2016, from http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/Wor-king_Papers/knowledge_compet_ibewpci_8.pdf
Villa, A & Poblette, M. (2007). Apren-dizaje basado en competencias una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Buenos Aires: Mensajero.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.