Construccionismo social e investigación. Un binomio indispensable para la creación de innovación en mercadotecnia Social constructionism and research. An indispensable pairing for the creation of innovation in marketing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/econcuc.41.2.2020.Org.1

Keywords:

Social constructionism, market research, marketing, marketing innovation

Abstract

People, regardless of age, social status or economic activity, are in constant contact with marketing efforts. This generates a wealth of subjective information that can be leveraged to make marketing strategies more efficient; this creates a challenge for academic and business research processes that seek to incorporate qualitative information in the way of innovation. This work aims to argue that social construction is an appropriate paradigm for conducting innovative research in marketing. Documentary review and hermeneutical analysis served the method. Theoretical discussion shows that, in the definitions of marketing, and innovation, there are words that are referring to subjective aspects. Therefore, the evolution of their concepts is also the result of the incorporation of knowledge that comes from other fields of knowledge. Concludes that the approach to social construction helps to understand how social aspects affect the purchasing decision and development of new services; positive impact on the design of marketing strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Jimeno Espadas, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco

He is a Doctor in Organizational Studies from the Autonomous Metropolitan University, Iztapalapa Unit, in Mexico City. Doctor in Administration from the EAFIT University of Medellín, Colombia. Master in Tourism Marketing from the Universidad La Salle Cancún. Bachelor of Administration from the Technological Institute of Cancun. Professor-Researcher attached to the Autonomous Metropolitan University, Xochimilco Unit, in the Department of Economic Production. Mexico City. ORCID https://orcid.org/0000-0003-3625-729X

References

Agudelo Bedoya, M. E., & Estrada Arango, P. (2012). Constructivismo y construccionismo social: Algunos puntos comunes y algunas divergencias de estas corrientes teóricas. Prospectiva, (17), 353–378.

AMA, (American Marketing Asociation). (2017). Definition of Marketing. Recuperado el 24 de junio de 2018, de https://www.ama.org/AboutAMA/Pages/Definition-of-Marketing.aspx

AMA, (American Marketing Asociation). (2020). About AMA. Recuperado el 8 de abril de 2020, de https://www.ama.org/about-ama/

Ayús Reyes, R., & Mendoza Molina, R. (1999). De la ontología muda a las retóricas de la calidad: aproximaciones al construccionismo social. Administración y Organizaciones, (noviembre), 69–86. Recuperado de http://148.206.107.15/biblioteca_digital/estadistica.php?id_host=6&tipo=ARTICULO&id=2413&archivo=9-157-2413ahd.pdf&titulo=De la ontología muda a las retóricas de la calidad: aproximaciones al construccionismo social

Berger, P., & Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad (18a). Buenos Aires, Argentina.: Amorrortu Editores.

Caro, J. (2016). Funding of technological innovation in the services sector in Colombia. ECONÓMICAS CUC, 37(2), 89-114. https://doi.org/10.17981/econcuc.37.2.2016.05

Chumaceiro, A., Chirinos, E. & Reyes, I. (2016). History of political and social organizations aimed at promoting corporate social responsibility in the twentieth century. Búsqueda, 3(16), 20-32. https://doi.org/10.21892/01239813.163

Cilleruelo, E. (2008). Compendio de definiciones del concepto <> realizadas por autores relevantes: Diseño híbrido actualizado del concepto. Dirección y Organización, octubre(36), 61–68.

Comisión Europea. (1995). Libro verde de la Innovación ((FR) aq/rc No. ES/13/95/55220800.P00). Recuperado de https://sid.usal.es/idocs/F8/FDO11925/libroverde.pdf

Diamond, A. M. (2009). Shumpeter vs Keynes: “In the long run not all of are dead”. Journal of the History of Economic Thought, 31(4), 531–541. https://doi.org/10.1017/S1053837209990307 · Source: RePEc

Dominici, G. (2009). From Marketing mix to E-Marketing mix: a literature overview and classification. International Journal of Business and Managment, 4(9 September), 17–24. https://doi.org/10.5539/ijbm.v4n9p17

Drucker, P. F. (1954). The practice of management (First). New York: Harper & Row, Publishers.

Fridman, D. (2019). El sueño de vivir sin trabajar Una sociología del emprendedorismo, la autoayuda financiera y el nuevo individuo del siglo XXI (1a Edición). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.: Siglo XXI Editores Argentina.

Galindo, M. Á. (2008). Schumpeter: Vida y pensamiento de un polemista. Libros de Economía y Empresa, Año III(7), 5–7. Recuperado de http://www.librosdeeconomiayempresa.com/r007/RevistaNumero7CajaDueroLibrosEconomia.pdf

Gergen, K. J. (1996). La construcción social: emergencia y potencial. En Construcciones de la experiencia humana Volumen 1 (1a, pp. 139–182). Barcelona, España: Editorial Gedisa, S.A.

Gergen, K. J. (2006). El yo saturado Dilemas de identidad en el mundo contemporáneo. (L. (Traductor) Wolfson, Ed.) (1a). Barcelona, España: Paidós.

