Managing emotions in university students in times of confinement: An intervention proposal from a classroom project
DOI:
https://doi.org/10.17981/bilo.3.1.2021.09Abstract
The constant transformations of the system have allowed the subjects to face various situations that reveal behaviors resulting from the appearance of positive and negative emotions.The present study aims to describe an intervention proposal for the management of emotions in students university students in times of confinement from a classroom project. The research developed was qualitative, descriptive in scope, from the systematization of experiences. The implemented technique was the virtual annotation record, supported by the teams tools. The participating population were the students of the emotion and motivation subject of the face-to-face and remote group of the period 2021-1. The results indicate that young university students determine that covid 19 has been a virus that has impacted their mental health, especially with what they fearfully call loneliness, the fact of being locked up at home all the time, not just the impossibility of enjoying the activities with which they felt full, but also have led them to overload themselves with family problems that in normal situations they "avoid".
Among the conclusions, it is highlighted that Emotions are subjective, appear quickly, and allow individuals to act in a particular way, they function as an indicator to say how the individual is doing with survival, that is why there are different elements that intervene at the time of experiencing emotions and has to do with content, feelings, body stimulation, sense of intention and expressions.
Downloads
References
J. A. Salas. (2019). Historia general de la educación. (Primera edición: 2012) [Online]. Disponible: http://190.57.147.202:90/jspui/bitstream/123456789/730/1/Historia_general_de_la_educacion.pdf
G. D. R. Acevedo. (1998). Ciencia, Tecnología y Sociedad: una mirada desde la Educación en Tecnología. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. [Online]. (18). pp. 1-31. Disponible: https://184.182.233.150/rid=1240361964330_1247187883_27675/Ciencia_tecnol%20ogia_sociedad.pdf
L. A. Melo-Becerra., J. E. Ramos-Forero & P. O. Hernández-Santamaría. (2017). La educación superior en Colombia: situación actual y análisis de eficiencia. Revista Desarrollo y sociedad. [Online]. (78). pp. 59-111. Disponible: https://revistas.uniandes.edu.co/doi/full/10.13043/dys.78.2
H. M. B. Erreyes., E. D. Q. Murgueitio., J. A. Flores & F. A. F. Tapia. (2019). Ingreso de estudiantes del bachillerato a la educación superior ecuatoriana desde una perspectiva estudiantil. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional. [Online]. 4(5), 3-20. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164260
M. S. Fajardo. (2017). La Educación Superior Inclusiva en algunos países de Latinoamérica: avances, obstáculos y retos. Revista latinoamericana de educación inclusiva [Online]. 11(1), 171-197. Disponible: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782017000100011&lng=en&nrm=iso&tlng=en
C. Yengle Ruiz. (2019). Adaptación a la vida universitaria de estudiantes que desertaron asociada a la relación con compañeros de estudio. UCV – Scientia. [Online]. 1 (1). pp. 40-50. Disponible: https://ridda2.utp.ac.pa/handle/123456789/9362
A. Belykh. (2018). Resiliencia e inteligencia emocional: conceptos complementarios para empoderar al estudiante. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. [Online]. 48(1), 255-282. Disponible: https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/81/314
P. P. Molero., F. Zurita-Ortega., R. Chacón-Cuberos., M. Castro-Sánchez. I. Ramírez-Granizo & G. G. Valero. (2020). La inteligencia emocional en el ámbito educativo: un meta-análisis. Anales de Psicología/Annals of Psychology. [Online]. 36(1), 84-91. Disponible: https://revistas.um.es/analesps/article/view/345901/274041
J. Cadena & J. d'Àvila. (2018). Psicología de las emociones. Disponible: http://opendata.dspace.ceu.es/bitstream/10637/9480/1/Psicologia_J_Juanola_2015.pdf
J. Reeve. (2010). Motivación y Emoción. 5ta ed. pp. 219-245. México D.F., México. McGRAW-HILL/INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V. [Online]. Disponible: https://www.academia.edu/29224888/Motivacion_y_Emocion_John_Marshall_Reeve
R. B. Alzina. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de investigación educativa. [Online]. 21(1). pp.7-43. Disponible: https://revistas.um.es/rie/article/view/99071/94661
Y. S. Montes., M. G. Prettel., & M. T. Boutureira. (2018). Las emociones en la vida universitaria: análisis de la relación entre autoconocimiento emocional y autorregulación emocional en adolescentes y jóvenes universitarios. Psicogente. [Online]. 21(40). pp. 422-439. Disponible: http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/3081
S. Y. C. Ceniceros., M. A. V. Soto., & J. F. Escárzaga. (2017). La inteligencia emocional y el aprendizaje significativo. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación. [Online]. 4(8). pp. 1-18. Disponible: https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/147/270
O. Fernández-Lasarte., E. Ramos-Díaz., & I. A. Sáez. (2019). Rendimiento académico, apoyo social percibido e inteligencia emocional en la universidad. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education. [Online]. 9(1). pp. 39-49. Disponible: https://formacionasunivep.com/ejihpe/index.php/journal/article/view/315/191
F. J. García-Peñalvo., V. Abella-García., A. Corell & M. Grande. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society. [Online]. (21)12. pp. 2444-8729. Disponible: https://repositorio.grial.eu/handle/grial/2010
J. J. Q. Rivera. (2020). El Efecto del COVID-19 en la Economía y la Educación: Estrategias para la Educación Virtual de Colombia. Revista Scientific. [Online]. 5(17). pp. 280-291. Disponible: http://www.indtec.com.ve/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/500
M. J. Vidal Ledo., M. D. L. C. Barciela González Longoria, & I. Armenteros Vera. (2021). Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior. [Online]. 35(1). Disponible: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412021000100023&script=sci_arttext&tlng=pt
M. R. Ceberio. (2021). Psicólogos en el frente: la atención durante la crisis del Covid-19. De las emociones tóxicas a la salud psicológica. Archivos de Medicina (Manizales). [Online]. 21(1). pp. 225-237. Disponible: https://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/archivosmedicina/article/view/3941/6209