Legal-legislative review of the financing of public Spanish Radiotelevision in entertainment programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/juridcuc.18.1.2022.07

Keywords:

advertising placement, sponsorship, advertising, branded content, Masterchef

Abstract

On January 1, 2010, Law 8/2009 on the Financing of the Spanish Radio and Television Corporation came into force in Spain. This legislation proposed a new way of financing public television in which, in theory, there was no room for advertising spaces. However, ten years later, the strictness of compliance with this legislation is not totally strict, even more so in programs with a high audience. The objective of this work is twofold: on the one hand, to verify the perception of the population under study of the application of this legislative policy and, on the other hand, to verify, from a legal point of view, the effective application of this law. The methodology is qualitative, using literature review and content analysis. The results point to a concealed non-compliance with the legislation, so, from this text, we propose as conclusions, alternative formulas to overcome this situation.

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Author Biographies

Gloria Jiménez-Marín, Universidad de Sevilla. Sevilla (España)

Doctora en Comunicación por la Universidad de Sevilla (España). Máster en Diseño Publicitario por Istituto Europeo di Design. Experta en E-Learning por Confederación de Empresarios de Andalucía. Licenciada en Publicidad y Relaciones Públicas y Licenciada en Periodismo por la Universidad de Sevilla. Profesora Titular de Universidad en Universidad de Sevilla – Línea de investigación: publicidad. Grupo de investigación: SEJ-624: IROCAMM (Sevilla, España). https://orcid.org/0000-0003-0252-3975

Isabel Palomo-Domínguez, Mykolas Romeris University. Vilnius (Lituania)

Doctora en Comunicación (Mención Internacional) por la Universidad de Sevilla (España). Máster Universitario en Formación del Profesorado por la Universidad Internacional de Valencia (España). Licenciada en Publicidad y Relaciones Públicas por la Universidad de Sevilla. Ayudante Honoraria en Universidad en Universidad de Sevilla – Línea de investigación: Formatos publicitarios alternativos y legalidad. Grupo de investigación: SEJ-624: IROCAMM (Sevilla, España). (Mykolas Romeris University, Vilnius, Lituania) https://orcid.org/0000-0003-2096-7422

Víctor Álvarez-Rodríguez, Universidad de Cádiz. Cádiz (España)

Doctor en comunicación por la Universidad de Cádiz (España). Máster en Guion, Narrativa y Comunicación Audiovisual de la Universidad de Sevilla (España). Licenciado en Publicidad y Relaciones Públicas y Diplomado en Turismo por la Universidad de Cádiz. Profesor en la Universidad de Cádiz - Línea de investigación: análisis de la publicidad y la narrativa desde una perspectiva audiovisual. Grupo de investigación: SEJ-629: Comunicación Publicitaria y Cultura (Jerez de la Frontera, Cádiz, España). https://orcid.org/0000-0003-4918-4261

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Published

2022-01-15

How to Cite

Jiménez-Marín, G., Palomo-Domínguez, I., & Álvarez-Rodríguez, V. (2022). Legal-legislative review of the financing of public Spanish Radiotelevision in entertainment programs. JURIDICAS CUC, 18(1), 155–182. https://doi.org/10.17981/juridcuc.18.1.2022.07