Goffman, E. (1997). La presentación de la persona en la vida cotidiana (3a). Buenos Aires, Argentina.: Amorrortu editores.

Kotler, P., Bowen, J. T., Makens, J. C., García de Madariaga, J., & Flores Zamora, J. (2011). Marketing turístico. (A. Cañizal & M. Varela, Eds.) (5a Ed). Madrid, España: Pearson Educación.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Dirección de Marketing. (M. Hernández Espallardo & E. C. Bianchi, Eds.) (14° Ed.). Ciudad de México, México: Pearson Educación.

Kotler, P., & Trías de Bes, F. (2004). Marketing lateral. Madrid, España: Pearson Educación.

Latour, B. (2008). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor - red. Buenos Aires, Argentina.: Manantial.

Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio (Primera ed). Madrid, España: Capitán Swing Libros.

Lin, L., & Chen, C.-S. (2006). The influence of the country-of-origin image, product knowledge and product involvement on consumer purchase decisions: an empirical study of insurance and catering services in Taiwan. Journal of Consumer Marketing, 23(5), 248–265.

Lusthaus, C., Adrien, M.-H., Anderson, G., & Carden, F. (2001). Mejorando el desempeño de las organizaciones Método de autoevaluación. Ottawa, Canada: Centro internacional de Investigaciones para el Desarrollo (CIID).

Nelson, R. R., & Winter, S. G. (1982). An evolutionary theory of economic change (1a). Massachusetts, United States of America: The Belknap Press of Harvard University Press Cambridge, Massachusetts and London, England. Recuperado de http://inctpped.ie.ufrj.br/spiderweb/pdf_2/Dosi_1_An_evolutionary-theory-of_economic_change..pdf

OCDE, (Organización de Cooperación y Desarrollo Económicos), & EUROSTAT, (Oficina de estadísticas de las Comunidades Europeas). (2006). Manual de Oslo Guia para la recogida e interpretación de datos sobre innovación. (J. Zamorano Ogállal, Ed.) (Tercera Ed). Madrid, España: Grupo Tragsa - Empresa de Transformación Agraría S.A.

Otero, M., & Giraldo, W. (2017). Products consumption in children at the base of the population pyramid: analysis of influential mechanisms. ECONÓMICAS CUC, 38(1), 165-184. https://doi.org/10.17981/econcuc.38.1.08

Palomo González, M. A. (2000). El proceso marketing-innovación como fuente de ideas creativas. Ingenierías, III(8), 41–48.

Paredes-Chacín, J. (2017). Financial planning before the organizational perspective in cement companies of the Zulia State. ECONÓMICAS CUC, 38(1), 105-132. https://doi.org/10.17981/econcuc.38.1.05

Pérez, C. (2019). Business innovation at the service of the micro and small business of North-Santander: for regional competitiveness. ECONÓMICAS CUC, 40(1), 91-104. https://doi.org/10.17981/econcuc.40.1.2019.06

Rares Obada, D. (2013). Flow theory and online marketing outcomes: a critical literature review. En International Economic Conference of Sibiu, post Crisis Economy: Challenges and Opportunities (pp. 550–561). Sibiu, Rumania: Elsevier B. V.

Rodríguez Villamil, H. (2008). Del constructivismo al construccionismo: implicaciones educativas. Revista Educación y Desarrollo Social, II(1), 71–89. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2692738

Rojas, M. (Universidad de L. (2013). Recordando a Joseph Schumpeter. Una introducción a la obra de Schumpeter a 130 años de su nacimiento (Serie de ensayos de la biblioteca Virtual de Mauricio Rojas No. 15). Lund, Suecia. Recuperado de https://bibliotecademauriciorojas.files.wordpress.com/2012/04/m-rojas-recordando-a-joseph-schumpeter.pdf

Schumpeter, J. A. (1997). Teoría del desenvolvimiento económico Una investigación sobre ganancias, capital, crédito, interés y ciclo económico. (J. (Traductor) Prados Arrarte, Ed.) (2a Ed). Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.

Searle, J. R. (1997). La construcción de la realidad social (1a reimpre). Barcelona, España: Paidos.

Taylor, F. W. (1911). The principles of scientific management. Nueva York, EE.UU.: Cosimoclassics. Recuperado de https://es.scribd.com/read/305632399/The-Principles-of-Scientific-Management

Vergara Quintero, M. del C. (2008). La naturaleza de las representaciones sociales. Revista latinoamericana de ciencias sociales, niñez y juventud, 6(1), 55–80.

Published

2020-03-02

How to Cite

Jimeno Espadas, R. (2020). Construccionismo social e investigación. Un binomio indispensable para la creación de innovación en mercadotecnia Social constructionism and research. An indispensable pairing for the creation of innovation in marketing. ECONÓMICAS CUC, 41(2), 9–28. https://doi.org/10.17981/econcuc.41.2.2020.Org.1

Issue

Section

Articles: Administration, Organization and Methods