The importance of the strategic diagnostic in organizations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/econcuc.42.2.2021.Ensy.1

Keywords:

Diagnosis, Strategies, SWOT, Organization, Environment, Strategic diagnosis

Abstract

The strategic diagnosis is carried out in all companies, to know how to evaluate the situation of the organization, which includes the analysis inside and outside the organization, that is, internal and external. The success of organizations results from the execution of appropriate strategies and thus avoid wasting time and resources on unnecessary strategies for their market sector. The diagnosis is carried out in order to identify the opportunities, threats, strengths and weaknesses of the organization. As the main objective we will identify the important aspects that an organization must consider carrying out a strategic diagnosis and thus determine the importance of this. The methodology to be used consists of research in the different authors who provide us with relevant information with our approach to carry out the test and in this way reach as a team the conclusions of the importance of strategic diagnosis in organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valentina Arrieta Jiménez, Universidad de la Costa / Cuidar Salud Bq S A S

is a student of the seventh semester of Business Administration

Yulieth Estela Cervantes Borrero, Universidad de la Costa / SINERGIA GLOBAL EN SALUD SAS

is a student of the seventh semester of Business Administration

Lina Marcela De la Cruz Lara, Universidad de la Costa / Fondo De Empleados Av Villas

is a student of the seventh semester of Business Administration

Dayana Marcela López Cadena, Universidad de la Costa / Ladrillera Barranquilla Limitada

is a student of the seventh semester of Business Administration

References

Archibold, W., Aguilera, L. y Escobar, A. (2017). Revisoría fiscal y sostenibilidad empresarial en Colombia. Económicas CUC, 38(2), 77–88. https://doi.org/10.17981/econcuc.38.2.2017.06

Barberá, R. (2012). Globalización. En, J. Malfeito (Coord.), Introducción a la economía mundial. [pp. 467–491]. Madrid: Delta Publicaciones.

Barragán, C., García-Guiliany, J., Meza-Rodríguez, V., Mercado, M. y Olarte, L. (2020). Responsabilidad social empresarial en medios impresos en los Departamentos del Atlántico y Magdalena (Colombia). Económicas CUC, 41(1), 187–202. https://doi.org/10.17981/econcuc.41.1.2020.Org.3

Bateman, T. S. y Snell, S. A. (2005). Administración: Un nuevo panorama competitivo. (4 ed.). México, D.F.: McGraw-Hill/Interamericana.

Burbano, J. E. (2011). Presupuestos: un enfoque de direccionamiento estratégico, gestión, y control de recursos (4 ed.). Bogotá, D.C.:McGraw-Hill.

Collis, D. J. y Montgomeri, C. (2007). Estrategia corporativa un enfoque basado en los recursos (2 Ed.). India: McGraw-Hill.

Cubillos, C., Montealegre, J. y Delgado, A. (2016). Responsabilidad social empresarial y stakeholders en organizaciones de tamaños y actividades diferentes. Económicas CUC, 37(2), 115–136. https://doi.org/10.17981/econcuc.37.2.2016.06

David, F. R. (1995). Concepts of strategic management. New Jersey: Prentice Hall.

David, M. E., David, F. R. & David, F. R. (2014). Mission statement theory and practice: A content analysis and new direction. International Journal of Business, Marketing, & Decision Science, 7, 95–110. Available: https://www.strategyclub.com/wp-content/uploads/2014/11/MissionArticle.pdf-file.pdf

Dess G. G. y Lumpkin G. T. (2003). Dirección estratégica: creando ventajas competitivas. Madrid: McGraw-Hill.

Drucker, P. (1997). Visión sobre la administración, La organización basada en la información, la economía, la sociedad. Bogotá, D.C.: Norma.

Garrido, S. (2006). Dirección Estratégica. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana.

Gómez-Mejía, L. R. y Balkin B. D. (2003). Administración. Madrid: McGraw-Hill/ Interamericana.

Guerrero, A. (2019). Responsabilidad social y ambiental, análisis para tres microempresas en Ipiales, Colombia. Económicas CUC, 40(2), 53–69. https://doi.org/10.17981/econcuc.40.2.2019.04

Hill, Ch. W. y Jones, G. R. (2005). Administración estratégica, un enfoque integrado. (6 ed.). México, D.F.: McGraw-Hill.

Hitt, M. A., Ireland, R. y Hoskisson R. (2004). Administración estratégica: competitividad y conceptos de globalización. México, D.F.: Internacional Thomson Editores.

