Tariff Integration for Public Transportation in the Metropolitan Area of Bucaramanga

Authors

  • José Carlos Jiménez Serpa Universidad Pontificia Bolivariana/Grupo de Investigación en Transporte, Infraestructura y Territorio.
  • Andrés Eduardo Rojas Sánchez Universidad Pontificia Bolivariana/Grupo de Investigación en Transporte, Infraestructura y Territorio Bucaramanga, Colombia
  • Miller Humberto Salas Rondón Universidad Pontificia Bolivariana/Grupo de Investigación en Transporte, Infraestructura y Territorio Bucaramanga, Colombia

Keywords:

Bus Rapid Transit –BRT, Tariff Integration, Accessibility, Quality of Service, Mass Transportation System

Abstract

The sole implementation of a Bus Rapid Transit System -BRT parallel to the conventional is not enough to guarantee meeting users and operators’ needs within the Metropolitan Area of Bucaramanga -MAB, Colombia. As time passed, these systems became inefficient; as a result, users started looking for alternative non-formal transportation means and the State incurred in additional financing for the permanence of the system. This paper seeks to bolster the modes of public transportation through a fare strategy that agrees with the actual distances travelled by the user. In other words, the purpose of this work is to establish tariff zones for the AMB to differentiate between those users moving in short journeys and those who travel long distances to get to their destination in order to create a balance between the users’ benefit, the quality of the travel, and the operation costs of BRT. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Carlos Jiménez Serpa, Universidad Pontificia Bolivariana/Grupo de Investigación en Transporte, Infraestructura y Territorio.

Universidad Pontificia Bolivariana/Grupo de Investigación en Transporte, Infraestructura y Territorio. Bucaramanga, Colombia, jose.jimenez@upb.edu.co  

Universidad Pontificia Bolivariana/Grupo de Investigación en Transporte, Infraestructura y Territorio

Bucaramanga, Colombia, jose.jimenez@upb.edu.co  

 

Andrés Eduardo Rojas Sánchez, Universidad Pontificia Bolivariana/Grupo de Investigación en Transporte, Infraestructura y Territorio Bucaramanga, Colombia

Universidad Pontificia Bolivariana/Grupo de Investigación en Transporte, Infraestructura y Territorio Bucaramanga, Colombia, andres.rojass.2014@upb.edu.co  

 

Miller Humberto Salas Rondón, Universidad Pontificia Bolivariana/Grupo de Investigación en Transporte, Infraestructura y Territorio Bucaramanga, Colombia

Universidad Pontificia Bolivariana/Grupo de Investigación en Transporte, Infraestructura y Territorio Bucaramanga, Colombia, miller.salas@upb.edu.co

