Recognition of the heritage of the municipality of Sitio Nuevo: A conscious look from the imaginary of its people
DOI:
https://doi.org/10.17981/moducuc.20.1.2018.02Keywords:
material heritage, intangible heritage, research as an IEP pedagogical strategyAbstract
Abstract
This study examines the state of the material and immaterial heritage elements of the municipality of Sitio Nuevo, Magdalena, which is threatened by multiple elements that threaten its stability over time, affecting the identity of the inhabitants of the municipality in its heritage aspects. A study was carried out with the participation of (242) students from the departmental educational institution San José, with ages ranging from (4) to (16) years. The development of the research was carried out from the qualitative approach using as instruments a participant observation record, field diary, record interviews and analysis of documents, inquiring about relevant information of the assets that are threatened or affected to determine conservation alternatives. This work process allowed the construction of elements that allowed the community and the department to present a better perspective of the municipality, highlighting the importance and intervention of research as a mechanism that allows cultural development in students, teachers and the community.
Keywords: material heritage, intangible heritage, research as an IEP pedagogical strategy.
Downloads
References
Barrios-Mendoza, C. (2014). Rehabilitación del hospital general de Barranquilla: Para el rescate y conservación del patrimonio arquitectónico de la ciudad. Módulo Arquitectura CUC, 13(1). 49-66. Recuperado de https://revistascientificas.cuc.edu.co/moduloarquitecturacuc/article/view/88/pdf_30
Bravo, O. y Marín, F. (2014). Modelo de desarrollo local para los municipios. Cuadernos del CENDES, 31(86), 1-26.
Carlsson, U. (2011). Los jóvenes en la cultura de los medios digitales. Infoamérica, 5(1). 99-112. Recuperado de https://www.infoamerica.org/icr/n05/ carlsson.pdf
Castellano, M. y Buendía, A. (2003). Un modelo de puesta en valor del Patrimonio de Loja. En, La Arqueología Medieval en la Arqueología. (105-119).
Granada: Tharg. Decarolis, N. (2001). Patrimonio tangible e intangible, un delicado equilibrio. Recuperado de https://ilamdocs.org/ documento/3018/
De Piccoli, G. (2010). Arquitectura Actual y Patrimonio: Un Nuevo Paradigma de Comunicación Visual. Módulo Arquitectura CUC, 9(1), 149-170. Recuperado de https:// revistascientificas.cuc.edu.co/ moduloarquitecturacuc/article/view/124
Flores, M. (2007). La identidad cultural del territorio como base de una estrategia de desarrollo sostenible. Ópera, 7(7), 35-54.
González N. (2006). El valor educativo y el uso didáctico del patrimonio cultural. [Tesis Doctoral]. Universidad
Autónoma de Barcelona, España.
Llull,, J. (2005). Evolución del concepto y de la significación social del patrimonio cultural. Arte, Individuo y Sociedad, 17. 175-204.
Molano, O. (2007) Identidad cultural un concepto que evoluciona. Opera, 7(7), 69-84.
Ocampo, J. (2015). Las 3R, el patrimonio y el lugar. Módulo Arquitectura CUC, 15(1), 11-22. Recuperado de https:// revistascientificas.cuc.edu.co/moduloarquitecturacuc/article/view/731
Querol, M. (2010). Manual de gestión del patrimonio cultural. Madrid: Ediciones AKAL.
Panduro, M. (2017). Programa de interiorización para conservar la identidad cultural en los estudiantes de Educación Primaria de Lamas–San Martín. [Tesis para título de doctorado]. Universidad César Vallejo, Perú.
República de Colmbia. Alcaldia Municipal de Sitio Nuevo. (2016). Plan de Desarrollo del Municipio de Sitio nuevoMagdalena “Seriedad Y Autonomía “Periodo 2016 -2019 José Manuel Gómez Meléndez. Recuperado de
plandedesarrolloterritorialsitionuevo20162019_4.pdf
República de Colmbia. Secretaría de Cultura de Bogotá. (2010). Estados del arte para el campo del patrimonio cultural en la ciudad de Bogotá. Recuperado de http://www.culturarecreacionydeporte.gov.co/portal/sites/default/files/2_
evolucion_del_concepto_de_patrimonio_cultural.pdf
Reus, P. (2012). Patrimonio arquitectónico y sostenibilidad: Reciclaje y participación, mecanismos para la revitalización urbana. [Tesis en Máster de Arquitectura y Urbanismo Sostenible]. Universidad de Alicante, Alicante.
Sanín, J. (2010). Made in Colombia. La construcción de la colombianidad a través del mercado. Revista Colombiana de Antropología, 46(1). 27-61.
Schmidt-Hebbel, K. (1999). Patrimonio cultural: aspectos económicos y políticas de protección. Perspectivas
en Política, Economía y Gestión, 2(2). 207-45.
Vega, A. (2006). Los bienes culturales y su definición: una invención del patrimonio. En, A. Gómez, Memorias del Primer Coloquio Internacional sobre Patrimonio Cultural Tangible e Intangible, (219-223). Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Pachuca, México.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0