Learning strategies in the interdisciplinary architecture workshop

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.26.1.2021.01

Keywords:

interdisciplinary workshop, active methodologies, portfolio, coordination

Abstract

The paper shows an experience of methodological adaptation of a technical subject in the context of an Architecture degree. Different initiatives are proposed to promote meaningful learning and the achievement of certain competencies. The workshop learning technique is analyzed, and its current configuration in the undergraduate degree at the University of A Coruña is described. The aim is to link the learning of structures, projects, urban planning and construction, so that the student develops in the workshop a project of architecture common to all subjects under a global and unitary approach. Reflections are raised on the dynamics of the workshop and the use of the portfolio, incorporated to promote reflective competence, self-evaluation of the student, and the evaluation of processes. A final survey shows a very positive assessment of the students, as well as the need to improve coordination strategies between areas.

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Author Biographies

Emilio Martín-Gutiérrez, Universidad de A Coruña

Dr. Arquitecto y Profesor Titular de la Universidad de A Coruña. Coordinador del Grupo de Innovación Educativa “Diseño de estructuras arquitectónicas” (GIE-DEA), Secretario y Responsable de Calidad de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura. Sus principales líneas de investigación atienden al diseño de estructuras espaciales ligeras, materiales para una construcción sostenible, y metodologías de enseñanza y aprendizaje en arquitectura.

Javier Estévez-Cimadevila, Universidad de A Coruña

Dr. Arquitecto y Catedrático de Universidad. Coordinador del Grupo de Investigación sobre Estructuras Arquitectónicas (GEA) de la Universidad de A Coruña. Desarrolla su investigación fundamentalmente en el proyecto de estructuras singulares de rápido montaje y en el diseño de soluciones innovadoras en madera para edificación.

Dolores Otero-Chans, Universidad de A Coruña

Dra. Arquitecta y Profesora Titular de la Universidad A Coruña. Subdirectora - Jefa de Estudios de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura. Sus líneas de investigación atienden prioritariamente al desarrollo de soluciones estructurales en madera para grandes luces, con especial incidencia en el apartado de uniones.

José Antonio Vázquez-Rodríguez, Universidad de A Coruña

Dr. Arquitecto y Profesor Titular de Universidad.  Su investigación se centra en el desarrollo de procesos BIM (Building Information Modeling) y su aplicación a la enseñanza de la arquitectura.

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Published

2020-10-30

How to Cite

Martín-Gutiérrez, E., Estévez-Cimadevila, J., Otero-Chans, D., & Vázquez-Rodríguez, J. A. (2020). Learning strategies in the interdisciplinary architecture workshop. MÓDULO ARQUITECTURA CUC, 26(1), 9–28. https://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.26.1.2021.01

Issue

Section

Artículos y Obras