Prospective study of scenarios of technology at work in colombia at 2050

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/econcuc.40.2.2019.07

Keywords:

Prospective, Technology, Work, Scenarios, Innovation

Abstract

Innovation and new technologies are one of the components that are transforming economic, social and cultural indicators, which implies that the labor markets imply a reorganization in the reorganization of labor markets. Based on a prospective study of a mixed type, this research aims to answer the question: what will be the scenarios that Colombian society will have to face in the transformation of employment based on technological variations in 2050? Its usefulness lies in the possibility of proposing tools to increase research, development and innovation tasks in universities, complementing the training of future professionals, as well as developing strategies for social improvement, which will encourage entrepreneurship that reduces unemployment rates as a result of future technological developments. In the methodology, the qualitative cut is used, a panel of experts is carried out and then, a matrix of scenarios is proposed based on the morphological analysis of the results obtained by the application of the instruments, among others. The government was found to be a key actor in influencing the development of new technologies that are present in the 4.0 industrial revolution. And to conclude that society is the pillar of the most significant and far-reaching changes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliana Carolina Rodríguez Valero, Centra University

She is a Business Administrator of the National Open and Distance University (Colombia). Candidate for the Master in Organization Management of the Central University (Colombia). It would work for the Advertising Department of the Central University. 

Ramón Eduardo Gutiérrez Rodríguez, Central University

He is a Business Administrator of the National University (Colombia). Specialist in Social Evaluation of Projects of the Universidad de los Andes (Colombia). Master in Research in International Studies in Social and Human Sciences of the University of Paris 3 (France). PhD student in Communication from the National University of La Plata (Argentina). Full-time Professor of the Department of Business Administration of the Central University (Colombia).

References

Amaya, J. (2005). Gerencia: planeación & es­trategia. Bogotá, D.C.: Universidad Santo Tomas de Aquino.

Anzola, G. (2017). Financiación o desfinancia­ción-inclusión o exclusión ¿Qué existe para la educación superior? Revista UDCA Ac­tualidad & Divulgación Científica, 20(2), 237–239. https://doi.org/10.31910/rudca.v20.n2.2017.378

Baena, G. (2015). Planeación Prospectiva Es­tratégica. Teorías, Metodologías y Bue­nas Prácticas en América Latina. [Pro­yecto Papime No. PE300414]. México D. F.: UNAM.

Bonilla, E., Cardeño, E. y Cardeño, N. (2015). La función financiera en las micros, pe­queñas y medianas empresas, del munici­pio de Riohacha. Económicas CUC, 36(2), 137–146

Buitrago, C. (2007). La incertidumbre de fu­turo y la estrategia empresarial. Revista AD-MINISTER, (11), 97–131.

Caro, J. (2016). Financiación de la innova­ción tecnológica en el sector servicios en Colombia. Económicas CUC, 37(2), 89–114. http://dx.doi.org/10.17981/econ­cuc.37.2.2016.05

Castells, M. (1999). La revolución de la tecnolo­gía de la información. En, M. Castells, La era de la revolución: economía, sociedad y cultura, Bogotá, D.C.: Siglo XXI.

Clavijo, G. (2010). La universidad colombia­na de cara al 2050. Teoría y praxis in­vestigativa, 5(1), 43–58.

Ceballos, V. (2016). Industria 4.0, la gran oportunidad. Economía Aragonesa, (59), 109–123.

Chumaceiro, A., Hernández, J. y Chirinos, E. (2016). Responsabilidad social univer­sitaria, desarrollo sostenible y ciudada­nía ambiental. Cuadernos de RSO, 4(1), 53–64. Disponible en https://ucu.edu.uy/sites/default/files/facultad/fce/rso/cua­dernos-de-rso-vol-4-n1-chumaceiro.pdf

Chumaceiro, A., Hernández, J., Meléndez, Y. y Acurero, M. (2017). Responsabilidad universitaria y sociedad del conocimien­to para la generación de competencias TIC. En, A. Chumaceiro, F. Ramos y J. Hernández (Ed), Procesos formativos para el siglo XXI. Cabimas: Fondo edito­rial UNERMB.

Cordeiro, L. (2013). The Millennium Project and beyond. Foresight, 15(5). [Online]. https://doi.org/10.1108/FS-03-2013-0008

Córdoba, A., Marcos, M., Aguayo, F. & De las Heras, A. (2016). State Of The Art Of Kansei Engineering For Projection In Industry 4.0. In, AEIPRO, 20th In­ternational Congress on Project Mana­gement and Engineering. Cartagena, Colombia. Disponible en https://www.aeipro.com/files/congresos/2016cartagena/03043.4613.pdf

Cruz, H. y Gutiérrez, R. (2018). Un estudio prospectivo del trabajo en Colombia al 2050. Innovación y Desarrollo Tecnoló­gico, 10(4). 123–138.

