Implementación De SCRUM Como Estrategia De Gestión De Proyectos Para El Aprendizaje Activo En El Aula.

Authors

  • Jorge Silva Ortega Universidad de la Costa CUC

Keywords:

Technological surveillance, active learning, agile methodologies, Scrum in education, Scrum

Abstract

The objective of this research is to carry out technological surveillance on the application of the Scrum method, an agile methodology for the elaboration of group projects, as a strategy for active learning, where it is sought to give the student a leading role in the teaching process. For this, a review of the literature was carried out, analyzing articles published in the main academic indexes, to review recent experiences of the application of Scrum in the classroom. As a result, it was observed that the experiences of the application of Scrum in the classroom have been predominantly positive, leading to improvements in the learning process, better grades, greater student participation and strengthening of group work. Therefore, it is concluded that Scrum is one of the best strategies for active learning and that it has many benefits for students and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alzate, B. A., Giraldo, L. T., & Barbosa, A. F. (2012). Vigilancia tecnológica: metodologías y aplicaciones. Revista Electrónica Gestión de las Personas y Tecnología, 5(13).

Arana, J. E. (2018). Aprendizaje activo en el proceso cognitivo (Bachelor's thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación). Recuperado a partir de http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/35497

Aristizabal-Almanza, J. L., Ramos-Monobe, A., & Chirino-Barceló, V. (2018). Aprendizaje activo para el desarrollo de la psicomotricidad y el trabajo en equipo. Revista Electrónica Educare, 22(1), 319-344.

Benítez, Y. y Mora, C. (2010) Enseñanza tradicional vs aprendizaje activo para alumnos de ingeniería. Revista Cubana de Física vol. 27, No. 2A, 2010, p.175-179.

Cadavid, A. N., Martínez, J. D. F., & Vélez, J. M. (2013). Revisión de metodologías ágiles para el desarrollo de software. Prospectiva, 11(2), 30-39.

Cázares Balderas, M. D. J., Páez, D. A., & Pérez Martínez, M. G. (2020). Discusión teórica sobre las prácticas docentes como mediadoras para potencializar estrategias metacognitivas en la solución de tareas matemáticas. Educación matemática, 32(1), 221-240.

Ciancarini, P. Marcello Missiroli, M. Russo, D. (2019). Cooperative Thinking: Analyzing a new framework for software engineering education, Journal of Systems and Software, Volume 157, https://doi.org/10.1016/j.jss.2019.110401

Chong, K. (2016). Scrum - ¡Guía definitiva de prácticas ágiles esenciales de Scrum! Editorial Babelcube Inc.

Cordero, A. P., Argudo, M. A., & Chasi, R. B. (2017, February). SCRUM en la educación: Caso de estudio como método de trabajo. In INCISCOS 2016.

Cruz-Rojas, G. A., Molina-Blandón, M. A., & Valdiri-Vinasco, V. (2019). Vigilancia tecnológica para la innovación educativa en el uso de bases de datos y plataformas de gestión de aprendizaje en la universidad del Valle, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(2), 303-317.

Cubric, M. (2013). An agile method for teaching agile in business schools, The International Journal of Management Education, Volume 11, Issue 3, Pages 119-131, https://doi.org/10.1016/j.ijme.2013.10.001.

De la Iglesia Villasol, M. C. (2019). Huellas de los estudiantes en las plataformas virtuales. Aplicación para evaluar una metodología de aprendizaje activo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 173-191.

Delgado et al (2014) Vigilancia Tecnológica como Factor clave para el éxito en la I+D+i: aplicación en el ámbito universitario. Facultad de Ingeniería Industrial, Instituto Superior Politécnico “José Antonio Echeverría” (CUJAE), Departamento de Gestión de la Propiedad Intelectual. Centro Nacional de Investigaciones Científicas (CNIC)

Díaz Barriga, Frida. (2005). Enseñanza situada: Vínculo entre la escuela y la vida. México: McGraw Hill.

Dimes, T. (2015) Conceptos Básicos De Scrum: Desarrollo De Software Agile Y Manejo De Proyectos Agile. Editorial Babelcube Inc.

Fernández, M. D., Abreu, M. B. I., Lee, Y. A., Pérez, O. I., Batista, J. A. D., & Moreno, J. M. (2011). Vigilancia tecnológica en una Universidad de Ciencias Técnicas. Ingeniería Industrial, 32(1), 9.

Figueroa, R. G., Solís, C. J., & Cabrera, A. A. (2008). Metodologías tradicionales vs. metodologías ágiles. Universidad Técnica Particular de Loja, Escuela de Ciencias de la Computación, 9(1), 1-10.

