Business innovation at the service of the micro and small business of North-Santander: for regional competitiveness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/econcuc.40.1.2019.06

Keywords:

Business innovation, Innovation capacity, Regional and world competitiveness, Northsantanderean companies

Abstract

Entrepreneurial innovation is an indispensable trend for competitiveness amid growing market demands for opportunities and added value of services and products. The purpose of the research was to formulate a tool to measure the innovating capacity of the Nortesantandereana company, through a review of conceptual sources of business innovation, and a survey conducted in 50 companies, whose results, added to the theoretical references, made it possible to operationalize measurable success variables to evaluate the innovation capacity (CI) of the company, based on the proposal of the Organization for Economic Cooperation and Development-OECD (Oslo Manual), from the technical, organizational and administrative perspectives. It is concluded that the capacity for business innovation implies an effective administration of the key elements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Milena Pérez, Corporación Universitaria Minuto de Dios - CR Cúcuta

Industrial Engineer, Universidad Libre Seccional Cúcuta; Mg.S. in Local Development Management, Francisco de Paula University Santander Colombia - ISEAD Madrid-Spain; Specialist in Quality Assurance, Universidad Francisco de Paula Santander Colombia - ISEAD Madrid-España; member of the GIDTI group, Reinnova Semillero Coordinator, undergraduate researcher at the Corporación Universitaria Minuto de Dios, Centro Regional, Colombia; cperez3@uniminuto.edu.co

References

Ángel, B. (2005). La gestión de la innovación en las grandes empresas. Revista Lupa Empresarial. (11). [online]. Recuperado de http://www.ceipa.edu.co/lupa/index.php/lupa/ar­ticle/view/107/208

Avendaño, C. (2012). Innovación: un proceso necesario para las pequeñas y medianas empresas del municipio de San José de Cúcuta, Norte de Santander. Semestre Económico, 15(31), 187-207.

Bes, T. y Kotler, P. (2011). Innovar para ganar. Barcelona: Urano.

CEPAL (2012). Políticas de innovación para pymes en América Latina. San­tiago de Chile: Naciones Unidas.

Chiavenato, I. (2011). Planeación estratégica. México, D.F.: Mc Graw Hill.

Dini, M., Rovira, S. y Stumpo, G. (2014).Una promesa y un suspirar. Políticas de innovación para Pymes en Améri­ca Latina. Santiago de Chile: Cepal.

Donate, M. y Guadamillas, F. (2010). Estrategia de gestión del conocimien­to y actitud innovadora en empresas de castilla-la mancha. Un estudio exploratorio. Revista Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 16(1), 31–54.

Gobernación de Norte de Santander (2016). Plan de desarrollo para Norte de Santander 2016-2019. Recuperado de http://www.sednortedesantander.gov.co/sitio/images/documentos/in­formesdelsector/PDD%20NDS%202016-2019.pdf

González, J. (2015). Nivel de innovación y tecnología del sector manufacturero en Norte de Santander. Cuadernos Latinoamericanos de Administra­ción, 11(20), 7–18.

Jaramillo, H., Lugones, G. & Salazar, M. (2011). Normalización de Indica­dores de Innovación Tecnológica en América Latina y el Caribe. Manual de Bogotá. Bogotá, D.C.: Colciencias/OCYT. Recuperado de http://www.ricyt.org/manuales/doc_view/5-ma­nual-de-bogota

Kotler, P., Armstrong, G. y Benassini, F.(2012). Fundamentos de Marke­ting. México, D.F.: Pearson.

OCDE, (2006). Manual de Oslo. Guía para la recogida e interpretación de datos de innovación. Recuperado de http://www.itq.edu.mx/convocato­rias/manualdeoslo.pdf

Osterwalder, A. y Pigneur, Y. (2011). Ge­neración modelos de negocio. Mad­rid: Libros PAPF.

Pérez, M., Hernández, J., Acosta, I., Chu­maceiro, A. (2009). Consideraciones teóricas para el análisis de las Pequeñas y Medianas Empresas como fuente de generación de empleo y su correspondencia ética con la Sociedad. Revista Formación Gerencial, 8(2). 272–297.

Porter, M. (2001). La ventaja competitiva de las naciones. Harvard Business Reviw, 85(11). 69–95.

Published

2019-03-15

How to Cite

Pérez, C. M. (2019). Business innovation at the service of the micro and small business of North-Santander: for regional competitiveness. ECONÓMICAS CUC, 40(1), 91–104. https://doi.org/10.17981/econcuc.40.1.2019.06

Issue

Section

Artículos.