Cooperation and cultural integration as management practices in the quality management at the Universidad de La Guajira
DOI:
https://doi.org/10.17981/econcuc.39.1.2018.05Keywords:
Accreditation, quality, education, cooperation, internationalization, cultural integrationAbstract
The purpose of this paper is to show the management strategies of this HEI as an actor in local development as well as of its international inclusion policy as a leverage strategy to reach quality, to project itself globally and to be competitive. The process was performed by an institutional documentary review and a dichotomous survey applied to a sample selected at the discretion of the researchers of 150 people from the university (from a population of 16,000 among students, teachers and staff). The instrument was validated by experts and its reliability measured with the Alpha of Cronbach with a confidence level of 95 % and an error margin of 8 %, whose per-centage of P and Q is 0.50. The results showed that when management practices of internationalization, such as cooperation and cultural integration are generated, an institutional transformation occurs and streamlines the accreditation process, thus, encouraging a continuous improvement to-wards quality and excellence.
Downloads
References
Arias, S. y Molina, E. (2008). La cooperación universitaria al desarrollo un desafio permanente. Tabanque, Revista Pedagógica, 20(1), 11-26.
Atria, R. (2006). Modelos de gestión en la educación superior en Chile. El caso de las universidades del Consejo de Rectores. Revista Calidad en Educación Consejo Superior de Educación.
Atria, R. (2012). Tendencias de la educación superior: el contexto del asegura-miento de la calidad. Santiago de Chile: RIL Editores.
Ávila, C. y Aguinaga, C. (2013). El papel de la universidad en el desarrollo de competencias y la acreditación. En V. M. Rosario, A. Didiksson y E. y. Marúm, La acreditación de la Educación superior en Iberoamérica. La gestión de la calidad de los programas educativos, tensiones, desencuentros, conflictos y resultados (Vol. 2). México, D.F.: Palibros.
Bellei, C. (2013). Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Santiago: Ediciones del Imbunche; UNESCO. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIME-DIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf
Consejo Nacional de AcreditaciónCNA. (2006).Lineamientos para la acreditación institucional. Sistema Nacional de Acreditación. Bogotá, D.C.: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado el 16 de julio de 2015, de http://www.cna.gov.co/1741/article-186371.html
Consuegra, M. y De Luque, O. (2017). Oficina de Relaciones Internacionales. La Guajira: Universidad de La Guajira.
CRES (1996). I Conferencia Regional sobre Políticas y Estrategias para la Transformación de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Centro Regional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe-IESALC. La Habana, Cuba.
De la Orden, A. (1988). La calidad de la educación. La calidad de los centros educativos, 40(1). 149 -161.
De Wit, H., Jaramillo, I., Gacel -Avila, J. y Knight, J. (2008). Educación Superior en América Latina: La dimensión internacional. Washington D.C.: Banco Mundial - Mayol Ediciones.
Gacel, J. (2000). La dimensión internacional de las universidades mexicanas. Revista de la Educación Superior y Sociedad, 11(1 y 2), 121-142.
Gacel-Ávila, J. (2012). La educación terciaria en América Latina. El concepto de internacionalización comprehensiva. En H. Grimaldo Dura y F. López Segrera, La internacionalización de la educación superior a nivel mundial y regional (123-143). Bogotá, D.C.: Planeta.
Jones, E. y Brown, S. (2014).Internacionalización de la Educación Superior: Perspectivas institucionales, organizativas y éticas. Madrid: Narcea Ediciones.
Knight, J. (2001). Internacionalización de la Educación Superior. En, ANUIES, Calidad e internacionalización de la educación superior (19-35). México, D.F. Recuperado de http://www.ugto.mx/in-ternacional/images/pdf/4a.pdf
Medina, L. y Guzmán, L. (Comp.) (2011). Innovación curricular en instituciones de educación superior. Pautas y procesos para su diseño y gestión. México, D.F.: ANUIES. Recuperado de http://publica-ciones.anuies.mx/pdfs/libros/Libro79.pdf
Murga, M. y Quicios, M. (2006). La educación en el siglo XXI. Bordón. Revista de Pedagogía 58(1). 117-119. República de Colombia. Congreso de la República. (Diciembre 28 de 1992). Por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. [Ley 30]. Diario Oficial 40.700. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/arti-cles-86437_Archivo_pdf.pdf
Rosario, V. M., Marúm, E., Vargas, R., Arroyo, J. y González, V. (2006). Acreditación y certificación de la educación superior: Experiencias, realidades y retos para las IES. Jalisco: Universidad de Guadalajara.
Rosario, V. M., Didiksson, A. y Marúm, A. (2013). La acreditación de la Educación superior en Iberoamérica. La gestión de la calidad de los programas educativos, tensiones, desencuentros, conflictos y re-sultados (Vol. 2). México, D.F.: Palibros.
Salmi, J., Martínez, P., Nupia, C., Lucio-Arias, D., Lucio, J., Langebaek, C., Té-llez, F., Anzola-Pardo, G., Arango, A., Cañón, J., Cruz, V., Toro, S., Vélez, J., De Wit, H., Prieto, L., Valderrama, C., Allain-Muñoz, S. y Aponte, C. (2014). Reflexiones para la política de internacionalización de educación superior en Colombia. (C. Nupia, Ed.) Bogotá D.C.: Ministerio de Educación Nacional - Banco de la República. Recuperado de https://www.cna.gov.co/1741/articles-186502_Reflexiones2014.pdf
Tobón, S., Rial, A., Carretero, Á. y García, J. (2006). Competencias, calidad y educación superior. Bogotá, D.C.: Cooperativa Editorial Magisterio.
Universidad Militar Nueva Granada. (2011). Internacionalización. Una Universidad para el mundo. Bogotá, D.C.: UMNG. Recuperado de https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/10654/10616/1/UniversidadMilitarNuevaGranada.pdf
Vessuri, H. (2008). El conocimiento se en-seña, se reproduce y se produce en la universidad. Conferencia Regional para la Educación Superior. Cartagena de Indias, Colombia: UNESCO - Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de https://docplayer.es/79226817-El-conoci-miento-se-ensena-se-reproduce-y-se-pro-duce-en-la-universidad-vessuri.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.