Exercise of power from the perspective of the needs of directors in public organizations
DOI:
https://doi.org/10.17981/econcuc.38.2.2017.03Keywords:
Styles of power, managerial needs, legitimate power, power of reference, public organizationsAbstract
This article presents a research experience which purpose was focused on the approach to the phenomenon of the exercise of power in public organizations, to characterize the nature of the same from the perspective of the needs of those who exercise rational authority within the organizational structure. The study follows a mixed approach, of descriptive type, supported by Likert scale tools and semi-structured interviews. The results portray a manager whose social interaction is largely dominated by the need for affiliation and whose is perceived by the collaborators as a reference leader.
Downloads
References
Abernethy, M. y Vagnoni, E. (2004). Power, organization design and managerial behaviour. Accounting, Organizations and Society, 29, pp. 207–225
Altomare, M. (2010). Las dimensiones del sentido en la teoría social de Max Weber: acción social, relación social y orden legítimo. Perspectivas en psicología, 7, pp. 40-44.
Arana, M. y Foutel, M. (2007). Poder y gobernabilidad. VII coloquio internacional sobre gestión universitaria en América del sur. Coloquio llevado a cabo en Universidad Nacional de Mar de Plata, Argentina.
Castro, G., y Noguera, Á. (2014). Depredación organizacional: las consecuencias del uso del poder en la organización. Estudios gerenciales, 30(132), 233-242.
Contreras, F., y Castro, G. (2013). Liderazgo, poder y movilización organizacional. Estudios gerenciales, 29(126), 72-76.
Cruz, L. (2013). El concepto de poder en la administración. Contaduría y administración, 58(4), 39-57.
De la Rosa, A. (2007). Poder, ambigüedad e institución: re-pensando la concepción tradicional de las relaciones de poder en el análisis organizacional. Administración y organizaciones, pp. 11-29
French, J y Raven B. (1982). Las bases del poder social. Barcelona: Estudios básicos de Psicología social.
Foucault, M. (1988). El sujeto y el poder. Revista Mexicana de Sociología, 50(3), pp. 3-20
Foucault, M. (1992). Microfísica del poder (Tercera ed.). Madrid: Ediciones Endymion.
Fuentes, D. (2014). Power relations: Ten faces of the influence of Ecopetrol and Modernization Project of the Barrancabermeja Refinery. Reflexión Política, 16(32), 174-184.
García, J. (2014). "Estar": fuente de poder genuino. IEEM Revista De Negocios, 82-84.
García, Ó. (2009). El concepto de poder y su interpretación desde la perspectiva del poder en las organizaciones. Estudios Gerenciales, 25(110), 63-83.
Kadi, O. y Acevedo, A. (2014). Liderazgo ético frente a la diversidad cultural dentro de las organizaciones con régimen disciplinario. Económicas CUC, 35 (2), pp.75-88
Kim, P., Pinkley, R. y Fragale, A. (2005). Power dynamics in negotiation. Academy of Management Review, 30(4), pp. 799–822
Mariño, A. (2014). Las relaciones de poder y la comunicación en las organizaciones: una fuente de cambio. Ad-minister, (24), pp. 118-141
McClelland, D. (1989). Estudio de la motivación humana. Madrid: Narcea S.A.
Mintzberg, H. (1989). Diseño de organizaciones eficientes. México D.F.: El Ateneo
Molina, M. (2012). La Comunicación Fuente de Poder del Líder en las Organizaciones que Aprenden. Revista Daena (International Journal Of Good Conscience), 7(2), 56-60.
Murillo, G. (2009). Sociología de las organizaciones: Una perspectiva desde el poder y la autoridad para entender la cohesión social: el caso de la banca en Colombia. Pensamiento y Gestión, (26), 39-72.
Penaglia, F. (2012). La paradoja del poder: ¿elitización o empoderamiento colectivo?. Revista Polis, (32), pp. 1-13
Rodríguez, G. (2015). La función social de la dimensión emocional en el conflicto comunitario: entre la envidia, la desigualdad y las relaciones de poder. Estudios de Cultura Maya, 46(46), 167-196.
Sanabria, R., Trujillo, M. y Guzmán, A. (2008). Poder y estrategia. Revista facultad de ciencias económicas, 16 (2), pp. 11-30
Serna, M. (2013). Globalización, cambios en la estructura de poder y nuevas elites empresariales: Una mirada comparada de Uruguay. Revista de sociología e política, 21(46), 93-103+180-181.
Tirado, R. (2015). Enfoques teóricos y conceptos sobre el poder político empresarial. Revista Mexicana de ciencias políticas y sociales, 60(225), 311-339.
Vargas, V. (2014). Racionalidad en la prestación de servicios de salud. Algunas reflexiones. Económicas CUC, 35 (1), pp. 123-133
Weber, M. (2012). Economía y sociedad. México D.F.: Fondo de Cultura Económica. Segunda reimpresión.
Weber, M. (1997). Estructuras de poder. Buenos Aires.: La Pléyade
Weber, M. (2007). Sociología del poder. Los tipos de dominación. Madrid: Alianza.
Yela, J., y Hidalgo, C. (2010). El poder en Foucault: bases analíticas para el estudio de las organizaciones. Cuadernos de Administración, 44, 70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.