Property tax and current income influence on fiscal efficiency and economic activity in Boyacá
DOI:
https://doi.org/10.17981/econcuc.41.1.2020.Econ.5Keywords:
Fiscal Policy, Public spending, Investment and finance, Taxes, Subsidies and tax revenues, Regional and local, Spatial and dimensional, Distribution of regional economic activity, Spatial econometric models, Regional development policyAbstract
An adequate fiscal policy allows government spending, investment and public finances at any territorial level to be efficient and consequently allows economic growth levels to increase. At the departmental level, Boyaca is unaware of the influence that municipal tax collection has on the spatial and dimensional distribution of economic activity. This lack of knowledge limits the department to constitute a better regional development policy; therefore, the main objective of this work is to establish measures that assess the relations of the collection of property tax per capita in economic activity and current income per capita in the fiscal efficiency of the region. The information for the development of this work is taken from the DANE Geo Portal and the National Statistical Service (SEN), with all the data from 2016. The methodology used was based on the detection of spatial autocorrelation with the use of the statistician Moran's I and Geary’s c, spatial econometrics models were included, from which the functional relationships were established according to the objective of this work. As main conclusions, it is obtained that the property tax per capita is negatively related with the levels of economic growth and the importance of the increase in current income to improve fiscal efficiency is highlighted.
Downloads
References
Anselin, L. & Smirnov, O. (2003). Spatial Externalities, Spatial Multipliers, and Spatial Econometrics. International Regional Science Review, 26(2), 153–166. https://doi.org/10.1177/0160017602250972
Anselin, L. (1996). Efficient algorithms for constructing proper higher order spatial lag operators. School of Social Sciences, 36(1). https://doi.org/10.1111/j.1467-9787.1996.tb01101.x
Arango-Marín, H. E. y Grajales-Marín, A. (2016). Acercamiento teórico y formal a la nueva geografía económica y su relación con el nuevo enfoque del comercio internacional. Ensayos de Economía, 25(47), 1–29. Disponible en https://revistas.unal.edu.co/index.php/ede/article/view/56983
Bonet, J. (2004). Descentralización fiscal y disparidades en el ingreso regional: la experiencia colombiana. Documento de trabajo sobre economía regional, (49), 1–51. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Jaime_Bonet/publication/4907296_Descentralizacion_fiscal_y_disparidades_en_el_ingreso_regional_La_experiencia_colombiana/links/545842620cf2cf5164822b0b/Descentralizacion-fiscal-y-disparidades-en-el-ingreso-regional-La-
Cadena, X. (2002). ¿La descentralización empereza? Efecto de las transferencias sobre los ingresos tributarios municipales en Colombia. Desarrollo y Sociedad, (50), 67–108. https://doi.org/10.13043/dys.50.2
Chasco, C. (2003). Métodos Gráficos del Análisis Exploratorio de Datos Espaciales. En, Asepelt (ed.), Anales de Economía Aplicada (pp. 5–7). Madrid: Asociación Española de Economía Aplicada. Recuperado de https://www.asepelt.org/ficheros/File/Anales/2003%20-%20Almeria/asepeltPDF/93.PDF
Chumaceiro, A. y Hernández, J. (2012). La legislación tributaria venezolana como promotora de la responsabilidad social empresarial. OIKOS, 16(33), 53–68.
Chumaceiro, A., Hernández, J., Meléndez, Y. y Acurero, M. (2017). Responsabilidad universitaria y sociedad del conocimiento para la generación de competencias TIC. En, A. Chumaceiro, F. Ramos y J. Hernández, Procesos formativos para el siglo XXI (pp. 194–214). Cabimas: Fondo editorial UNERMB. Recuperado de http://150.185.9.18/fondo_editorial/images/PDF/CSF/00%20Procesos%20Formativos%20para%20el%20Siglo%20XXI%20-%20Chumaceiro%20Ramos%20Hernndez%20VC_opt.pdf
Cuadrado-Roura, J. R. (2012). ¿Es tan ‘Nueva’ la ‘Nueva Geografía Económica’? Sus aportaciones, sus límites y su relación con las políticas. [Serie Documentos de Trabajo 01/2012]. Madrid: IAES. Recuperado de http://www3.uah.es/iaes/publicaciones/DT_01_12.pdf
Fujita, M. y Krugman, P. (2004). La nueva geografía económica: pasado, presente y futuro. Investigaciones Regionales, (004), 177–206. Recuperado de http://www.economia.unam.mx/cedrus/descargas/MasahisaFujita-PaulKrugman.
Hernández, H., Muñoz, D. y Barrios, I. (2017). Estilos gerenciales y su influencia en la generación de valor de las Instituciones Prestadoras de Salud de la Región Caribe. Económicas CUC, 38(1), 133–146. https://doi.org/10.17981/econcuc.38.1.06
Herrera, M. (2015). Econometría espacial usando Stata. Breve guía aplicada paradatos de corte transversal. Documentos de Trabajo de IELDE, 13(5), 1–54. Disponible en https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/7116
Iregui, A. M., Melo.B, L. y Ramos. F, J. (2004). El impuesto predial en Colombia: Factores explicativos del recaudo. Estudios Económicos, (319), 1–39. Recuperado de http://www.banrep.gov.co/docum/ftp/borra319.pdf
Krugman, P., Obstfeld, M. & Melitz, M. (2012). International Economics Theory and Policy (6 ed.). Boston: Pearson.
