Commercial conditions of artisans and ecotourism activities of the department of Sucre, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.17981/econcuc.38.1.04Keywords:
tourism, business intelligence, commercial competitiveness, handicrafts, ecotourismAbstract
Sucre is a department in the Caribbean Region of Colombia, which has a potential tourism of artisans as well ecotourism attractions that represent relevant sources of incomes for its economy, however, this business segment shows several limitations, with regard to the definition of strategic plans of compet - itiveness, quality systems and Market intelligence, this entails to analyze the business intelligence of the mentioned sectors in order to know the current market conditions to determine proposals that allow to improve their prospective of trades. Turning to the research methods a quantitative descriptive ana - lytical methodology was used to carry out this work ; the chosen sample in this research was a group of forty three artisanal companies in the municipalities of Samhora and Morroa and a group of managers of the ecotourism activities in Colosó, also techniques of observations, surveys and semi-structured interviews were applied. Likewise, a comparison research was developed through a benchmarking per - spective focused on the subject of study in the city of Cartagena, Colombia. It can be said after have analyzed the obtained results that it is relevant to implement effective strategies addressed to create competitiveness in the mentioned sectors.Downloads
Download data is not yet available.
References
Balm, J. (1995). Benchmarking: um guia para o profissional tornar-se – e continuar sendo – o melhor dos melhores. Rio de Janeiro: Qualitymark.Batista, C., Ronda, G., Torres, Y. y Escalona. R. (2013). Evaluación de la visión y las expec-tativas de los actores de un destino turístico Caso de estudio Destino Holguín. Cuba: Estudios y perspectivas en Turismo.Calero, F. Parra, E. y Santana, A. (2010). Vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva: un análisis de la demanda tecnológica en alojamientos turísticos en canarias. Recuperado de: http://www.aecit.org/jornal/index.php/AECIT/article/view/31/28.Cavaller, V. (2009). Actualidad de la Inteligencia Competitiva. Cuadernos de Inteligencia Competitiva, Vigilancia Estratégica, Científica y Tecnológica QUIC&VECT, 2 (1). 31-44.Cruz, F. Dos Anjos, G. y Joana, S. (2011). La inteligencia competitiva aplicada a las redes hoteleras brasileñas. Estudios y Perspectivas en Turismo, 20 (2). 478-498.Gobernación de Sucre & fondo de promoción turística Colombia. (2011). Plan Estratégico de Desarrollo Turístico 2011-2020.Hassan, S. (2000). Determinants of market competitiveness in an environmentally sustaina-ble tourism industry. Journal of Travel Research, 38:239-245.
104CONDICIONES COMERCIALES DE LA ACTIVIDAD ARTESANAL Y ECOTURÍSTICA DEL DEPARTAMENTO DE SUCRE-COLOMBIAMaura Milena Madera Martínez - Raúl Ernesto Acosta MesaMejía. I. (2013). Propuesta de turismo activo experiencial para el municipio de Colosó – Sucre. Universidad tecnológica de bolívar. Cartagena de Indias. Recuperado de http://biblioteca.unitecnologica.edu.co/notas/tesis/0064109.pdf.Méndez, C (2008). Inteligencia Comercial. Taller de Informática aplicada a los Negocios.http://www.authorstream.com/Presentation/cmendez-1407334-inteligencia-comercial-de-finitivo/Mier, M. (2002). Inteligencia competitiva: un factor importante para construir una tradición tecnológica. Recuperado de http://www.iie.org.mx/bolDPATY02/tec2.pdf. Ministerio de Comercio Industria y Turismo & Cámara de Comercio de Sincelejo. (2009). Plan regional de competitividad del departamento de sucre.Ortega. L. y Romero. J. (2008). Estudio de factibilidad para la comercialización y distribu-ción de productos artesanales a base de totumo en el corredor artesanal de Sampués. Recuperado de http://repositorio.unisucre.edu.co/bitstream/001/374/2/658.835O77.pdf.Porter, M. (2003). Como as forças competitivas moldam a estratégia. En: Mintzberg, H. Lam-pel, J. Quinn, J. B. Ghoshal, S. O. processo da estratégia. Bookman, Porto Alegre. 27- 45.Salim. L. y Carbajal, R. (2006). Competitividad: marco conceptual y análisis sectorial para la provincia de Buenos Aires. Recuperado de http://www.ec.gba.gov.ar/prensa/Archivos/Cuaderno74.pdf.Sánchez. M. y Fajardo, M. (sf). La competitividad de los destinos turísticos: un análisis cuan-titativo mediante modelos logísticos. Aplicación a los municipios extremeños. Recupera-do de http://fama2.us.es:8080/turismo/turismonet1/economia%20del%20turismo/merca-dos%20turisticos/competitividad%20de%20los%20destinos%20turisticos.pdf.Velasco. M (2009). Gestión turística del patrimonio cultural: enfoques para un desarrollo sos-tenible del turismo cultural. Cuadernos de Turismo, 23. 237-254.Zaintek, (2003). Guía de vigilancia tecnológica: Sistema de información estratégica en las pymes. Zaintek. Servicio de vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva. Bilbao. Re-cuperado de: http://www.fundacionede.org/gestioninfo/docs/contenidos/_guiazaintek_.pdf.
