Trade as a determining element of the urban growth: the case of the city of Barranquilla
DOI:
https://doi.org/10.17981/moducuc.17.1.2016.08Keywords:
Public Markets, Malls, urban design, public space, urban developmentAbstract
This article has the essential objective of reflecting on how trade, represented by typologies of
shopping centers and public markets, can become a detonator of the growth of cities in some
cases favorable to real estate interests, but in other cases To the detriment of public space.
Commercial buildings are one of the first forms that differentiate the city from the rural, changing
the rhythm of life and becoming organizers of public space. It is extremely important to reflect on
how the public space responds to the characteristics of these commercial architectural typologies to recognize if this equipment if it is constituted as adequate generator and structurer of the
city
Downloads
References
Baquero, D. (2011). Las plazas de mercado como catalizadores urbano. Bogotá, D.C.: Universidad Nacional de Colombia.
Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. México, D.F.: FCE.
Garcia S. (2015). Espacio público y comercio en la ciudad contemporánea. Dearq, 26-39.
Gonzalez, L. F. (2010). Los centros comerciales o el simulacro del espacio público. Agenda Cultural.
Guardia, M., & Oyon, J. (2007). Los mercados públicos en la ciudad contemporanea. El caso Barcelona. Barcelona.
Iso, A. (2013). El espacio público en los centros comerciales a cielo abierto. El caso de Pamplona. Zainak, 213-230.
Jiménez, B., Becerra, O., & Olivera, A. R. (2009). Apropiación pública del espacio en centros comerciales de la zona metropolitana de Guadalajara. Medio Ambiente y Comportamiento Humano, 253-285.
López, J. (2015). El mercado público de Barranquilla entre 1880-1888. Memorias, 25-41.
López, J. (2014). Eco renovación urbana del borde de la ciudad de Barranquilla que limita con el del río Magdalena. Modulo Arquitectura CUC, 255-271.
Medina, F. X. (2013). Mercados y espacio público:transformación y renegociación de nuevas demandas urbanas. Zainak, 183-200.
Monnet, J. (1996). Espacio público, comercio y urbanidad en Francia, México y Estados Unidos. Alteridades, 11-25.
Mumford, L. (1961). The city in the history. It´s origins, it´s transformation and prospect. San Diego: Harcourt, Brace & World.
Noguera, J. (2011). Modelo barcelona: diseño urbano y espacio publico. La peatonalizacion alrededor de los mercados municipales del siglo XIX. Barcelona: Universidad de Barcelona.
Palacio, B. (2012). Barranquilla y el Período Republicano Mercantil. Modulo Arquitectura CUC, 145-169.
Platon. (2003). Dialogos.Obra completa en ) volumenes. Madrid: Editorial Gredos.
Toro, F. (2009). Los centros comerciales. espacios postmodernos de ocio y consumo. Cuadernos de Geografia, 257-261.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Alberto Gutierrez Lacombe

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0