López, M. (enero, 2009). Descentralización y Eficiencia Fiscal: ¿Origen de Nuevas Dispariedades Regionales? Un Análisis para los Municipios Colombianos. Presentado en XXI Seminario Regional de Política Fiscal, Cepal, Santiago, Chile, (pp. 1–17). Recuperado de https://www.cepal.org/ilpes/noticias/paginas/5/35065/Mauricio_Lopez_Finanzas_locales.pdf
Merchand-Rojas, M. A. (2019). Reflexiones en torno a la Nueva Geografía Económica en la perspectiva de Paul Krugman y la localización de la actividad económica. Breves contribuciones del I.E.G, (21), 206–223.
Myles, G. D. (2009). Economic Growth and the Role of Taxation- Theory. [OECD Economics Department Working Papers No. 713]. París: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/222800633678
Núñez, J. (2005). Diagnóstico básico de la situación de los Ingresos por Impuestos del orden municipal en Colombia. [CEDE 2005-44]. Bogotá, D.C.: Uniandes. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/6325290.pdf
Ord, K. (1970). Estimation Methods for Models of Spatial Interaction. Journal of the American Statistical Association, 70(349),120–126. https://doi.org/10.1080/01621459.1975.10480272
Paredes-Chacín, J. (2017). Planificación financiera ante la perspectiva organizacional en empresas cementeras del estado Zulia-Venezuela. Económicas CUC, 38(1), 105–132. https://doi.org/10.17981/econcuc.38.1.05
Quete, S. P. y Cuéllar, D. M. (septiembre, 2010). Impuesto Predial y Catastro en Colombia. Trabajo presentado en el XIII Seminario sobre “Catastro como instrumento para la tributación inmobiliaria”, Instituto Geográfico Agustín Codazzi – IGAC, Santa Cruz de la Sierra, Bolivia.
República de Colombia. DANE. (julio 15, 2018). Indicador de importancia económica municipal. [Online]. Disponible en https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/cuentas-nacionales/cuentas-nacionales-departamentales/indicador-de-importancia-economica-municipal#informacion-historica-indicador-de-importancia-economica-municipal
República de Colombia. DNP. (marzo 22, 2013). Desempeño fiscal. Resultados de desempeño fiscal de los departamentos y municipios de la vigencia 2013. [Online]. Disponible en https://www.dnp.gov.co/programas/desarrollo-territorial/evaluacion-y-seguimiento-de-la-descentralizacion/Paginas/desempeno-fiscal.aspx
República de Colombia. Presidencia de la República. (15 de enero de 1996). Por el cual se compilan la Ley 38 de 1989, la Ley 179 de 1994 y la Ley 225 de 1995 que conforman el Estatuto Orgánico del Presupuesto. [Decreto 111]. Diario Oficial: 42.692. Disponible en http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/decreto_0111_1996.html
República de Colombia. Presidencia de la República. (25 de abril de 1986). Código de Régimen Municipal. [Decreto 1333]. Diario Oficial: 37.466. Disponible en http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/decreto_1333_1986.html
Roncallo-Estrada, R. (2019). Facturacion electronica en colombia: Una reflexión de sus efectos en el sector salud. Económicas CUC, 40(1). 27–46. http://doi.org/10.17981/econcuc.40.1.2019.02
Sánchez, T, F. y Núñez, M, J. (2000). La geografía y el desarrollo económico en Colombia: una aproximación municipal. Desarrollo y Sociedad, (46), 43–108. https://doi.org/10.13043/dys.46.2
Saura-García, P. (2013). Una Nueva Arquitectura Fiscal: Eficiencia y Equidad. En, R. Simancas e I. Rodríguez, Sumando Ideas. Socialdemocracia y Economía, (pp. 127–141). Madrid: Fundación Ideas.
Siabato, W. y Guzmán-Manrique, J. (2019). La autocorrelación espacial y el desarrollo de la geografía cuantitativa. Cuadenos de Geografía: Revista Colombiana de Geografía, 28(1), 1–22. https://doi.org/10.15446/rcdg.v28n1.76919
Solano, P. H. y Ávila, R. J. (2016). Análisis Comparativo del Indicador del Desempeño Fiscal de los Departamentos categoría 4 y 1 de Colombia. [Online]. Recuperado de https://repository.ucatolica.edu.co/bitstream/10983/15986/1/An%C3%A1lisis%20Comparativo%20de%20indicador%20del%20Desempe%C3%B1o%20Fiscal%20de%20los%20Departamentos%20categor%C3%ADa%204%20y%201%20de%20Colombia.pdf
Tobón, S. y Muñoz-Mora, J. C. (2013). Impuesto predial y desarrollo económico. Aproximación a la relación entre el impuesto predial y la inversión de los municipios de Antioquia. Ecos de Economía, 36(17), 174–199. https://doi.org/10.17230/ecos.2013.36.8
Youngman, J. M. (2016). The Property Tax as a Good Tax. In J. M. Youngman, A Good Tax: Legal and Policy Issues for the Property Tax in the United States (pp. 1–18). Cambridge: Lincoln Institute of Land Policy.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Paula Alejandra Castro Hernández, Alexander Carvajal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.