Solutions to the Environmental Problems of the Swamp of Shoes of the Municipality of Banco Magdalena
DOI:
https://doi.org/10.17981/moducuc.20.1.2018.04Keywords:
Environmental problematics, pedagogic strategiesAbstract
The present article has as aim of investigation implement pedagogic strategies for the awareness and solution of the environmental problematics of Zapatosa's marsh from the educational community of the Departmental Institution Anaxímenes Torres Ospino. The implemented methodology was of qualitative type developed under a descriptive scope with a design of investigation action-participation, using as technologies the observation and the interview; and instruments like focal groups and field diary. From the results it is achieved to infer that the educational community both students, and family parents and teachers proved to be interested parties in the solution of the problematics average environmental of Zapatosa's Marsh, they were sensitized opposite to this one, acquire new knowledge in the topic and there identified the values pro environmental that need to create an environmental culture.
Keywords: Environmental problematics, pedagogic strategies.
Downloads
References
Camacho, D. y Jaimes, N. (2016). Relación entre actitudes y comportamientos ambientales en estudiantes de enfermería. Luna Azul (43). 341-353. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n43/n43a15.pdf
Crissien-Borrero, T., Cortés-Peña, O., & Herrera-Mendoza, K. (2016). Pro-Environmental Assessment and Sustainable Consumption of Household Public Services in Barranquilla Colombia. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences –EpSBS, 17, 434-440. http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2016.11
Emmons, K. (1997). Perspectives on environmental action: Reflection and revision through practical experience. Journal of Environmental Education, 29, 34-44. https://doi.org/10.1080/00958969709599105
Franco, R. D. (2015). Presupuestos,sentidos y prácticas ambientales en la ciénaga de Mallorquín y sus áreas de influencias en relación con el desarrollo social y humano para transformar las condiciones de vida del sector, ciudad o región. Módulo Arquitectura CUC, 15(1). 85-104. Recuperado de https://revistascientificas.cuc.edu.co/index.php/moduloarquitecturacuc/article/view/736
Hernández, R. (2014). Metodologia de la Investigación. Mexico D.F.: Mc Graw Hill .
Herrera, K. (2011). La crisis medioambiental. Una mirada desde la psicología. Barranquilla: Educosta.
Herrera-Mendoza, K., Acuña, M.,Ramírez, M., y De la Hoz, M. (2016). Actitud y conducta proecológica en jóvenes universitarios. Revista opción, 32(13). 456-477.
Herrera-Mendoza, K., y Bravo, E. (2013). Perspectiva de la ecología en la comprensión de los comportamientos ambientales. Omnia. 19(3). 20-30.
Melo, A. (2014). Generación de residuos sólidos en el municipio de Galapa (Atlántico) y su aprovechamiento como forma de minimizar la problemática ambiental. INGE CUC, 10(1),89-96. Recuperado de https://revistascientificas.cuc.edu.co/ingecuc/article/view/348
Martínez, A. (2008). La conciencia ambiental como herramienta para la educación ambiental: conclusiones y reflexiones de un estudio en el ámbito universitario. Univerdad de Córdoba.
Maury, A. (2010). Construcción y Medio Ambiente. Módulo Arquitectura Cuc, 9(1), 105-114. Recuperado de https://revistascientificas.cuc.edu.co/moduloarquitecturacuc/article/view/119
Quiva, D. y Vera G. (2010). La educación ambiental como herramienta para promover el desarrollo sostenible.
Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 12(3).378-394
Ramírez, M. A. (2016). Diseño, montaje y ejecucion de la huerta escolar “mis primeros frutos”. [Tesis]. Universidad Cátolica de Manizales, Manizales,Colombia.
Tvagro (2017). Recorrido Por La Ciénaga de Zapatosa Cesar. [Video]. www.tvagro.tv
Viloria, J. (2008). Economía extractiva y pobreza en la ciénaga de Zapatosa. En, CEER, Documentos de Trabajo Sobre Economía Regional. Cartagena: Banco de la República.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0