Methodology for the impact assessment of extension in higher
DOI:
https://doi.org/10.17981/econcuc.39.1.2018.09Keywords:
impact, evaluation, university extensionAbstract
Higher education institutions (HEIs) play a fundamental role in the development of strategies aimed at social transformation. The objective is to propose a methodology to evaluate the externalities of HEIs as an effect of interventions in their interest groups from the extension and social projection. The methodology was descriptive-documentary; Based on the categories that determine social transformation, variables were considered that will be part of the regression econometric model for these categories, which determines an impact index. The result is the four moments of the proposed methodology. Each variable can be assessed to determine the real impact of a project.
Downloads
References
Alvarado, L., Hernández de V., J. & Chumaceiro, A. (2010). Calidad de servicio en universidades públicas venezolanas. Revista TEAC´S, 4(2), 45-58. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3991416
Aponte G., C. (2007). Conceptos básicos para el análisis y la evaluación de impacto en la Universidad de la Sabana. Chía:Universidad de la Sabana.
Arcos, C., Suárez, M., & Zambrano, S. (2015). Procesos de innovación social (IS) como fuente de transformación social de comunidades rurales. Revista Academia y Virtualidad, 8(2), 85-99. Recuperado de https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/ravi/article/view/1425
Asociación Colombiana de Universidades –ASCUN- (2008). II Documento de trabajo para políticas de extensión. Recuperado de https://www.ascun.org.co/uploads/default/networks/acc39556d2b5746e3dba8fdd41d12c7a.pdf
Associación Internacional de Evaluación de Impactos. (2012). Evaluación de Impactos. Recuperado dehttp://www.iaia.org/pdf/Fastips_1-Impact-Assessment-Sp.pdf
Baker, J. L. (2000). Evaluating the impact of development projects on poverty: a handbook for practitioners. Washington: The World Bank. Recuperado de http://siteresources.worldbank.org/INTISPMA/Resources/Impact-Evaluation-Handbook--Spanish-/manual.pdf
Berner, H., Cooper, R., Guzmán, M., & Guzmán, N. (2004). Metodología Evaluación de Impacto.Santiago: Gobierno de Chile.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe,CEPAL (2017). Panorama regional de América Latina y el Caribe: Indicadores seleccionados.Recuperado de http://estadisticas.cepal.org/cepalstat/WEB_CEPALSTAT/Portada.asp
Congreso de Colombia (1992).Ley 30 de 1992: Por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. Recuperado de http://www.cna.gov.co/1741/articles-186370_ley_3092.pdf
Consejo Nacional de Educación Superior, CESU (2012). Propuesta de política Pública para la excelencia de la educación superior en Colombia en el escenario de la paz. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-344500_Brochure_acuerdo_Superior.pdf
Consejo Nacional de Educación Superior. (2014). Acuerdo por lo Superior 2034.
Departamento Administrativo Nacional de Estadística, DANE (2015). Boletín técnico: Encuesta de cultura política. Bogotá.
Departamento Administrativo Nacional de Estadística, DANE (2016). Boletín técnico: Encuesta de consumo cultural -ECC. Bogotá.
Departamento Nacional de Planeación. (2014). Todos por un nuevo país 2014 – 2018. Bogotá – Colombia.
Gertler, P. J., Martínez, S., Premand, P., Rawlings, L. B., &Vermeersch, C. M. (2011). La evaluación de impacto en la práctica. Washington DC: Banco Mundial. Recuperado de http://siteresources.worldbank.org/INTHDOFFICE/Resources/IEP_SPANISH_FINAL_110628.pdf
Gómez, D. R. (2013). A propósito de la reflexión de las prácticas pedagógicas y la calidad de educación. Uni-pluri/versidad, 13(2),119-122.Recuperado de https://search.proquest.com/docview/1495407042?accountid=43551
González, L. (2000). La evaluación ex-post o de impacto: Un reto para la gestión de proyectos de cooperación internacional al desarrollo. Cuadernos de trabajo de HegoaBilbao:Instituto de Estudios sobre Desarrollo y Cooperación Internacional. Recuperado de http://publicaciones.hegoa.ehu.es/assets/pdfs/157/Cuaderno_de_trabajo_29.pdf?1488539570
Gutiérrez, J. (2014). Costos sociales de transacción de la Ley de Restitución de Tierras en Colombia: Un país sin Reforma Agraria. Jurídicas CUC, 10 (1), 157 - 196.
Imbens, G. W.& Wooldridge, J. M. (2009). Recent Developments in the Econometrics of Program Evaluation. Journal of EconomicLiterature, 47(1), 5-86.
León Rojas, A. L. (2013). Caracterización de la extensión solidaria en la Universidad Nacional de Colombia (Doctoral dissertation, Universidad Nacional de Colombia).
Ministerio de Educación Nacional, Colombia (2013). Estructura de indicadores de perfilación y caracterización, para las Instituciones de Educación Superior en Colombia. Bogotá: El Ministerio.
Miranda, J. J. (1997). Gestión de Proyectos: Identificación, Formulación y Evaluación. Bogotá: MB.
Mohr, L. B. (1995). Impact Analysis for Program Evaluation.Sage.
Mora Vargas, A. I. (2004). La evaluación educativa: Concepto, períodos y modelos. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 4 (2), 1-28, recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/447/44740211.pdf
Quintero, V. M. (1995). Evaluación de proyectos sociales: construcción de indicadores. Cali: Fundación FES.
Red Nacional de Extensión Universitaria. (2018). Políticas de Extensión. Recuperado de https://www.ascun.org.co/uploads/default/networks/73a4479a5d33fb6eb23fc83e7c0ee514.pdf
Salamanca, F. (1995). Formulación y Evaluación de Proyectos Sociales. Curso de post grado del Programa Global de Formación en Población y Desarrollo. CELADE.
Salinas, F.& Osorio, L. (2012). Emprendimiento y Economía Social, oportunidades y efectos en una sociedad en transformación. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 75, 128-151. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17425798008
Shahidur, K., Gayatri, K.& Hussain, S. (2010). Impact Evaluation: Cuantitative methods and practices. Washington: The World Bank. Recuperado de http://documents.worldbank.org/curated/en/650951468335456749/pdf/520990PUB0EPI1101Official0Use0Only1.pdf
Valadez, J.& Bamberger, M. (1994). Monitoring and Evaluating Social Programs in Developing Countries. Washington, D.C: EDI DevelopmentStudies.
Valdés, M. (2008). La evaluación de impacto de proyectos sociales: Definiciones y conceptos. Recuperado de https://www.mapunet.org/documentos/mapuches/Evaluacion_impacto_de_proyectos_sociales.pdf
Wooldridge, J. M. (2008). Introducción a la econometría: un enfoque moderno. Madrid: Thomson Paraninfo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.