References

[1] G. Giuliano, J. E. Moore II, and J. Golob, “Integrated Smart-Card Fare System: Results from Field Operational Test,” Transp. Res. Rec., vol. 1735, pp. 138–146, 2000. DOI:10.3141/1735-17
[2] G. Hinterwälder, C. T. Zenger, F. Baldimtsi, A. Lysyanskaya, C. Paar, and W. P. Burleson, “Efficient e-cash in practice: NFC-based payments for public transportation systems,” Priv. Enhancing Technol., vol. 7981, pp. 40–59, 2013. DOI:10.1007/978-3-642-39077-7_3
[3] J. Porter, “The case of Transmilenio in Colombia,” PUBLIC WORLD, 2010. [En línea]. Disponible en: http://www.publicworld.org/files/colombiabrtenglish.pdf.
[4] G. Mendoza, “Análisis del mercado de servicios de transporte público en España,” Investig. económicas, vol. 15, no. 2, pp. 229–248, 1991.
[5] J. A. Sanin, Desarrollo del Transporte en Colombia, 1st ed. Bogota: Ministerio de Transporte, 2007, pp. 736–740.
[6] C. Brand and J. Preston, “Which technology for urban public transport?,” Proc. ICE - Transp., vol. 156, no. 4, pp. 201–210, 2003. DOI:10.1680/tran.2003.156.4.201
[7] T. Yepes, J. C. Junca, and J. Aguilar, “La integración de los sistemas de transporte urbano en Colombia,” Fedesarrollo Centro de Investigación Economica y Social, 2013. [En línea]. Disponible en: http://www.repository.fedesarrollo.org.co/handle/11445/175.
[8] A. Iracheta, “La necesidad de una Politica Publica para el desarrollo de sistemas integrados de transportes en grandes ciudades Mexicanas,” Rev. Invi, vol. 26, no. 71, pp. 133–142, 2011. DOI: 10.4067/s0718-83582011000100006
[9] Departemento Nacional de Planeación and Ministerio de Transporte, “Politica Para Mejorar el Servicio De Transporte Público Urbano de Pasajeros,” Ministerio de Transporte, 2002. [En línea]. Disponible en: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Estudios Econmicos/191.pdf.
[10] P. van Reeven, “Subsidisation of Urban Public Transport and the Mohring Effect,” J. Transp. Econ. Policy, vol. 42, no. 2, pp. 349–359, 2008.
[11] Vanguardia, “Sistemas de transporte masivo, un modelo en aprietos.,” Vanguardia, 2013. [En línea]. Disponible en: http://www.vanguardia.com/actualidad/colombia/226683-sistemas-de-transporte-masivo-un-modelo-en-aprietos.
[12] P. Wilkinson, “Incorporating informal operations in public transport system transformation: the case of Cape Town, South Africa,” Brazilian J. Urban Manag., vol. 2, no. 1, pp. 85–95, 2010.
[13] C. F. Pardo, “Los cambios en los sistemas integrados de transportes masivos en las principales ciudades de America Latina,” Publicacion de las Naciones Unidas, 2009. [En línea]. Disponible en: http://www10.iadb.org/intal/intalcdi/pe/2009/04142.pdf.
[14] G. Mendoza, J. Campos, and G. Nombela, Economía del transporte, 1st ed. Barcelona, 2003, pp. 140–145.
[15] F. Ventura, Els Comptes del Transport de Viatgers a la Regio Metropolitana de Barcelona, 1st ed. Barcelona: Universidad Politecnica de Cataluña, 2000, pp. 95–136.
[16] Ministerio de trasnporte, “Documentos,” 1998. [En línea]. Disponible en: https://www.mintransporte.gov.co/documentos.php?id=14&colorder=fecha&order=ASC. [Consultado el 19-abr-2014].
[17] Departamento Nacional de Planeación, “Informe Final de la Evaluación expost de la Fase I del SITM del Área Metropolitana de Bucaramanga -AMB- Metrolínea”, SIGMA Gestión de Proyectos SAS, Bogotá, 2012.
[18] Universidad Industrial de Santander, “Documento Técnico de Consultoría para el Análisis de la Situación Actual y Futura del Transporte Colectivo Complementario del área Metropolitana de Bucaramanga”, Bucaramanga, 2011
[19] M. H. Salas Rondón, “Análisis de estrategias tarifarias para la gestión de la movilidad en carreteras metropolitanas”, Universidad Politécnica de Cataluña, 2008.
[20] Alcaldía Mayor de Bogotá and Secretaría de Tránsito y Transporte, Manual de Planeación y Diseño para la Administración del Tránsito y el Transporte, 2nd ed. Bogota: Editorial Escuela Colombiana de Ingeniería, 2005, pp. 2–6.
[21] P. Busquin, External Costs. Belgium: European Communities, 2003, pp. 1–28.
[22] R. M. Lifschitz, “Sistema de transporte urbano de pasajeros de la ciudad de Rosario, Argentina,” Urbano, vol. 6, no. 7, pp. 38–44, 2003.
[23] J. de D. Ortúzar and L. G. Willumsen, Modelos de Transporte, 1st ed. Santander: Ediciones de la Universidad de Cantabria, 2008, pp. 197–203.

Downloads

Published

2015-01-05

How to Cite

Jiménez Serpa, J. C., Rojas Sánchez, A. E., & Salas Rondón, M. H. (2015). Tariff Integration for Public Transportation in the Metropolitan Area of Bucaramanga. INGE CUC, 11(1), 25–33. Retrieved from https://ojstest.certika.co/ingecuc/article/view/350

Most read articles by the same author(s)