Liderazgo Transformacional: Estrategia para mejorar la práctica docente en el aula
Keywords:
Liderazgo Transformacional, Práctica de aula, Estrategias de enseñanza, Comunidad educativa, Investigación-acciónAbstract
The objective of the article is to understand how the classroom practices of teachers in the I.E.D. Loma del Bálsamo based on actions of the Transformational Leadership, taking as a reference the approaches of Bass and Avolio (2006), Bolívar (2010), Leithwood (2009), Maureira (2013), among others. Methodologically, the Social Critical paradigm was assumed and the I-A strategy was applied. The results of the research showed that the teachers' practices were deficient and tense in the categories of teamwork, charisma, empowerment and communication, which generated a poor performance in their work. By applying an intervention plan with activities based on transformational leadership actions, a strong motivation was generated in the teachers, which led to changes in their praxis, new attitudes to help transform the school culture, as well as increase their individual and collective
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos publicados son de exclusiva responsabilidad de sus autores y no reflejan necesariamente las opiniones del comité editorial.
La Revista LA CASA DEL MAESTRO respeta los derechos morales de sus autores, los cuales ceden al comité editorial los derechos patrimoniales del material publicado. A su vez, los autores informan que el presente trabajo es inédito (original) y no ha sido publicado anteriormente.
Contrato de cesión de derechos patrimoniales de autor
Formato de certificación de originalidad del artículo por parte del autor
La revista LA CASA DEL MAESTRO se guía por las normas internacionales sobre propiedad intelectual y derechos de autor, y de manera particular por el artículo 58 de la Constitución Política de Colombia, la Ley 23 de 1982 y la ley 1915 de 2018.