Fogaça, L. R., Dias, L. A. V., & da Cunha, A. M. (2016). An academic case study using scrum doi:10.1007/978-3-319-32467-8_63

Fuad, A. S., Ionica, A. C., Leba, M., & Riurean, S. (2022). Scrum embedded in the blogs approach for education doi:10.1007/978-3-030-85799-8_20 Retrieved from www.scopus.com

Green, L. S., & Casale-Giannola, D. P. (2011). 40 active learning strategies for the inclusive classroom, grades k–5. SAGE Publications.

Goñi, A., Ibáñez, J., Iturrioz, J., & Vadillo, J. Á. (2014). Aprendizaje Basado en Proyectos usando metodologías ágiles para una asignatura básica de Ingeniería del Software. Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática (20es: 2014: Oviedo).

Hernández, S. Z., Mena, R. A., & Ornelas, E. L. (2016). Integración de gamificación y aprendizaje activo en el aula. Ra Ximhai: revista científica de sociedad, cultura y desarrollo sostenible, 12(6), 315-325.

Hincapié Parra, D. A., Ramos Monobe, A., & Chirino Barceló, V. (2018). Aprendizaje basado en problemas como estrategia de aprendizaje activo y su incidencia en el rendimiento académico y pensamiento crítico de estudiantes de medicina. Revista Complutense de Educación.}

Islen-San Juan, Y., & Romero-Rodríguez, F. I. (2016). Modelos y herramientas para la vigilancia tecnológica. Ciencias de la Información.

Itati Mariño, S., Cardozo, G., Alfonzo, P.L. (2021) Agilidad en el aprendizaje activo: propuesta en la asignatura Modelos y Simulación" MENDIVE Vol. 19 No. 2 (abril-junio) pp. 542-554

Jiménez, D., González, J., & Tornel M. (2020). Metodologías activas en la universidad y su relación con los enfoques de enseñanza. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 24(1), 76-94. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8173

Kuz, A., Falco, M., & Giandini, R. S. (2018). Comprendiendo la aplicabilidad de SCRUM en el aula: herramientas y ejemplos. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (21), 62-70.

Lee, W. -. (2016). SCRUM-X: An interactive and experiential learning platform for teaching scrum. Paper presented at the 7th International Multi-Conference on Complexity, Informatics and Cybernetics, IMCIC 2016 and 7th International Conference on Society and Information Technologies, ICSIT 2016 - Proceedings, , 2 192-197

Liker J. (2004) The Toyota Way: 14 Management Principles from the World's Greatest Manufacturer, McGraw-Hill.

Lizcano Sánchez, J. (2018). Experiencia práctico pedagógica en la aplicación de SCRUM en el aula. Revista SENNOVA: Revista del Sistema de Ciencia, Tecnología e Innovación, 3, 40-56.

López, A., Méndez, D., Paz, A., & Arboleda, H. (2016). Desarrollo e Instrumentación de un Proceso de Vigilancia Tecnológica basado en Protocolos de Revisión Sistemática de la Literatura. Información tecnológica, 27(4), 155-164.

Lozano, S. I., Suescún, E., Vallejo, P., Mazo, R., & Correa, D. (2020). Comparando dos estrategias de aprendizaje activo para enseñar Scrum en un curso introductorio de ingeniería de software. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 28(1), 83-94.

Malaver, F. y Vargas, M. (2007) Vigilancia tecnológica y competitividad sectorial: lecciones y resultados de cinco estudios. Cámara de Comercio de Bogotá y Observatorio Colombiano de Ciencia y Tecnología

Martín Gómez, S. (2020). Aplicación de las Metodologías Ágiles al proceso de enseñanza-aprendizaje universitario. Revista d'Innovació Docent Universitària, 62-73.

Masood, Z, Hoda, R, Blincoe, K. (2018) Adapting agile practices in university contexts, Journal of Systems and Software, Volume 144, Pages 501-510, https://doi.org/10.1016/j.jss.2018.07.011

Mayor, J., & López-Fernández, D. (2021). Scrum vr: Virtual reality serious video game to learn scrum. Applied Sciences (Switzerland), 11(19) doi:10.3390/app11199015

Misseyanni, A., Lytras, M. D., Papadopoulou, P., & Marouli, C. (Eds.). (2018). Active learning strategies in higher education: Teaching for leadership, innovation, and creativity. Emerald Publishing Limited.

Muller-Amthor, M., Hagel, G., Gensheimer, M., & Huber, F. (2020). Scrum higher education - the scrum master supports as solution-focused coach. Paper presented at the IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON, 2020-April 948-952. doi:10.1109/EDUCON45650.2020.9125304

Oliveira, H., & Araújo, C. (2021). An agile learning management method based on scrum. Paper presented at the SIGCSE 2021 - Proceedings of the 52nd ACM Technical Symposium on Computer Science Education, 1345. doi:10.1145/3408877.3439650

Paulk, M. C. (2002). Agile methodologies and process discipline. CROSSTALK The Journal of Defense Software Engineering.