104CONDICIONES COMERCIALES DE LA ACTIVIDAD ARTESANAL Y ECOTURÍSTICA DEL DEPARTAMENTO DE SUCRE-COLOMBIAMaura Milena Madera Martínez - Raúl Ernesto Acosta MesaMejía. I. (2013). Propuesta de turismo activo experiencial para el municipio de Colosó – Sucre. Universidad tecnológica de bolívar. Cartagena de Indias. Recuperado de http://biblioteca.unitecnologica.edu.co/notas/tesis/0064109.pdf.Méndez, C (2008). Inteligencia Comercial. Taller de Informática aplicada a los Negocios.http://www.authorstream.com/Presentation/cmendez-1407334-inteligencia-comercial-de-finitivo/Mier, M. (2002). Inteligencia competitiva: un factor importante para construir una tradición tecnológica. Recuperado de http://www.iie.org.mx/bolDPATY02/tec2.pdf. Ministerio de Comercio Industria y Turismo & Cámara de Comercio de Sincelejo. (2009). Plan regional de competitividad del departamento de sucre.Ortega. L. y Romero. J. (2008). Estudio de factibilidad para la comercialización y distribu-ción de productos artesanales a base de totumo en el corredor artesanal de Sampués. Recuperado de http://repositorio.unisucre.edu.co/bitstream/001/374/2/658.835O77.pdf.Porter, M. (2003). Como as forças competitivas moldam a estratégia. En: Mintzberg, H. Lam-pel, J. Quinn, J. B. Ghoshal, S. O. processo da estratégia. Bookman, Porto Alegre. 27- 45.Salim. L. y Carbajal, R. (2006). Competitividad: marco conceptual y análisis sectorial para la provincia de Buenos Aires. Recuperado de http://www.ec.gba.gov.ar/prensa/Archivos/Cuaderno74.pdf.Sánchez. M. y Fajardo, M. (sf). La competitividad de los destinos turísticos: un análisis cuan-titativo mediante modelos logísticos. Aplicación a los municipios extremeños. Recupera-do de http://fama2.us.es:8080/turismo/turismonet1/economia%20del%20turismo/merca-dos%20turisticos/competitividad%20de%20los%20destinos%20turisticos.pdf.Velasco. M (2009). Gestión turística del patrimonio cultural: enfoques para un desarrollo sos-tenible del turismo cultural. Cuadernos de Turismo, 23. 237-254.Zaintek, (2003). Guía de vigilancia tecnológica: Sistema de información estratégica en las pymes. Zaintek. Servicio de vigilancia tecnológica e inteligencia competitiva. Bilbao. Re-cuperado de: http://www.fundacionede.org/gestioninfo/docs/contenidos/_guiazaintek_.pdf.
Downloads
Published
2017-06-05
How to Cite
Madera Martínez, M. M., & Acosta Mesa, R. E. (2017). Commercial conditions of artisans and ecotourism activities of the department of Sucre, Colombia. ECONÓMICAS CUC, 38(1), 79–104. https://doi.org/10.17981/econcuc.38.1.04
Issue
Section
Artículos.
License
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.