Trade as a determining element of the urban growth: the case of the city of Barranquilla

Authors

  • Alberto Gutierrez Lacombe SSC Group SAS

DOI:

https://doi.org/10.17981/moducuc.17.1.2016.08

Keywords:

Public Markets, Malls, urban design, public space, urban development

Abstract

This article has the essential objective of reflecting on how trade, represented by typologies of
shopping centers and public markets, can become a detonator of the growth of cities in some
cases favorable to real estate interests, but in other cases To the detriment of public space.
Commercial buildings are one of the first forms that differentiate the city from the rural, changing
the rhythm of life and becoming organizers of public space. It is extremely important to reflect on
how the public space responds to the characteristics of these commercial architectural typologies to recognize if this equipment if it is constituted as adequate generator and structurer of the
city

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baquero, D. (2011). Las plazas de mercado como catalizadores urbano. Bogotá, D.C.: Universidad Nacional de Colombia.

Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. México, D.F.: FCE.

Garcia S. (2015). Espacio público y comercio en la ciudad contemporánea. Dearq, 26-39.

Gonzalez, L. F. (2010). Los centros comerciales o el simulacro del espacio público. Agenda Cultural.

Guardia, M., & Oyon, J. (2007). Los mercados públicos en la ciudad contemporanea. El caso Barcelona. Barcelona.

Iso, A. (2013). El espacio público en los centros comerciales a cielo abierto. El caso de Pamplona. Zainak, 213-230.

Jiménez, B., Becerra, O., & Olivera, A. R. (2009). Apropiación pública del espacio en centros comerciales de la zona metropolitana de Guadalajara. Medio Ambiente y Comportamiento Humano, 253-285.

López, J. (2015). El mercado público de Barranquilla entre 1880-1888. Memorias, 25-41.

López, J. (2014). Eco renovación urbana del borde de la ciudad de Barranquilla que limita con el del río Magdalena. Modulo Arquitectura CUC, 255-271.

Medina, F. X. (2013). Mercados y espacio público:transformación y renegociación de nuevas demandas urbanas. Zainak, 183-200.

Monnet, J. (1996). Espacio público, comercio y urbanidad en Francia, México y Estados Unidos. Alteridades, 11-25.

Mumford, L. (1961). The city in the history. It´s origins, it´s transformation and prospect. San Diego: Harcourt, Brace & World.

Noguera, J. (2011). Modelo barcelona: diseño urbano y espacio publico. La peatonalizacion alrededor de los mercados municipales del siglo XIX. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Palacio, B. (2012). Barranquilla y el Período Republicano Mercantil. Modulo Arquitectura CUC, 145-169.

Platon. (2003). Dialogos.Obra completa en ) volumenes. Madrid: Editorial Gredos.

Toro, F. (2009). Los centros comerciales. espacios postmodernos de ocio y consumo. Cuadernos de Geografia, 257-261.

Published

2016-12-06

How to Cite

Gutierrez Lacombe, A. (2016). Trade as a determining element of the urban growth: the case of the city of Barranquilla. MÓDULO ARQUITECTURA CUC, 17(1), 145–156. https://doi.org/10.17981/moducuc.17.1.2016.08

Issue

Section

Artículos y Obras