Moral development in Mexican students: Analysis of the Kohlberg´s theory vision of justice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/juridcuc.15.1.2019.03

Keywords:

students, moral development, justice, Kohlberg theory

Abstract

Education implies profound changes that generate endless processes of construction of the subject. Currently, education resorts to training for productivity and competitiveness, through memoristic, mechanical and utilitarian knowledge. The task of the 21st century for citizens is to assume their civic responsibility. The objective of the research was to determine the moral development of a group of Mexican students according to Kohlberg's theory and methodology. From focused interviews, results were obtained at pre-conventional levels, where respect for the law prevails, regardless of the common good, up to conventional levels, in which laws, justice and general welfare are respected. In order to improve this moral and justice vision, precursor of the common good, educational strategies for students are proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Glafira Sandoval Benavides, Universidad Autónoma de Zacatecas

María Glafira Sandoval Benavides es Doctora en Ciencia Política con Maestría en Educación y Licenciada en Educación. Perteneciente al cuerpo académico: Gestión, Evaluación y Procesos de Capacitación de las Políticas Públicas en México en la Línea de investigación: Políticas Públicas de la Unidad Académica de Contabilidad y Administración de la Universidad Autónoma de Zacatecas (Zacatecas, México). https://orcid.org/0000-0002-2376-7998

María Teresa Villegas Santillán, Universidad Autónoma de Zacatecas

María Teresa Villegas Santillán es Doctora en Administración con Maestría en Administración Pública y Licenciada en Contaduría. Perteneciente al Cuerpo Académico: Gestión, Evaluación y Procesos de Capacitación de las Políticas Públicas de México en la Línea de investigación: Políticas Públicas de la Unidad Académica de Contaduría y Administración de la Universidad Autónoma de Zacatecas (Zacatecas, México). https://orcid.org/0000-0002-6985-5256

Reina Margarita Vega Esparza, Universidad Autónoma de Zacatecas

Reina Margarita Vega Esparza es Doctora en Metodología de la Investigación con Maestría en Administración y Licenciatura en Contaduría. Perteneciente al cuerpo académico en Gestión, Evaluación y Procesos de Capacitación de las Políticas Públicas de México en la línea de investigación: Políticas Públicas de la Unidad Académica de Contaduría y Administración de la Universidad Autónoma de Zacatecas (Zacatecas, México). https://orcid.org/0000-0001-5151-5977

References

Barra, E. (1987). El desarrollo moral: una introducción a la teoría de Kohlber. Revista Latinoamericana de Psicología, 19(1). 7-18. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/805/80519101/

Bell, D. (2006). Las contradicciones culturales del capitalismo. Madrid: Alianza.

Bobbio, N. (2009). El futuro de la Democracia. Estudios Políticos, 46(1). 62-73. Recuperado de http://dx.doi.org/10.22201/fcpys.24484903e.1985.1.60131

Cortina, A. (1995). La educación del hombre y del ciudadano. Revista Iberoamericana de Educación, 7(1), 41-63. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/1199

Cortina, A. (2003). Conferencia: Ética, ciudadanía y modernidad. Revista Cyber Humanitas, 27(1). 1-13. Recuperado de https://web.uchile.cl/vignette/cyberhumanitatis/CDA/vida_sub_simple3/0,1250,PRID%253D7562%2526SCID%253D7566%2526ISID%253D347,00.html

Craig G. y Baucum D. (2009). Desarrollo psicológico. (9 ed.). México, D.F.: Pearson.

Díaz-Serrano, J. (2015). El desarrollo del juicio moral en Kohlberg como factor condicionante del rendimiento académico en ciencias sociales de un grupo de estudiantes de educación secundaria. Revista Electrónica EDUCARE, 19(3), 1-14. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5169749

Hersh R., Reimer J. y Paolitto D. (2002). El crecimiento moral: de Piaget a Kohlberg. Madrid: Narcea Ediciones.

Kant, I. (2003). Crítica de la Razón práctica. Buenos Aires: La Página. Recuperado de http://www.manuelosses.cl/VU/kant%20Immanuel_Critica%20de%20la%20razon%20practica.pdf

Kant, I. (1788/1961). Crítica de la Razón Práctica. Buenos Aires: Losada.

Kohlberg L. (2008). Psicología del desarrollo moral. (2 ed.). Bilbao: Desclée.

Kohlberg, L., Power, F. y Higgins A. (2009). La educación moral según Lawrence Kohlberg. Barcelona: Gedisa.

Linde, A. (2009). La educación moral según Lawrence Kohlberg: Una Utopía realizable. Praxis Filosófica, 28(1). 7-22. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/2090/209014646001/

Mac Pherson, C. B. (2005). La democracia liberal y su época. Madrid: Alianza. Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/catedras/system/files/macpherson.pdf

Mifsud, T. (1983). Los seis estadios del juicio moral con aplicación pedagógica. [Documento de Trabajo 3.428 del Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación - CIDE]. Santiago de Chile: Universidad Católica de Chile. Recuperado de http://repositorio.uahurtado.cl/bitstream/handle/11242/8692/3428.pdf

Palomo, A. (1989). Laurence Kohlberg: Teoría y práctica del desarrollo moral en la escuela. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 4(1). 79-90. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=117615

Platón. (1981). Diálogos Socráticos. (16ta ed.) México, D.F.: Cumbre.

Sánchez A. (2000). Formación de valores: Teoría, reflexión y respuesta. México, D.F.: Editorial Grijalbo.

Uribe, C. (2006). Un Sexenio de Oportunidad Educativa México 2007-2012. Banco Interamericano de Desarrollo. Departamento Regional de Operaciones II. [Nota política]. Recuperado de http://investigadores.cide.edu/aparicio/BID_NotaPolitica_Educacion_06.pdf

Valcárcel, A. (1988). Hegel y la ética: sobre la superación de la “mera moral”. Barcelona: Anthropos.

Zerpa, C. (2007). Tres teorías del desarrollo del juicio moral: Kohlberg, Rest, Lind. Implicaciones para la formación moral. Laurus, 13(3). 137-157. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/761/76102308/

Published

2019-06-20

How to Cite

Sandoval Benavides, M. G., Villegas Santillán, M. T., & Vega Esparza, R. M. (2019). Moral development in Mexican students: Analysis of the Kohlberg´s theory vision of justice. JURIDICAS CUC, 15(1), 69–95. https://doi.org/10.17981/juridcuc.15.1.2019.03

Most read articles by the same author(s)