Corporate social responsibility in print media in the Atlantic and Magdalena Departments (Colombia)
DOI:
https://doi.org/10.17981/econcuc.41.1.2020.Org.3Keywords:
Media, Print media, Corporate social responsibilityAbstract
The purpose of the article was to analyze the print media companies in the department of Atlántico and Magdalena and how they appropriate corporate social responsibility within their structures, having as main premise their relationship and impact with their interest groups, mainly the community in general. A quantitative-analytical approach was developed, where the questionnaire was used as an instrument for data collection. At the same time, the statistical package for social sciences (SPSS) was used in its version 19, as a tool for the analysis of the data and subsequent presentation of the results. These results show a high commitment on the part of these organizations when it comes to establishing policies that promote corporate social responsibility, thus taking into consideration the effects of their actions towards their interest groups.
Downloads
References
Aguilera, A. y Puerto, D. (2012). Crecimiento empresarial basado en la Responsabilidad Social. Pensamiento & Gestión, (32), 1–26. Disponible en http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/3977
Bateman, T. S. & Snell, S. A. (2005). Administración: Un nuevo panorama competitivo. (4 ed.). México, D.F.: McGraw-Hill/Interamericana.
Caro, F. J. (2006). Gestión de Empresas Informativas. Madrid: McGraw Hill.
Cazallo, A., Barragán, C., Meñaca, I., Lechuga, J., Uribe, C. y Martínez, H. (2019). Mercosur y la Alianza del Pacífico. Dos modelos de competitividad– país. Espacios, 40(18), 26. Disponible en https://www.revistaespacios.com/a19v40n18/19401826.html
Chumaceiro, A. y Hernández, J. (2012). La legislación tributaria venezolana como promotora de la responsabilidad social empresarial. Oikos, 16(33), 53–68. Disponible en http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Oikos/article/view/1041
Chumaceiro, A., Chirinos, E. y Reyes, I. (2016). Antecedentes de políticas y organizaciones sociales orientadas a la promoción de la responsabilidad social empresarial en el siglo XX. Búsqueda, 3(16), 20–32. https://doi.org/10.21892/01239813.163
Chumaceiro, A., Hernández, J. y Velazco, J. (2015). Reflexiones sobre los modelos de políticas públicas de responsabilidad social empresarial en Europa. Oikos, 19(39), 77–91. Disponible en http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Oikos/article/view/987
Cubillos, C., Montealegre, J. y Delgado, A. (2016). Responsabilidad social empresarial y Stakeholders en organizaciones de tamaños y actividades diferentes. Económicas CUC, 37(2), 115–136. https://doi.org/10.17981/econcuc.37.2.2016.06
Durán, S. E., Crissien, J. E., Virviescas, J. y García, J. E. (2017). Estrategias gerenciales para la formación de equipos de trabajos en empresas constructoras del Caribe colombiano. Espacios, 38(13), 24. Disponible en https://www.revistaespacios.com/a17v38n13/17381324.html
Ferré, C. y Tolotti, C. (2010). Un modelo de análisis en Latinoamérica: La responsabilidad social corporativa (RSC) de las empresas de comunicación. Cuadernos de Información, (27), 97–110. https://doi.org/10.7764/cdi.27.26
García, J. E., Durán, S. E., Cardeño, E., Prieto, R., García, E. R. y Paz, A. (2017). Proceso de planificación estratégica: Etapas ejecutadas en pequeñas y medianas empresas para optimizar la competitividad. Revista Espacios, 38(52), 16. Disponible en https://www.revistaespacios.com/a17v38n52/a17v38n52p16.pdf
García, J., Cazallo, A., Barragan, C. E., Mercado, M., Olarte, L. y Meza, V. (2019). Indicadores de Eficacia y Eficiencia en la gestión de procura de materiales en empresas del sector construcción del Departamento del Atlántico, Colombia. Espacios, 40(22), 1–16. Disponible en http://www.revistaespacios.com/a19v40n22/19402216.html
García, J., Durán, S., Parra, M. y Martínez, H. (2018). Inserción, integración y equidad en el ámbito laboral: Escenario empresarial posconflicto en Colombia. Revista de ciencias sociales, 24(3), 36–49. Disponible en https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/24920
García, M., García, J. e Cabello, J. (2017). Eficiencia en el uso de los recursos y producción más limpia (recp) para la competitividad del sector hotelero. Revista de Gestão Social e Ambiental-RGSA, 11(2), 18–35. https://doi.org/10.24857/rgsa.v11i2.1252
González, M. (2005). El porqué de la responsabilidad social corporativa. Boletín Económico de Información Comercial Española, (2813), 45–58.