Houben, G., Lenie, K. & Vanhoof, K. (1999). A knowledge-based SWOT-analysis system as an instrument for strategic planning in small and medium sized enterprises. Decision Support Systems, 26(2), 125–135. https://doi.org/10.1016/S0167-9236(99)00024-X

Kangas, J., Kurttila, M., Kajanus, M. & Kangas, A. (2003). Evaluating the management strategies of a forestland estate--the S-O-S approach. The Journal of Environmental Management, 69(4), 349–358. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2003.09.010

Miles, R., Snow, C., Meyer, A. & Coleman, H. (1978). Organizational strategy, structure and process. New York: McGraw-Hill.

Morstadt, J. y Bello, M. (2018). Indicadores de impacto social para evaluación de proyectos de vinculación con la colectividad. Económicas CUC, 39(1), 105–116. https://doi.org/10.17981/econcuc.39.1.2018.07

Münch, M. (2005). Planeación Estratégica. México, D.F.: McGraw-Hill.

Organización Internacional de Normalización. (2010). Guía de responsabilidad social. [ISO 26000]. Disponible en https://www.iso.org/obp/ui#iso:std:iso:26000:ed-1:v1:es

Paredes-Chacín, J. (2017). Planificación financiera ante la perspectiva organizacional en empresas cementeras del estado Zulia-Venezuela. Económicas CUC, 38(1), 105–132. https://doi.org/10.17981/econcuc.38.1.05

Pérez, M. E., Chumaceiro, A. y Acosta, I. (2019). Sostenibilidad social en el sector agroindustrial del estado Trujillo–Venezuela. Un constructo relevante para el desarrollo. Opción, 35(90), 100–149. Disponible en https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/30460/31506

Porter, M. E. (1980). Industry structure and competitive strategy: keys to profitability. Financial Analysts Journal, 36(4), 30–41. Available: https://www.jstor.org/stable/4478361

Porter, M. E. (1988). Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. México, D.F.: CECSA.

Prieto, J. (2008). Gestión Estratégica Organizacional. Guía práctica para el diagnóstico empresarial. Bogotá, D.C.: Eco Ediciones.

Ramírez, R., Chacón H. y Valencia, K. (2018). Gestión del Talento Humano como estrategia organizacional en las pequeñas y medianas empresas. Revista CIGAC, 16(1), 20–42. Recuperado de http://ojs.urbe.edu/index.php/cicag/article/view/2929

Rodríguez, D. (1999). Diagnóstico Organizacional. (3 ed.). México, D.F.: Alfaomega.

Rodríguez-Guerra, L. C. y Ríos-Osorio, L. A. (2016). Evaluación de sostenibilidad con metodología GR I. Dimensión Empresarial, 14(2), 73–89. https://doi.org/10.15665/rde.v14i2.659

Solano, E. (2019). Estabilidad ocupacional reforzada en Colombia: una mirada crítica desde la jurisprudencia. Jurídicas CUC, 15(1), 47–68. https://doi.org/10.17981/juridcuc.15.1.2019.02

Sukier, H., Ramírez, R., Parra, M., Martínez, K., Fernández, G. & Lay, N. (2020). Strategic Human Resource Management from a sustainable approach. Opción, 36(91), 929–953. Recuperado de https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/32144

Stiglitz, J. (2002). El malestar en la globalización. Madrid: Taurus.

Thompson, A. A. y Strickland, A. J. (2004). Administración estratégica: textos y casos. (13 ed.). México, D.F.: McGraw-Hill.

Thompson, A. & Strikland, K.F.C. (1998). Dirección y administración estratégicas. Conceptos, casos y lecturas. México, D.F.: McGraw-Hill/Interamericana.

Thompson, A. A., Peteraf, M. A. Gamble, J. y Stickland, A. J. (2018). Administración estratégica. México, D.F.: McGraw-Hill.

Vargas, G. A. (2014). La responsabilidad social empresarial en la construcción de paz: una introducción. Bogotá, D.C.: Universidad de los Andes.

Vargas, J. G. & Guillén I. J. (2004). Procesos de transformación estratégica en relación con la evolución de las organizaciones. Revista escuela de administración de negocios, (52), 14–27. Disponible en https://journal.universidadean.edu.co/index.php/Revista/article/view/306

Weihrich, H. (1982). The TOWS matrix—A tool for situational analysis. Long Range Planning, 15(2), 54–66. https://doi.org/10.1016/0024-6301(82)90120-0

Wheelen, T. L. y Hunger, J. D. (2007). Administración estratégica y política de negocios: conceptos y casos. (10 ed.). México, D.F.: Pearson Education.

Published

2021-02-18

How to Cite

Arrieta Jiménez, V., Cervantes Borrero, Y. E., De la Cruz Lara, L. M., & López Cadena, D. M. (2021). The importance of the strategic diagnostic in organizations. ECONÓMICAS CUC, 42(2), 243–254. https://doi.org/10.17981/econcuc.42.2.2021.Ensy.1

Issue

Section

Essays