Liquidity in the forms of contemporary Japanese architecture. A look at the work of Junya Ishigami
DOI:
https://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.28.1.2022.06Keywords:
liquid architecture, liquid space, modernity, liquid modernity, Junya IshigamiAbstract
The architectural space of contemporaneity, specifically in the first decades of the 21st century, has sought strategies to approach the dynamics of the society that inhabits it, categorized by sociologist Zygmunt Bauman as liquid. The purpose of this article is to show how Junya Ishigami's architecture constitutes a tangible materialization of the idea of liquidity in architecture, becoming a reference to capture this condition in the habitable space. The achievement of this objective led the research to go beyond references that transit in philosophy, such as Bauman's bet on Liquid Modernity. These approaches find in the sociologist's postulates, the necessary foundation to explain the impermanence of architecture through liquidity. The architectural practices of postmodernity show the germinal phases of what today can be conceptualized as liquid architecture and space. These references and the detailed analysis of Ishigami's projects: Table, Venice Biennale Pavilion and KAIT, demonstrate that the contributions of his architecture through indeterminacy, fluidity, viscosity, transparency and tension, constitute the fundamental characteristics of a habitable liquid space.
Downloads
References
Bauman, Z. (2004). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Castro, A. (2012). Aproximaciones a la definición de arquitectura líquida a través de la obra de Junya Ishigami. [Tesis final de Master]. Universidad Politécnica de Cataluña, España. Recuperado de https://www.recercat.cat/bitstream/handle/2072/256775/Castro-Marcucci-MPIA.pdf?sequence=1
Capitel, A. (2010). La mediateca de Sendai, de Toyo Ito. Tradición e innovación. Cuadernos de Proyectos Arquitectónicos, (1), 37–40. http://polired.upm.es/index.php/proyectos_arquitectonicos/article/view/136
De Solá-Morales, I. (2001). Arquitectura líquida. DC Papers, (5-6), 25–33. Disponible en http://hdl.handle.net/2099/2110
Deleuze, G. y Guattari, F. (2004). Mil mesetas: Capitalismo y esquizofrenia (6 ed.). Valencia: Pre-textos.
Espinola, A. (2017). Modulación y espacio en la casa tradicional japonesa: Aplicaciones para el proyecto arquitectónico contemporáneo. [Trabajo final de grado]. Universidad Politécnica de Valéncia, España. Disponible en http://hdl.handle.net/10251/110624
Frampton, K. (2009). Historia crítica de la arquitectura moderna. (4 ed.). Barcelona: Gustavo Gili.
Hernández, J. (1992). Wright, Van Doesburg, Mies van der Rohe. De la descomposición del espacio, a la composición del vacío. [Tesis Doctoral]. Universidad Politécnica de Madrid, España. Disponible en
Ishigami, J. (2014). Una nueva escala para la arquitectura. En, I. Ontiveros y J. R. Pascuets, Los arquitectos de la nada (pp. 194–203). Madrid: Ignacio Ontiveros/Joan Ramón Pascuets.
Ishigami, J. (2008). Small Images. Tokio: INAX.
Ishigami, J. y Obha, H. (2008). Pabellón de Japón en la Bienal de Venecia. Pasajes de Arquitectura y Crítica, (101), 22–24.
Ito, T. (2006). Arquitectura de límites difusos. Barcelona: Gustavo Gili.
Ito, T. (2001). ¿Cómo será la realidad de la arquitectura en la ciudad del futuro? Pasajes de arquitectura y crítica, (29), 92–95.
Ito, T. (2000). Escritos. Murcia: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia.
Kahn, L. I. & Latour, A. (1991). Louis I. Kahn: writings, lectures, interviews. New York: Rizzoli.
Longo, M. y Ríos, I. (2019). Cinco tensores de curvatura. Una aproximación a la topología espacio-temporal contemporánea. Anales de Investigación en Arquitectura, 9(2), 89–108. https://doi.org/10.18861/ania.2019.9.2.2924
Maciunas, G. (2019). Neodadá en música, teatro, poesía y arte. En, M. Mayer (Ed.), Fluxus escrito: actos textuales antes y después de Fluxus (pp. 91–94). Buenos Aires: Caja Negra.
Machado, M. (2018). Habitar corporal-mente el espacio como construcción de heterotopías. Módulo Arquitectura CUC, 21(1), 23–62. https://doi.org/10.17981/moducuc.21.1.2018.02
Mozas, J. (2011). Rashomon: la triple verdad de la arquitectura. Vitoria-Gasteiz: A+T.
Montaner, J. M. (2002). Las formas del siglo XX. Barcelona: Gustavo Gili.
Mulligan, M. (Nov. 2015). Kiyonori Kikutake: Structuring the future. Places Journal. https://doi.org/10.22269/151102
Norberg- Schulz, C. (1999). Arquitectura occidental. Barcelona: Gustavo Gili.
Novak, M. (1991). Liquid architectures in cyberspace. In: M. Benedikt (ed.), Cyberspace first steps (pp. 225–254). London: The MIT Press.
Ontiveros, I. y Pascuets, J. R. (2014). Los arquitectos de la nada [Catálogo de exposición]. Madrid: Ignacio Ontiveros/Joan Ramón Pascuets.
SANAA. (2011). Pabellón de la Serpentine Gallery 2009. El Croquis, (155), 18–28. Disponible en https://elcroquis.es/products/sanaa2pr1
Santini, T. (2015). Japón urbano. Revaloraciones y comprensión de la ciudad nipona. Anales de Investigación en Arquitectura, 5, 93–111. https://doi.org/10.18861/ania.2015.5.0.2649
Taki, K. (2001). Ikareta Ie (Lived-in Houses). Tokio: Tabata Shoten.
Tanizaki, J. (1994). El elogio de la sombra. Madrid: Siruela.
Zaera, A. (2000). Una conversación con Kazuyo Sejima y Ryue Nishizawa. El Croquis, (99), 6–19. Disponible en https://elcroquis.es/products/n-99-kazuyo-sejima-ryue-nishizawa-1995-2000-archivo-digital

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 MÓDULO ARQUITECTURA CUC

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0