Guédez, V. (2006). Ética y práctica de la responsabilidad social empresarial. Caracas: Planeta.
Hartman, L. P. & Werhane, P. H. (2013). Proposition: Shared value as an incomplete mental model. Business Ethics Journal Review, 1(6), 36–43. Available from https://businessethicsjournalreview.com/2013/02/26/hartman-on-porter/
Hernández, H., Muñoz, D. y Barrios, I. (2017). Estilos gerenciales y su influencia en la generación de valor de las Instituciones Prestadoras de Salud de la Región Caribe. Económicas CUC, 38(1), 133–146. https://doi.org/10.17981/econcuc.38.1.06
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México, D.F.: McGraw-Hill Interamericana.
Huerta, E. y García, J. (2009). Estrategias de gestión ambiental: Una perspectiva de las organizaciones modernas. Revista Clío América, 3(5), 15–30. Disponible en http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/379
Klisberg, B. (2003). Responsabilidad Social para Latinoamericanos. Madrid: Deusto.
Melamed-Varela, E., Blanco-Ariza, A. y Rodríguez-Calderón, G. (2018). Creación de valor compartido: estado y contribuciones a la sostenibilidad corporativa. Revista Escuela de Administración de Negocios, (85), 37–56. https://doi.org/10.21158/01208160.n85.2018.2047
Méndez, C. (2005). La responsabilidad social de empresarios y de empresa. Caracas: Grupo Editorial Strategos Consultores.
Moliner, M. (2004). Marketing social la gestión de las causas sociales. Madrid: ESIC.
Olcese, A., Rodríguez, M. Á. y Alfaro, J. (2008). Manual de la Empresa Responsable y Sostenible. Conceptos y herramientas de la Responsabilidad Social Corporativa o de la Empresa. Madrid: McGraw-Hill.
Orozco, J. A. y Ferré, C. (2011). Los Stakeholders de las empresas de comunicación en el ámbito de la responsabilidad social corporativa. Folios, (25), 107–125. Disponible en https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/10601
Paz, A., Harris, J. y Franco, F. (2016). Responsabilidad social gestión compartida con el emprendedor social en empresas mixtas del sector petrolero. Económicas CUC, 37(2), 47–68. https://doi.org/10.17981/econcuc.37.2.2016.03
Paz, A., Prieto, R. y García, J. (abril, 2015). Responsabilidad social como alianza para el desarrollo sostenible en empresas carboníferas. En, Cierg 2015, Primer Congreso Internacional de Energías Renovables, Riohacha, Guajira, Colombia.
Pelekais, C., Finol, M., Neuman, N., Carrasquero, E., García, J. y Leal, M. (2012). El ABC de la investigación, un encuentro con la ciencia. Maracaibo: Astro Data.
Rabasa, B. (2005). Marketing Social. Madrid: Pirámide.
Sisiruca, M. y Salazar, C. (2014). Valores éticos de la responsabilidad social interna en centros de producción audiovisual. Económicas CUC, 35(1), 79–90. Recuperado de https://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/259
Villasmil, M. y Crissien, T. (2015). Cambio de paradigma en la gestión universitaria basado en la teoría y praxis de la reingeniería. Económicas CUC, 36(1), 126–142. Recuperado de https://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/678
Weiss, W. J. (2006). Ética en los negocios: Un enfoque de administración de los Stakeholders y de casos. (4 ed.). México, D.F.: Thomson.
Yepes, G. A., Peña, W. y Sánchez, L. F. (2007). Responsabilidad Social Empresarial. Fundamentos y aplicación en las organizaciones de hoy. Bogotá, D.C.: Universidad Externado de Colombia.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Camilo Barragán Morales, Jesús García-Guiliany, Víctor Andrés Meza Rodríguez, María Mercado Zapata, Lucy Olarte Durán

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.