Plaza Cordero, A., Arcos, M, y Bojorque Chasi, R. (2016) Scrum en la educación: Caso de estudio como método de trabajo.” INCISCOS 2016. 2017», en Proceedings Book, Quito - Ecuador, 2016, pp. 187-191.

Pries, K. H., & Quigley, J. M. (2010). Scrum project management. Taylor & Francis Group.

Rodríguez, G., Gasparini, I., Kemczinski, A., & Veloso De Matos, A. (2021). Students' perception of scrum in a course project. Revista Iberoamericana De Tecnologías Del Aprendizaje, 16(4), 329-336. doi:10.1109/RITA.2021.3136436

Rodríguez, G., Teyseyre, A., González, P., & Misra, S. (2021). Gamifying users’ learning experience of scrum doi:10.1007/978-3-030-69143-1_3

Sayeg-Sánchez, G., Avilés-Rabanales, E. G., & Rodríguez-Paz, M. X. (2021). Use of scrum in a virtual environment to enhance collaboration and systemic reasoning of engineering students. Paper presented at the ASEE Annual Conference and Exposition, Conference Proceedings, Retrieved from www.scopus.com

Schiel, J. (2011). The scrummaster study guide. Auerbach Publishers, Incorporated.

Schwaber, K., & Sutherland, J. (2011). The scrum guide. Scrum Alliance, 21(1).

Scott, E., Rodríguez, G., Soria, A., Campo, M. (2016). Towards better Scrum learning using learning styles, Journal of Systems and Software, Volume 111, Pages 242-253, https://doi.org/10.1016/j.jss.2015.10.022.

Scott, E., Rodríguez, G., Soria, A., Campo, M. (2014). Are learning styles useful indicators to discover how students use Scrum for the first time?, Computers in Human Behavior, Volume 36, 2014, Pages 56-64,

https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.03.027

Scott, E., Rodríguez, G., Soria, Á., & Campo, M. (2016). Towards better scrum learning using learning styles. Journal of Systems and Software, 111, 242-253. doi:10.1016/2015.10.022

Scrum Manager Body of knowledge (2017) New Product Development Game. Obtenido de https://www.scrummanager.net/bok/index.php?title=New_New_Product_Development_Game

Sierra Gómez, H. (2013). Aprendizaje activo como mejora de las actitudes de los estudiantes hacia el aprendizaje. Universidad Pública de Navarra

Silva Quiroz, Juan, & Maturana Castillo, Daniela. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación educativa (México, DF), 17(73), 117-131. Recuperado en 22 de mayo de 2022, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732017000100117&lng=es&tlng=es.

Spinel, S., & Reyes, J. C. (2003). Prácticas docentes que promueven el aprendizaje activo en Ingeniería Civil. Revista de ingeniería, (18), 48-55.

Straccia, L., Pytel, P., & Pollo Cattaneo, M. F. (2016). Metodología para el desarrollo de software en proyectos de I+ D en el nivel universitario basada en Scrum. En XXII Congreso Argentino de Ciencias de la Computación (CACIC 2016).

Suhendra, I., Nazillah, F., & Fratiwi, D. (2020). Application of mind mapping learning models to improve students’ reading skill in 4th grade of primary school. International Conference on Elementary Education. Universitas Pendidikan. Indonesia.

Sutherland, J (2014). Scrum: the art of doing twice the work in half the time. Currency

Tjhin, V. U., Riantini, R. E., Kusumastuti, D. L., & Ellynia, E. (2020). Scrum to support application development project for online learning. Paper presented at the ACM International Conference Proceeding Series, PartF168341 58-64. doi:10.1145/3446999.3447010

Tymkiw, N., Bournissen, J. M., & Tumino, M. C. (2020). SCRUM como Herramienta Metodológica para el Aprendizaje de la Programación. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (26), 81-89.

Velásquez, S. M., Montoya, J. D. V., Adasme, M. E. G., Zapata, E. J. R., Pino, A. A., & Marín, S. L. (2019). Una revisión comparativa de la literatura acerca de metodologías tradicionales y modernas de desarrollo de software. Revista Cintex, 24(2), 13-23.

Published

2023-06-30

How to Cite

Silva Ortega, J. (2023). Implementación De SCRUM Como Estrategia De Gestión De Proyectos Para El Aprendizaje Activo En El Aula. La Casa Del Maestro, 1(4), 15–36. Retrieved from https://ojstest.certika.co/RVCDM/article/view/4350

Issue

Section

Artículos