Cuervo, L. y Guerrero, F. (eds.) (2018). Pros­pectiva en América Latina: aprendizajes a partir de la práctica. Seminarios y con­ferencias (88). Santiago de Chile: Cepal.

Fundación Telefónica. (abril 5, 2018). El trabajo y la revolución digital en Espa­ña para 2050. [Online]. Recuperado de: https://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-item-publicaciones/itempubli/636/

Gándara, G. y Osorio, F. (Coords.) (2016). La Prospectiva y sus métodos procedi­mentales para la anticipación del futu­ro. CONfines de Relaciones Internacio­nales y Ciencia Política, 12(22), 131–138.

García, F. (2018). El Mercado Laboral y La Cuarta Revolución Industrial. Capital Humano, 31(330), 20–21. Recuperado de http://ezproxy.javeriana.edu.co:2048/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=fua&AN=129254696&lang=es&site=eds-live

Glenn, J. (2016). 2050 Global work/Tech­nology scenarios. The Millennium Proj­ect Team. [Online]. Recuperado de: http://107.22.164.43/millennium/Work-Tech-2050-Scenarios.pdf

Glenn, J. & Gordon, T. (2001). The Millen­nium Project: Challenges We Face at the Millennium. Technological Forecasting and Social Change, 66(2–3), 129–312.

Glenn, J. & Gordon, T. (2000). Views from the millennium project on the future of technology: On the threshold: The United Nations and global governance in the new millennium. In, United Na­tions University, On the Threshold: The United Nations and Global Governance in the New Millennium. Tokyo, Japan

Godet, M., y Durance, P. (2007). Prospectiva Estratégica: problemas y métodos. Cua­dernos de LIPSOR, 104. París: DUNOD

Gómez, H. y Mitchell, D. (2014). Innovación y emprendimiento en Colombia-Balance, perspectivas y recomendaciones de polí­tica: 2014-2018. Cuadernos de Fedesa­rrollo (50). BOGOTÁ, D.C.: Fedesarrollo.

González, J. (2017). Cuarta Revolución In­dustrial, Empleo y Estado de Bienestar. Madrid: Real Academia de las Ciencias Morales y Políticas.

Hernández, J. y Chumaceiro, A. (2008). So­ciedad del conocimiento y pertinencia social universitaria. CEISEP una pro­puesta para la UNERMB. Revista Vene­zolana de Ciencias Sociales, UNERMB, 12(1), 77–92.

Kalil, J. (2016). Prospectiva para la investi­gación en la Facultad de Ciencias Econó­micas y Administrativas de la Universi­dad Católica de Santiago de Guayaquil [Tesis de Maestría]. Universidad Católi­ca de Santiago de Guayaquil, Guayaquil, Ecuador.

Kellner, D. (2000). New technologies/new literacies: Reconstructing educa­tion for the new millennium. Teaching Education, 11(3), 245–265. https://doi.org/10.1080/713698975

Kong, X. T., Luo, H., Huang, G. Q. & Yang, X. (2018). Industrial wearable system: the human-centric empowering technol­ogy in Industry 4.0. Journal of Intelli­gent Manufacturing, 30(8), 2853–2869. https://doi.org/10.1007/s10845-018-1416-9

Lahoz-Beltrá, R. (2004). Bioinformática: si­mulación, vida artificial e inteligencia artificial. Madrid: Díaz de Santos.

López, E. (2018). El método Delphi en la in­vestigación actual en educación: una re­visión teórica y metodológica. Educación XX1, 21(1), 17–40.

Mancipe, F. y Pardo, I. (2017). Estudio Pros­pectivo de la Organización Acceso Co­lombia ESAL al año 2026. [Tesis de Maestría]. Universidad Externado de Colombia, Bogotá, D.C., Colombia.

Melo, L., Ramos, J. y Hernández, P. (2014). La educación superior en Colombia: situa­ción actual y análisis de eficiencia. Bo­rradores de Economía, (808). 1–50.

Mojica, F. (2008). Dos modelos de la escue­la voluntarista de prospectiva estratégi­ca. Bogotá, D.C.: Universidad Externado de Colombia.

Mojica, F. (2006). Introducción a la prospec­tiva estratégica. Bogotá, D.C.: Publica­ciones Capal.

Nagamachi, M. & Lokman, A. M. (2015). Kansei innovation: practical design applications for product and service de­velopment. Boca Ratón: CRC Press.

Naranjo, J. y Calderón, G. (2010). La inves­tigación en innovación en Colombia y México. Un análisis desde la difusión en revistas científicas. Dyna, 77(162). 191–203.

Ortiz, E. (2013). Análisis del entorno y pros­pectiva. Illes Balears: IMP.

Oztemel, E. & Gursev, S. (2018). Literature review of Industry 4.0 and related tech­nologies. Journal of Intelligent Manu­facturing, 1–56. https://doi.org/10.1007/s10845-018-1433-8

Peláez, M., Álvarez, Y., Palacio, I. y Mazo, A. (2017). Aplicación de los ejes de Schwartz como metodología de prospectiva tecno­lógica al modelo universitario-empresa en el contexto colombiano. Revista Inge­nierías USBMed, 8(1), 63–70. https://doi.org/10.21500/20275846.2772

Pérez, C. (2019). Innovación empresarial al servicio de la micro y pequeña empresa nortesantandereana: por la competitivi­dad regional. Económicas CUC, 40(1). 91–104. http://doi.org/10.17981/econ­cuc.40.1.2019.06

Pérez, M. E., Hernández, J., Acosta, I. y Chu­maceiro, A. (2009). Consideraciones teó­ricas para el análisis de las Pequeñas y Medianas Empresas como fuente de ge­neración de empleo y su correspondencia ética con la Sociedad. Revista Formación Gerencial, 8(2). 272–297

Pérez, M., Saucedo, J., Salais, T. y Marmole­jo, J. (2016). Caracterización de modelo de negocio en el marco de industria 4.0. En, Congreso Internacional de Logísti­ca y cadena de suministro, CiLOG2016. Mérida, México.

Porter, M. E. & Heppelmann, J. E. (2015). How smart, connected products are transforming companies. Harvard Busi­ness Review, 93(10), 96–114.

Quaglia, N. y Plata, B. (2018). Propuesta de Proyecto de Investigación: “Argentina 2050: El futuro de la tecnología y el tra­bajo”. [Proyecto de investigación UCES]. Buenos Aires: CeLGyP.

República de Colombia. Banco de la Repúbli­ca. (2018). Boletín de Indicadores Eco­nómicos. [Online]. Recuperado de http://www.banrep.gov.co/sites/default/files/pa­ginas/bie.pdf

Rey, R., Osorio, J. y Botero, C. (2009). Facto­res de éxito y hechos portadores de futu­ro para consolidar un observatorio para la competitividad en Risaralda. Scientia et technica, 15(41), 165–170.

Rico, S. (2016). La investigación para la cons­trucción de escenarios ante la toma de decisiones. En, UNLP, VIII Congreso de Relaciones Internacionales, La Plata, Argentina.

Ritchey, T. (1998). General morphological analysis. In, 16th euro conference on op­erational analysis. Brussels, Belgium.

Rojas, C. y Humberto, J. (2017). La Cuarta Revolución Industrial o Industria 4.0 y su Impacto en la Educación Superior en Ingeniería en Latinoamérica y el Cari­be. 15th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology: “Global Partnerships for Development and Engineering Edu­cation”, Boca Raton Fl, United States.

Schneider, P. (2018). Managerial challenges of Industry 4.0: an empirically backed re­search agenda for a nascent field. Review of Managerial Science, 12(3), 803–848. http://doi.org/10.1007/s11846-018-0283-2

Serrano, R. (2016). El futuro del trabajo y la tecnología: Investigación prospectiva en el marco del proyecto Millenium. Her­mes: pentsamendu eta historia aldizka­ria, (53), 60–66.

Villasmil, M. y Crissien, T. (2015). Cambio de paradigma en la gestión universi­taria basado en la teoría y praxis de la reingeniería, Económicas CUC, 36(1), 245–274. http://dx.doi.org/10.17981/econ­cuc.36.1.2015.29

Waldner, J.-B. (2018). Nanocomput­ers and swarm intelligence. Hobo­ken: John Wiley & Sons. http://dx.doi.org/10.1002/9780470610978

Zartha, J., Montes, J., Toro, I., Hernández, R., Villada, H. y Hoyos, J. (2017). Mé­todo Delphi en estudios de prospectiva tecnológica: una aproximación para cal­cular el número de expertos y aplicación del coeficiente de competencia experta ‘k’. Biotecnología en el Sector Agrope­cuario y Agroindustrial, 15(1), 105–115.

Zheng, P., Sang, Z., Zhong, R. Y., Liu, Y., Liu, C., Mubarok, K. & Xu, X. (2018). Smart manufacturing systems for In­dustry 4.0: Conceptual framework, sce­narios, and future perspectives. Fron­tiers of Mechanical Engineering, 13(2), 137–150. https://doi.org/10.1007/s11465-018-0499-5

Published

2019-08-19

How to Cite

Rodríguez Valero, L. C., & Gutiérrez Rodríguez, R. E. (2019). Prospective study of scenarios of technology at work in colombia at 2050. ECONÓMICAS CUC, 40(2), 101–116. https://doi.org/10.17981/econcuc.40.2.2019.07

Issue

Section

Articles: Administration, Organization and Methods